تبلت‌های آینده مجهز به صفحه‌نمایش‌های سه بعدی خواهند بود

1

آی‌پد پنج سال پیش عرضه شد و دستگاهی بود که تصور ما درباره محاسبات کامپیوتری را تغییر داد و به طور کلی ماوس و صفحه‌کلید را به حاشیه راند و انگشتان دست‌مان را جایگزین کرد. آی‌پد اولین تبلت دنیا نبود و حتا اولین تبلت ساخته شده توسط اپل نیست اما تصویری از رویاهای آینده در اختیارمان قرار داد و موجب شد ده‌ها میلیون نمونه از این دستگاه در سراسر جهان به فروش برسد. واضح‌تر از این تصویر وجود ندارد؛ کودکان در هر کشوری شیفته تبلت هستند و آن را در دست گرفته، در حالی که با چشمان‌شان به صفحه‌نمایش زل زدند، با انگشتان‌شان محتوا یا عکس‌ها را عوض می‌کنند و حس بزرگی دارند. این گونه از تعامل حتا تا ایستگاه‌های کاری نفوذ کرده است و هر سیستم محاسبات کامپیوتری بدان مجهز شده است. دیگر اکنون دنیای کامپیوترها بدون صفحه‌نمایش‌های لمسی غیرممکن است و هر فردی در هنگام خرید یک محصول دیجیتالی، صفحه‌نمایش لمسی آن را بررسی می‌کند.

نسل بعدی صفحه‌نمایش‌های لمسی تبلت‌ها دیگر دو بعدی و تخت نخواهد بود، بلکه به طور خودکار به اشکال دیگر فیزیکی بازپیکربندی می‌شود.

صفحه‌نمایش لمسی رابطی برای تماس انگشتان دست با اشیاء مجازی است اما هنوز مدیایی است که محیط‌های مجازی سه بعدی را روی یک صفحه‌نمایش دو بعدی ارائه می‌دهد. این مدیا به شدت متکی به درک و تصویرسازی ذهنی ما از اشیایی است که در صفحه‌نمایش می‌بینیم. در صورتی که می‌تواند دنیاهای تازه‌تری را کشف و حس لمس اشیاء سه بعدی را به کاربران هدیه کند.

از پیکسل تا لمس فیزیکی

تبلت‌های لمسی ما را از دست محدودیت‌های فیزیکی مانند کار روی میز راحت کردند و سازگاری با اندازه‌های کوچک‌تر و وزن‌های سبک‌تر را به ارمغان آوردند اما قرار است فراتر از این‌ها بروند و امکان استفاده بهتر از حس‌ها و درک‌های تازه را فراهم کنند. نسل بعدی صفحه‌نمایش‌های لمسی تبلت‌ها دیگر دو بعدی و تخت نخواهد بود، بلکه به طور خودکار به اشکال دیگر فیزیکی بازپیکربندی می‌شود. این رابط‌ها شکل سطحی نمایشگر را برای نمایش بهتر محتوا تغییر می‌دهند تا کاربر بتواند اطلاعات نمایش داده شده را لمس کند و چشم‌انداز بهتر و صحیح‌تری به دست آورد. اشکال هندسی فیزیکی پویا و تبلت‌هایی با صفحه‌نمایش‌های با جلوه‌های گرافیکی سه بعدی (به جای صفحه‌نمایش‌های دو بعدی تخت) در ابعاد واقعی نحوه تعامل ما با ماشین‌های محاسباتی و کامپیوترها را تغییر خواهند داد و رویکردهای جدیدی به وجود می‌آورند. صفحه‌نمایش‌هایی با پیکسل‌های فیزیکی بیرون زده از سطح تبلت به توسعه‌دهنده‌ها اجازه می‌دهند نرم‌افزارهای آشنای معماری، طراحی، مدل‌سازی و رندر تصاویر سه بعدی کامپیوتری را در دنیای واقعی بهبود بخشند. این اتفاق‌ها درها و فرصت‌های جدیدی به روی نرم‌افزارهای بدیع و نو با همکاری‌های تیمی می‌سازند و محیط‌های سرگرمی ملموس‌تری ایجاد خواهند کرد. به علاوه، کشف دنیای محاسبات برای افراد معلول امکان‌پذیر و در دسترس می‌شود.

در این دنیا، دستگاه‌ها می‌توانند تغییر ماهیت و فرم کاربری بدهند. مثلاً گوشی‌های موبایل می‌توانند به یک کنترل از راه دور تلویزیون یا یک کنترلر بازی ویدیویی تبدیل شوند یا با بازپیکربندی خود به رابط‌های مناسب کاربردی دیگری تغییر شکل دهند. اپلیکیشن‌ها نه تنها می‌توانند شکل و شمایل صفحه‌نمایش را تغییر دهند بلکه می‌توانند به طور پویا خاصیت‌های فیزیکی دستگاه‌ها را تغییر دهند.

این انقلاب صفحه‌نمایش‌ها نزدیک‌تر از آن چیزی است که ما تصور می‌کنیم. سرمایه‌گذاران تجاری مانند Tactus Technology Phorm کلیدهایی با موقعیت‌های ثابت طراحی کرده‌اند که از صفحه‌نمایش بیرون زده و با استفاده از مایع کنترل شده و دستور می‌گیرند.

image-20150402-32411-xnxjav

ساخت صفحه‌نمایش‌های فیزیکی

در آزمایش‌هایی که برای سنجش تعامل انسان با صفحه‌نمایش‌های سه بعدی صورت گرفته است، یک صفحه‌نمایش 10 در 10 از  چارت میله‌ای تعاملی طراحی شده که به صورت کاملاً سه بعدی و واقعی می‌تواند اطلاعات را نمایش بدهد یا آن‌ها را فیلتر و در سطرها و ستون‌های مختلف سازمانی کند. همچنین، می‌تواند روی این صفحه‌نمایش‌ها اطلاعات بسیار بزرگ را مرور و گزارش‌گیری کرد یا حاشیه‌نویسی داشت. نتایج آزمایش‌ها نشان می‌دهد طبیعت واقعی و فیزیکی پویای چارت میله‌ای مورد نظر به کاربران کمک می‌کند تا بهتر اطلاعات را سازمان‌دهی و مرور کنند و وظایف خود را انجام دهند. در این آزمایش‌ها یک کار به طور سنتی روی صفحه‌نمایش دو بعدی انجام شد و در ادامه همان کار با این صفحه‌نمایش جدید سه بعدی تکرار گردید. برآیند نتایج می‌گوید کاربران با صفحه‌نمایش سه بعدی بهتر تعامل می‌کنند و درک واضح‌تری از اطلاعات دارند و در نتیجه بهتر می‌توانند اطلاعات را نمایش یا سازمان‌دهی کنند. درست مانند دنیای واقعی، که انسان از نزدیک دیدن یک جسم را بهتر درک می‌کند تا تصویری از آن را ببیند و بعد بخواهد در ذهنش تجسم کند.

آینده رویکرد ما را از خیره شدن به صفحه‌نمایش‌های مسطح شیشه‌ای به لمس سطوح جسم‌مانند پویا تغییر می‌دهد.

بدیهی است ساختن چنین صفحه‌نمایش‌های فیزیکی در ابعاد تجاری بسیار سخت و نیاز به دانش الکترونیکی و مکانیکی تخصصی بالایی است. از سویی دیگر، نیاز به افرادی با دامنه وسیعی از اطلاعات برای طراحی انواع مهارت‌های تعاملی داریم تا براساس آن‌ها صفحه‌نمایش را طراحی کنیم. بنابراین، نیاز به ابزارهایی داریم تا محققان غیرفنی بتوانند انواع صفحه‌نمایش‌های فیزیکی را به صورت مجازی آزمایش و بررسی کنند یا به طور مجازی صفحه‌نمایش‌ها را تغییر شکل دهند.

ShapeClip ابزاری برای تبدیل اشکال در صفحه‌نمایش‌های تخت دو بعدی کامپیوتر به شکل سه بعدی آن است. این ابزار از طریق انتقال نور روی صفحه‌نمایش به مختصات فیزیکی بالای صفحه‌نمایش سعی می‌کند شی را بسازد. با افزودن محور Z به دو محور قبلی X و Y روی صفحه‌نمایش، طراحان می‌توانند محتوای فیزیکی پویا بسازند. ابزاری مانند ShapeClip دقیقاً چنین کاری انجام می‌دهد. کاربران بدون نیاز به دانستن دانش الکترونیکی خاصی یا برنامه‌نویسی می‌توانند طرح‌های فیزیکی در حال حرکتی برای صفحات وب، نرم‌افزارهای ویرایش عکس و فیلم یا نرم‌افزارهای دیگر بسازند.

آی‌پد رویکرد ما را از فشردن کلید به انگشت زدن تغییر داد. آینده نیز رویکرد ما را از خیره شدن به صفحه‌نمایش‌های مسطح شیشه‌ای به لمس سطوح جسم‌مانند پویا تغییر می‌دهد. این صفحه‌نمایش‌ها می‌توانند حس‌ها و ادراک ما را بهتر از اکنون به کار بگیرند تا اطلاعات را بهتر ارائه دهیم.

 منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

خاطره‌بازی‌ با هم‌خوابگاهی‌ها و هم‌خانه‌های کثیف زمان دانشجویی!

الان را نمی‌دانم، اما داشتیم هم‌خوابگاه‌هایی و هم‌اتاقی‌هایی که نظم و بهداشت برایشان اولویت نبود. شاید یک جور لج و لجبازی برای نامرتب بودن و نشان دادن بی‌حالی و غم فلسفی هم در کار بود.ظرف‌های نشسته که دست کم مواد غذایی داخلشان تخلیه…

داستان قهرمانانه خواهران میرابال، فعالان دومینیکنی که به سرنگونی یک دیکتاتور کمک کردند

خواهران میرابال: پاتریا، مینروا و ماریا ترزا که در خانواده‌ای کشاورز از طبقه متوسط به دنیا آمدند، در جمهوری دومینیکن زندگی نسبتاً راحتی داشتند.اما با به قدرت رسیدن رافائل تروخیو، دیکتاتور خشن، در سال ۱۹۳۰، زنجیره‌ای از حوادث به راه…

خانه‌های با مبلمان‌هایی از غذاهای خوشمزه

هانسل و گرتل، نام داستانی شاه‌پریانی با منشأ آلمانی است که برادران گریم آن را ثبت کرده‌اند. این داستان ماجرای یک برادر و خواهر کوچک به نام‌های هانسل و گرتل را روایت می‌کند که پس از رها شدن در جنگل به خانه‌ای که از کیک و آب‌نبات ساخته شده…

بیماری‌ها و مشکلات روانی می‌توانند به مانند همین غول‌های تصور شده توسط میدجرنی باشند، اما می‌توان…

تا وقتی کسی مبتلا به یک مشکل روانپزشکی نشده باشد یا آشنا و فامیلی نداشته باشد که مبتلا به شکل جدی آنها باشد، نمی‌داند که چقدر روی کیفیت زندگی تاثیرگذار هستند. کسی که افسردگی ندارد، تعجب می‌کند که مثلا چطور کسی از قدم زدن یا غذای خوب یا…

عمو حاجی -کثیف‌ترین مرد جهان- چند ماه پس از نخستین حمام برای اولین بار در ۶۰ سالگی، سال پیش درگذشت!

عمو حاجی (۱۹۲۸–۲۰۲۲) مردی ایرانی بود که بیش از ۶۰ سال به حمام نکردن شهرت داشت. عمو حاجی نام واقعی او نبود بلکه لقبی بود که به این فرد مسن داده می‌شد. او در روستای دژگاه فارس در آلونک و چاله‌ای در زمین زندگی می‌کرد.از آنجایی که او…

روجلدهای خاطره‌انگیز مجموعه کتاب های طلایی که کودکی‌مان را رنگی می‌کردند!

عبدالرحیم جعفری، پایه گذار انتشارات امیرکبیر و کتاب های طلایی، است. او ۱۲ آبان ۱۲۹۸ در تهران زاده شد. عبدالرحیم جعفری در سال ۱۳۲۸ انتشارات امیرکبیر را پایه گذاشت. و در سال ۱۳۴۰ انتشار مجموعه ی کتابهای طلائی را آغاز کرد. کتابهای طلایی مجموعه…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
1 نظر
  1. mehdi می گوید

    وا عجبا!گاهی اوقات پیش رفت تا این حد سریع تکنولوژی مسخره به نظر می رسه.با این حال کی به حرف های امثال من توجه میکنه،منظورم تکنولوژی بود که همین جور داره می ره……..

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5