بازسازی بینایی در موش‌های مبتلا به رتینیت پیگمنتوزا با استفاده از شیوه CRISPR

0

حدود هفت سال از زمانی که محققان از سیستم ویرایش ژن CRISPER برای معکوس کردن وضعیت نابینایی به نام رتینیت پیگمانتوزا در سلول های بنیادی خارج از بدن استفاده کردند می‌گذرد.

رتینیت پیگمانتوزا گروهی از اختلالات ژنتیکی است که شبکیه را که بخشی از چشم است که وظیفه تشخیص نور و انتقال سیگنال‌های بینایی به مغز را بر عهده دارد، تحت تاثیر قرار می دهد. با تخریب پیشرونده شبکیه بینایی به تدریج از بین می‌رود. علائم در ابتدا به ویژه در شرایط نور کم  تظاهر پیدا می‌کنند. شروع علائم معمولا در دوران کودکی یا جوانی است و میزان پیشرفت نابینایی از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت است.

در حال حاضر هیچ درمانی برای رتینیت پیگمانتوزا وجود ندارد، اما درمان‌هایی برای کاهش سرعت پیشرفت بیماری و کمک به افراد در حفظ بینایی وجود دارد. این درمان‌ها شامل ابزارهای کمک‌ی، مانند ذره بین و همچنین اصلاح شیوه زندگی، مانند اجتناب از نورهای روشن و سازگاری با تغییرات در بینایی باشد. در برخی موارد، جراحی نیز ممکن است یک گزینه باشد.

در افراد مبتلا به رتینیت پیگمانتوزا مهم است که به طور منظم معاینه چشمی شوند.

اما اکنون، با استفاده از یک نسخه ویژه CRISPR، یک تیم تحقیقاتی دیگر بینایی را در مدل حیوانی زنده مبتلا به این بیماری بازیابی کرده است. نتایج ممکن است راه را برای درمان انسان‌ها باز کنند. تقریبا از هر پنج هزار نفر یکی مبتلا به این بیماری می‌شود.

فرآیند CRISPR به دانشمندان اجازه می دهد تا با استفاده از آنزیمی به نام Cas9، ژن‌ها را از رشته های DNA به طور دقیق برش دهند. هنگامی که برش انجام شد، ژن‌ها را می‌توان تغییر داد، جایگزین کرد یا حذف کرد.

این فناوری برای کارهای متنوعی مانند کاهش زمان گلدهی درختان گرفته تا مبارزه با سرطان استفاده شده است و حالا با آن درمان رتینیت پیگمانتوزا در موش‌ها، در مرحله آزمایشی انجام شده. برای این کار ژن‌های جهش‌یافته که باعث از بین رفتن گیرنده‌های نوری در چشم می‌شوند، خاموش می‌شوند.

محققان دانشگاه علم و صنعت ووهان در چین، ابزار CRISPR را در سیستمی به نام PESpRY اصلاح کرده‌اند. آنها از آن برای تثبیت یک ژن جهش یافته که مسئول کدگذاری آنزیمی به نام PDE6β است استفاده کردند.

هنگامی که جهش ترمیم می‌شود، از مرگ سلول‌های میله‌ای و مخروطی جلوگیری می‌شود، یعنی همان فرآیندی که در آن رتینیت پیگمانتوزا باعث کوری می‌شود.

با ترمیم ژن، آنزیم دوباره به درستی تولید می‌شود، موش‌ها بینایی خود را به صورت موثری بازمی‌یابند و بازگشت بینایی را می‌توان با آزمایش‌های چرخاندن سر و همچنین پیمودن هزارتو سنجید. تیم تحقیقاتی تأیید کرده که بینایی احیا شده حتی تا سن پیری حیوانات باقی مانده است.

کای یائو، که این تحقیق را رهبری می‌کرد، می‌گوید که تحقیقات بیشتری باید انجام شود تا اطمینان حاصل شود که PESpRY در آزمایش‌های دیگر هم مؤثر باقی می‌ماند و این یک روش ایمن برای استفاده در آینده است.

در عکس هیجان‌انگیز اول این پست احیای سلول‌های شبکیه در عکس سمت راست مشخص است.

منبع: انتشارات دانشگاه راکفلر و EurekAlert


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

مرگبارترین روز در تاریخ، چه روزی بود و چطور رخ داد؟

انسان‌های راه‌های زیادی برای کشتن هم در طول تاریخ ابداع کرده‌اند: سلاح‌های هسته‌ای و زیستی ، بمب‌های آتش‌زا، گلوله‌ها، سرنیزه‌ها، ایجاد قحطی عمدی و ...کاملا قطعی نیست، اما طبق بسیاری از روایت‌ها مرگبارترین روز در تاریخ بشر در واقع نتیجه…

بازیگران سریال به‌یادماندنی «آفیس» را در قالب تصویری گیم GTA یا سریال گیم آو ترونز ببینید!

سریال دفتر یا "The Office" یک سریال کمدی تلویزیونی محبوب آمریکایی بود که از سال 2005 تا 2013 پخش شد. این سریال توسط گرگ دانیلز ساخته شد و توسط ریکی جرویز و استفان مرچنت که در اصل نسخه بریتانیایی سریال را ایجاد کرده بودند، توسعه یافت. سریال…

در جریان قرار و ملاقات (برای انتخاب همسر) چه آداب معاشرت و نکاتی را باید رعایت کنیم؟

آداب قرار ملاقات به مجموعه‌ای از رفتار‌ها و انتظارات قابل قبول اجتماعی اشاره دارد که معمولاً هنگام قرار ملاقات رعایت می‌شود. در اینجا چند دستورالعمل کلی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:وقت‌شناس باشید: به موقع برسید یا به طرف دیگر…

اگر گوشی‌های موبایل، دهه‌ها زودتر اختراع می‌شدند

در دوره‌ای پس از همگانی شدن استفاده از گوشی‌های موبایل، تنوع ظاهری آنها بسیار زیاد بود و هیچ گوشی‌ای شبیه گوشی دیگر نبود. اما الان شکل همه گوشی‌ها تقریبا یکی شده است.ما خیلی منتظر گوشی‌های تاشو یا رول‌شونده ماندیم تا این یکنواختی را به…

عکس‌هایی که جادوی پرسپکتیو را نشان می‌دهند

عکاسی به نام هوگو سوئیساس، یک عکاس خلاق مستقر در لیسبون پرتغال است. او از دوربین و مغزش برای فریب چشم بینندگان عکس‌هایش استفاده می‌کند. او کاملاً خودآموخته، اشیاء روزمره را در صحنه‌هایی که به نظر نمی‌رسد متعلق به آن‌ها هستند، قرار می‌دهد، و…

عکس های هوایی تام هگن از باغ های زیتون اسپانیا – الگوهای زیبای مواج و سنت‌های قدیمی

به مدت هزاران سال، اسپانیا به دلیل آب و هوای مدیترانه‌ای، تابستان‌های طولانی و گرم و دمای معتدل زمستانی، در تولید زیتون پیشرو بوده است. میوه‌های زیتون که در آب نمک نگهداری می‌شوند و یا آسیاب می‌شوند تا روغن‌های طبیعی از آنها استخراج شوند،…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.