تاریخچه هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ – گالری عکس

0

روز ۹ فوریه سال ۱۹۶۹ هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ که به ملکه آسمان‌ها شهرت یافته، اولین پرواز آزمایشی خود را با موفقیت انجام داد. در آغاز قرار بود بوئینگ ۷۴۷ به عنوان هواپیمای باربری در خدمت نیروی هوایی ارتش آمریکا قرار گیرد. اما نیروی هوایی به‌جای بوئینگ ۷۴۷، تصمیم به خرید هواپیمای “گالکسی” ساخت کارخانه لاکهید گرفت. و اینگونه بود که ایده استفاده از بوئینگ ۷۴۷ به عنوان هواپیمای مسافربری زاده شد.

بوئینگ ۷۴۷

بیل آلن، رئیس کمپانی بوئینگ و خوان ترپ (نفر سمت راست در اولین پرواز بوئینگ ۷۴۷)، رئیس ایرلاین پان آمریکن، از دوستان قدیمی بودند و آلن روزی هنگام ماهیگیری با دوست خود از ایده تبدیل بوئینگ ۷۴۷ به هواپیمای مسافربری صحبت کرد که به گفتگوی تاریخی تبدیل شد. ترپ در جواب گفت:«اگر بسازی می‌خرم»، و آلن هم جواب داد:«اگر بخری می‌سازم». او همانجا در سال ۱۹۶۶خرید ۲۵ فروند را به دوست خود سفارش داد.

جو ساتر به عنوان پدر بوئینگ ۷۴۷ شناخته می‌شود. این مهندس طراح، مدیر پروژه طراحی بوئینگ بود که با ساخت بوئینگ ۷۴۷ باعث تحولی در صنعت هوانوردی شد. ساتر در ماه اوت سال ۲۰۱۶ در سن ۹۵ سالگی درگذشت. او در گفتگویی با رسانه‌ها گفته بود:«هیچگاه فکر نمی‌کردم ۷۴۷ به چنین موفقیتی دست یابد».

در اولین نمایش عمومی بوئینگ ۷۴۷ در روز ۲۱ ژانویه سال ۱۹۷۰ میلادی، مهمانداران ۲۶ شرکت هوایی که این هواپیما را خریداری کرده بودند در “کارخانه بوئینگ در “اورت” درشمال سیاتل حضور یافتند. در همین روز اولین پرواز تجاری بوئینگ ۷۴۷ از فرودگاه جان اف کندی نیویورک به مقصد لندن صورت گرفت.

پنجاه سال پیش این هواپیمای چهار موتوره که طول بال‌هایش به ۶۰ متر می‌رسد، از عظمت چمشگیری برخوردار بود. برای مقایسه در این تصویر هواپیمای بوئیگ ۳۰۰- ۷۳۷ در حال فرود را می‌بیند. قدری آن طرف‌تر بوئینگ ۴۰۰- ۷۴۷ لوفت‌هانزا برای استارت آماده می‌شود.

چیزی نگذشت که بوئینگ ۷۴۷ به “جمبوجت” یعنی “جت غو‌ل‌آسا” شهرت یافت. این هواپیما که در آن زمان با ۷۰ متر طول بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان بود، بستگی به نوع سفارش می‌تواند بین ۳۶۶ تا ۵۵۰ صندلی حمل مسافر داشته باشد. درکنار نوآوری‌های تکنیکی، در این هواپیما امکان پروازی راحت و ارائه خدمات لوکس برای مسافران نیز امکان‌پذیر شد.

شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزا اولین شرکت در اروپا بود که در سال ۱۹۷۰ بوئینگ ۷۴۷ را به‌خدمت گرفت. این شرکت با ۱۳ فروند ۴۰۰-۷۴۷ و ۱۹ فروند ۸- ۷۴۷ (عکس) بعد از بریتیش ایرویز که ۳۶ فروند بوئینگ را درخدمت دارد، بزرگترین مشتری شرکت هواپیماسازی بوئینگ محسوب می‌شود.

بوئینگ ۷۴۷ مسافربری مدل‌های گوناگونی بین ۱۰۰- ۷۴۷ تا ۸- ۷۴۷ دارد. بوئینگ ۴۰۰- ۷۴۷ که از دهه هشتاد میلادی قرن گذشته تولید آن شروع با ۷۰۰ فروند بیشترین میزان تولید را داشته است. بر طول بوئینگ ۸- ۷۴۷ (عکس) که از سال ۲۰۱۱ وارد بازار شد افزوده شده و به ۳، ۷۶ رسیده که پروازهای بین‌قاره‌ای راحتی به مسافران ارائه می‌دهد. ۸ کابین با تخت هم در طبقه دوم برای استراحت خدمه تعبیه شده است.

در تاریخ بوئینگ ۷۴۷ تاکنون ۱۴۶ سانحه هوایی ثبت شده دارد. سقوط هواپیمای لوفت‌هانزا در نایروبی در سال ۱۹۷۴ با ۵۹ کشته، برخورد دو هواپیما در فرودگاه تنریف در سال ۱۹۷۷ با ۵۸۳ کشته و سقوط جمبوجت بمب گذاری شده با ۲۷۰ مسافر (عکس) در سال ۱۹۸۸ برفراز لاکربی اسکاتلند، از این نمونه تراژدی‌ها هستند.

بوئینگ ۷۴۷ علاوه بر استفاده در خطوط هواپیمایی مسافربری، کاربردهای دیگری نیز پیدا کرده است. از این هواپیما سری ۱۰۰- ۷۴۷ دو فروند در اختیار سازمان فضایی “ناسا” قرار دارد که برای حمل شاتل‌های فضایی از آن استفاده می‌شد.

بوئینگ ۷۴۷ باربری در بین شرکت‌های ترابری از محبوبیت بالایی برخوردار است. نوع طراحی این هواپیما به دلیل ارتفاع زیاد دماغه به گونه‌ای است که بارهای پرحجم نیز براحتی امکان منتقل شدن به داخل هواپیما می‌یابند.

مدل “ال سی اف دریم لیفتر” بوئینگ ۷۴۷ برای حمل قطعات هواپیمای این کمپانی ساخته شده است. دماغه این هواپیما برای ورود بار به داخل آن بر خلاف مدل‌های قبلی نه به بالا بلکه به پهلو باز می‌شود.

یکی دیگر از کاربردهایی که بوئینگ ۷۴۷ شاهد آن بوده است، تغییر آن به هواپیمای آب‌پاش برای مقابله با آتش‌سوزی جنگل‌ها است. مخزن این هواپیما ۷۵ هزار لیتر آب گنجایش دارد.

بوئینگ ۷۴۷، هواپیمای ریاست جمهوری آمریکا یا “Air Force One” نیز هست و دو فروند بوئینگ ۲۰۰- ۷۴۷ از سال ۱۹۹۰ در اختیار روسای جمهور قرار دارد. در بودجه سال ۲۰۱۹ مبلغ ۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار برای انجام تغییرات در دو فروند هواپیمای ۸- ۷۴۷ و تبدیل آن به هواپیمای رئیس جمهور در نظر گرفته شده است. این هواپیماهای نو قرار بود پیشتر به یک شرکت روسی فروخته شوند.

ایران ایر، ماهان ایر و نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران هر یک چند فروند از بوئینگ‌های ۷۴۷ سری‌های ۱۰۰، ۲۰۰، ۳۰۰، ۴۰۰ و “EP-ICD” باری که در سال‌های دور خریداری شده‌اند را در اختیار دارند.

تاکنون یک هزار و ۵۴۸ فروند از هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ ساخته شده که تولید هواپیمای مسافربری آن دیگر صورت نمی‌گیرد. جمبوجت به مدت چهل سال بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان بود که ایرباس آ۳۸۰ جایگزین آن شد. اما به گفته متخصصان دوران هر دو “دایناسور غول‌پیکر پرمصرف” سپری شده است.

 


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

جستجو برای جیمز باند بعدی – طرفداران جیمز باند یکی از این 11 نفر را جیمز باند بعدی می‌دانند

جیمز باند یک شخصیت خیالی است که توسط نویسنده بریتانیایی یان فلمینگ خلق شده. باند یک مامور سرویس مخفی بریتانیایی ظریف و پیچیده است که با کد 007 نیز شناخته می‌شود. او اولین حضور خود را در رمان «کازینو رویال» فلمینگ در سال 1953 انجام داد و از…

این عکس‌های تاریخی را پیش از این در کمتر جایی دیده‌اید

یک سرباز صربستانی در کنار پدرش که برای ملاقات او به خط مقدم نزدیک بلگراد آمده، خوابیده است. سال گرفتن شدن عکس، حدود 1914/1915یک نگهبان مرزی آلمان شرقی در صبحی که دیوار برلین سقوط کرد، گلی را از طریق شکافی در دیوار برلین هدیه می‌دهد،…

آینه‌ها در فیلم‌ها: فیلمسازها چگونه دوربین‌ها را موقع فیلمبرداری از آینه‌ها ناپدید می‌کنند؟!

هنگام تماشای فیلم، برخی از بینندگان دوست دارند به دنبال خطا‌هایی باشند، مانند یافتن شواهدی از دوربین‌ها و پرسنل ضبط فیلم یا بوم صدابرداری مشخص در یک صحنه و امثال آن. یکی از موقعیت‌های دشوار برای فیلمسازهای، زمانی است که یک صحنه شامل آینه‌ها…

شوخی با مجسمه‌ها – وقتی حال مردم خوش است!

شوخی و طنز هم حال و هوای خاص خودش را می‌طلبد. مردم اگر از نظر پیشبینی شرایط اقتصادی آینده و وضعیت رفاه اکنون، آرامش و اطمینان خاطر لازم را داشته باشند و اگر بتوانند خود مقوله فرهنگ و اخلاق و دانش خود را ارتقا بدهند، شرایظ ظاهری و باطنی دیگر…

سفری در شهرهای باستانی دنیا به یاری تخیل میدجرنی

از شهرهای باستانی دنیا بقایایی مانده و بر اساس همین یقایا و توصیف‌ها و تحلیل مورخان، برخی‌ها اقدام به بازسازی رایانه‌ای شهرهای قدیمی کرده‌اند تا شکوه و عظمت آنها را به ما بنمایانند.اما میدجرنی هم راهی آسان برای این تصور بدون نیاز به…

اگر سلبریتی‌های کنونی در دوران ویکتوریایی می‌زیستند …

پس از ویلیام چهارم، که خود جانشین جرج چهارم بود، در ۱۸۳۷، ملکه ویکتوریای ۱۸ساله به تخت نشست. دوران ۶۴سالهٔ سلطنت او در تاریخ انگلستان به «عصر ویکتوریا» شهرت دارد، که همزمان با به‌اوج‌رسیدن گسترهٔ امپراتوری بریتانیا در سطح جهان بود.اما…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.