رتبه بندی چیست و شرایط اخذ آن چگونه است؟

0

رپورتاژ

هر شرکتی که می خواهد در زمینه اجرا و نظارت بر پروژه ها فعالیت کند پس از تاسیس باید نسبت به اخذ رتبه پیمانکار یا اخذ رتبه مشاور اقدام نماید. رتبه بندی دارای مزایای بسیاری برای شرکت هاست مثلا شرکت ها با اخذ رتبه می توانند از نقاط ضعف و قوت خود آگاهی یابند. همچنین اخذ رتبه موجب می شود تا آن ها اقدام به برنامه ریزی برای اهداف بلند مدت و پیاده سازی استراتژی مناسب نمایند.

رتبه بندی موجب می شود تا جایگاه شرکت ها در زمینه فعالیت و همین طور در بین رقبا مشخص گردد. در این مطلب می خواهیم شما را با شرایط مورد نیاز برای اخذ رتبه پیمانکار و اخذ رتبه مشاور آشنا سازیم.

فواید رتبه بندی

۱- رتبه بندی موجب می شود تا یک شمای کلی از وضعیت شرکت مشخص شود و به این ترتیب نقاط ضعف و قوت کسب و کار به راحتی قابل مقایسه باشد.

۲- شرکت ها برای این که بتوانند در مناقصه ها شرکت کنند باید دارای گواهینامه صلاحیت از سازمان مدیریت و برنامه باشند.

۳- رتبه بندی موجب می شود تا کارفرمایان با اطلاع از توان فنی و مالی یک شرکت بتوانند بهترین گزینه را برای پروژه های خود انتخاب نمایند.

می توان گفت رتبه بندی موجب کسب اعتبار یک کسب و کار می شود. معیاری که می توان بر اساس آن صلاحیت، شایستگی و قابلیت یک شرکت را بر اساس استاندارد های تعریف شده، تشخیص داد.

به طور حتم اگر سرمایه گذاران برای انجام پروژه های خود بخواند با شرکتی مذاکره کنند به سراغ آنهایی می روند که دارای صلاحیت های تخصصی و تجربه های فنی و عملی و توان مالی تایید شده از سوی سازمان های ذیربط هستند.

برای اخذ رتبه پیمانکار و اخذ رتبه مشاور، توان مالی و اقتصادی، تجربه های کاری، توان فنی و مهندسی، سوابق بیمه ای، اظهارنامه های مالیاتی و … مورد بررسی قرار می گیرد.

رتبه بندی شرکت ها طبق مصوبه سازمان مدیریت و برنامه ریزی و معاونت فنی و عمرانی استانداری ها در ۵ دسته اصلی انجام می گیرد:

۱- رتبه بندی شرکت های پیمانکار

۲- رتبه بندی شرکت های مشاور

۳- رتبه بندی شرکت های انبوه ساز

۴- رتبه بندی شرکت های انفورماتیک

۵- رتبه بندی شرکت های طرح و ساخت(EPC)

البته رتبه بندی کلی تر شامل اخذ رتبه پیمانکار و اخذ رتبه مشاور است که هر شرکت باید با توجه به زمینه فعالیت خود نسبت به اخذ رتبه بندی اقدام نماید و تلاش کند تا کسب و کار خود را ارتقا داده و بتواند در بین رقبا حرفی برای گفتن داشته باشد.

شرایط عمومی برای رتبه بندی شرکت ها

  • شرکت باید به صورت قانونی ثبت شده باشد
  • صلاحیت و امتیازات شرکت محرز شده باشد
  • شرکت مورد نظر نباید دارای هیچگونه ممنوعیت کاری یا سو پیشینه حرفه ای باشد.
  • مدیران شرکت نباید در مشاغل دولتی فعالیت نمایند.

شرایط اخذ رتبه پیمانکار

  • حداقل دو سوم از اعضای هیئت مدیره باید دارای مدرک کارشناسی فنی مهندسی یا بالاتر باشند.
  • در بین اعضای هیئت مدیره حداقل یکی از شرایط زیر فراهم باشد:

۱- یک نفر از اعضا دارای مدرک فنی و مهندسی و ۷ سال سابقه بیمه عادی بوده و یک نفر دیگر دارای مدرک مهندسی بدون سابقه بیمه

۲- دو نفر از اعضا دارای مدرک فنی و مهندسی بوده و هر دو نفر حداقل سابقه سه سال بیمه عادی داشته باشند.

در صورتی که شرایط حالت اول برقرار باشد، شرکت مجاز است که فقط برای رتبه بندی در یک رشته تقاضا دهد اما اگر شرایط حالت دوم برقرار گردد، شرکت می تواند تقاضای رتبه بندی در دو رشته دهد.

شرایط اخذ رتبه مشاور

  • ارائه تراز مالی شرکت همراه با گواهی آخرین اظهارنامه مالیاتی تایید شده
  • داشتن نیروی فنی و مهندسی که دارای رزومه قابل قبول باشد
  • داشتن امکانات فنی و مهندسی کافی
  • ارائه رضایت نامه کتبی پروژه های انجام شده از کارفرمایان آن ها (البته ارائه این رضایت نامه الزامی نیست ولی در رتبه بندی تاثیر مثبتی دارد. شرکت ها می توانند گواهینامه ها و مدارکی را که برای تایید صلاحیت فنی و حسن انجام کار خود دریافت نموده اند جهت اخذ رتبه ارائه دهند)

لازم به ذکر است، ساختار مدیریتی، نیروی متخصص و امکانات پشتیبانی جزو عوامل تاثیر گذار در اخذ رتبه پایه ۳ مشاور هستند.

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.