ChatGPT می‌تواند اینترنت را متحول کند، اما کد باز نبودن آن کارشناسان را نگران کرده

0

ChatGPT جدیدترین و جالب‌تری ربات چت هوشمند مصنوعی است که دو هفته پیش منتشر شده و تنها در عرض پنج روز، یک میلیون کاربر جذب کرد. از آن به قدری استفاده می‌شود که ظرفیت سرورهای آن چندین برابر شده است.

OpenAI، شرکتی که آن را توسعه داده، در حال حاضر، حتی به عنوان یک قاتل بالقوه گوگل مورد بحث قرار گرفته. آخر چرا وقتی ChatGPT می‌تواند یک پاراگراف کامل برای توضیح پاسخ بنویسد، چیزی را در موتور جستجو جستجو کنید؟! (حتی یک افزونه کروم وجود دارد که به شما امکان می دهد هر دو را در کنار هم انجام دهید.)

اما اگر فرایند مخفی پشت قابلیت‌های ChatGPT را نشناسیم، چه؟

چت بات از چند پیشرفت فنی که در چند دهه گذشته، استفاده می‌کند. اما میزان نوآوری خاص آن مخفی است. OpenAI  تلاش می‌کند، همه چیز را آشکار نکند.

ChatGPT چه کاری می‌تواند انجام بدهد؟

ChatGPT بسیار توانمند است.

یک هایکو از چت بات‌ها می خواهید؟ چرا که نه:

چت بات ها، اوه خیلی عاقلانه

پردازش بی پایان

پاسخ از باطل.

در مورد یک شوخی در مورد چت بات ها چطور؟ مشکلی نیست.

چرا چت بات از جاده عبور کرد؟

برای رفتن به طرف دیگر – صفحه نمایش خود!

ChatGPT می‌تواند بسیاری از ترفندهای دیگر را انجام دهد. می تواند کدهای کامپیوتری را طبق درخواست کاربر بنویسد، نامه های تجاری یا قراردادهای اجاره را پیش نویس کند، تکالیف را انشا کند و حتی امتحانات دانشگاه را قبول شود.

یک سری کارها را هم ChatGPT نمی‌تواند انجام دهد. برای مثال، در تلاش است تا بین حقیقت و دروغ تمایز قائل شود. اما اغلب یک دروغگوی متقاعد کننده است.

سریعترین پستاندار دریایی کدام است؟

سریع ترین پستاندار دریایی، بادبان ماهی است.

بادبان ماهی یک پستاندار نیست.

حق با شماست، بادبان ماهی پستاندار نیست. بابت اشتباه عذرخواهی می‌کنم. سریعترین پستاندار دریایی شاهین شاهین است.

ChatGPT کمی شبیه مکانیسم تکمیل خودکار در گوشی شما است. به موبایل شما فرهنگ لغات آموزش داده شده، بنابراین کلمات را کامل می کند. ChatGPT تقریباً توسط تمام وب آموزش داده شده و بنابراین می‌تواند جملات کامل – یا حتی کل پاراگراف‌ها را کامل کند.

با این حال، آنها را به درستی درک نمی‌کند، فقط حدس می‌زند چه کلماتی به احتمال زیاد بعد از آن می‌آیند.

در سال 2018، زمانی که تیم Google Brain شبکه عصبی BERT را توسعه داد که اکثر سیستم‌های پردازش زبان طبیعی اکنون بر آن مبتنی هستند (و ما مشکوک هستیم که ChatGPT نیز مبتنی بر آن باشد)، این روش‌ها در مقالات علمی بررسی شده منتشر شد و کد باز بود.

در سال 2021، DeepMind’s AlphaFold 2، یک نرم افزار بررسی چین خوردگی پروتئین‌ها، پیشرفت علمی سال بود. این نرم افزار و نتایج آن منبع باز بودند تا دانشمندان در همه جا بتوانند از آنها برای پیشرفت زیست‌شناسی و پزشکی استفاده کنند.

پس از انتشار ChatGPT، ما در مورد آن فقط یک پست وبلاگی کوتاه در توضیحش داریم. هیچ اشاره‌ای به کد منبع باز شدن آن نشده است.

پس  باید کمی در مورد شرکت پشت آن بدانید.

OpenAI شاید یکی از عجیب‌ترین شرکت‌هایی باشد که از سیلیکون ولی ظهور کرده است. در سال 2015 به‌عنوان یک سازمان غیرانتفاعی راه‌اندازی شد تا هوش مصنوعی «دوستانه» را به‌گونه‌ای که «به نفع بشریت باشد» ترویج کند و توسعه دهد. ایلان ماسک ، پیتر تیل و دیگر چهره‌های برجسته فناوری متعهد شده‌اند که یک میلیارد دلار برای رسیدن به اهداف آن اختصاص دهند.

فکر آنها این بود که ما نمی‌توانیم به شرکت‌های انتفاعی برای توسعه هوش مصنوعی توانمندتر و همسو با رفاه بشریت اعتماد کنیم. بنابراین، هوش مصنوعی باید توسط یک سازمان غیرانتفاعی و همانطور که از نامش پیداست، به روشی باز توسعه داده شود.

در سال 2019 شرکت OpenAI به یک شرکت انتفاعی محدود تبدیل شد  و یک میلیارد دلار سرمایه از مایکروسافت گرفت تا بتواند توسعه یابد و با غول‌های فناوری  رقابت کند.

به نظر می رسد پول سرمایه‌گذاری شده، مانع برنامه های اولیه OpenAI برای باز بودن شده است.

علاوه بر این، به نظر می‌رسد OpenAI از بازخورد کاربران برای فیلتر کردن پاسخ‌های جعلی توهم‌آور ChatGPT استفاده می‌کند.

طبق نوشته‌های وبلاگ، OpenAI در ابتدا از یادگیری تقویتی در ChatGPT برای کاهش رتبه‌بندی پاسخ‌های جعلی و یا مشکل‌ساز با استفاده از یک مجموعه آموزشی دستی پرهزینه استفاده کرد.

به نظر می رسد که ChatGPT اکنون توسط بیش از یک میلیون کاربر آن تنظیم شده است. این روش بسیار پرهزینه است.

اما ما اکنون با چشم‌انداز پیشرفت قابل توجهی در هوش مصنوعی با استفاده از روش‌هایی که در ادبیات علمی توضیح داده نشده‌اند و با مجموعه داده های محدود به شرکتی که فقط «اسمی» باز است، روبرو هستیم.

در بازار رقابت برای توسعه هوش مصنوعی توانمندتر، ممکن است دیگر عصر «باز بودن» به پایان رسیده باشد. اگر باز بودن در هوش مصنوعی کاهش یابد، ممکن است شاهد کاهش پیشرفت در این زمینه باشیم. همچنین ممکن است شاهد توسعه انحصارهای جدید باشیم.

تاریخ نشان داده، فقدان شفافیت عاملی برای رفتار بد در فضاهای فناوری است. بنابراین در حالی که ChatGPT بسیار قابل توجه یا نقد است، نباید از شرایطی که به سراغش آمده و رویکردش را تغییر داده، غفلت کنیم.

منبع: The Conversation


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

بازیگران سریال به‌یادماندنی «آفیس» را در قالب تصویری گیم GTA یا سریال گیم آو ترونز ببینید!

سریال دفتر یا "The Office" یک سریال کمدی تلویزیونی محبوب آمریکایی بود که از سال 2005 تا 2013 پخش شد. این سریال توسط گرگ دانیلز ساخته شد و توسط ریکی جرویز و استفان مرچنت که در اصل نسخه بریتانیایی سریال را ایجاد کرده بودند، توسعه یافت. سریال…

درخت‌هایی که با شیواترین زبان می‌گویند: می‌خواهم زنده بمانم!

درخت‌ها از 370 میلیون سال پیش بر روی کره زمین بوده‌اند و گرچه ما انسان‌ها با همه امکانات خود سعی در از بین بردن آنها داریم، آنها تا جایی که می‌توانند مقاومت می‌کنند.برآورد می‌شود که روی زمین علیرغم همه جفاهایی که ما به طبیعت وارد…

تنهاترین درخت جهان در کجاست؟

در جزیره دورأفتاده کمپبل، واقع در بیش از ۶۰۰ کیلومتری جنوب  نیوزلند، صنوبر منفرد سیتکا روییده که به عنوان تنهاترین درخت روی زمین شناخته شده است.نزدیکترین درخت نزدیک به آن آن بیش از ۲۲۰ کیلومتر دورتر، در جزایر اوکلند است، در حالی که…

لوگو‌های جالب و دیدنی بر اساس ابرقهرمانان و تبهکاران محبوب که این طراح ایجاد کرده

طراح گرافیک، سرگئی کرمانوف، طرح‌های لوگوی برخی از محبوب‌ترین ابرقهرمانان، تبهکاران و دیگر شخصیت‌ها را ایجاد کرده که تایپوگرافی را به طرز شگفت‌آوری در خود جای داده‌اند.«برای من جالب بود که تصاویر شخصیت‌ها را با متن نوشته‌هایشان ترکیب…

نقشه واقعی جهان: این نقشه‌های هوشمندانه، اندازه واقعی کشورهای روی کره زمین را نشان می‌دهند

وقتی به نقشه جهان نگاه می کنید، منطقی است که فرض کنید گرینلند و آفریقا از نظر اندازه مشابه هستند. اما در واقعیت، قاره آفریقا 14 برابر وسعت خشکی یخی شمال است.با احتساب تعدادی از جزایر فراساحلی، مساحت کل گرینلند 2.16 میلیون کیلومتر مربع…

نمونه‌هایی از وندالیسم – البته در شکل نسبتا خفیف آن

وندالیسم به عمل عمدی ایجاد خسارت، تخریب یا اسیب زدن به اموال، اغلب بدون هیچ دلیل یا توجیه قانونی اشاره دارد. این کار شامل اعمالی مانند رسم گرافیتی، برچسب زدن، خراشیدن، شکستن یا نقاشی روی سطوح، از جمله ساختمان‌ها، وسایل نقلیه، فضا‌های عمومی…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5