آشنایی با ویژگی‌های برتر برنامه‌های محلی نسبت به اپلیکیشن‌های گوگل‌مپ و ویز

0

رستگاری در مسیریابی محلی

فرقی ندارد که موضوع مورد بحث چه باشد؛ گوگل سال‌هاست که توانایی خود را در بخش‌های مختلفی از خدمات اینترنتی ثابت کرده است. در زمینه مسیریابی اینترنتی هم گوگل مپ حرف‌های زیادی برای گفتن دارد اما با این حال نقشه‌های محلی هنوز از مزیت‌هایی نسبت به مدل‌های جهانی مثل گوگل برخوردارند؛ مزیت‌هایی مانند توجه به جزئیات، دسترسی‌های محلی، به روز بودن ساعات حمل و نقل عمومی و … ویژگی‌های ممتازی است که تنها از یک سازوکار نقشه‌‎نگاری محلی برمی‎آید. در گزارش زیر با چند مثال نگاهی به این مزیت‌ها می‌اندازیم:

نقشه‌های بومی، زبان‌های محلی

در ماه مارس امسال اپلیکیشن مسیریابی چینی «بایدو» در یک میلیارد و100 میلیون دستگاه موبایل نصب شد. طبق گزارش وب سایت این نرم‌افزار، میزان استفاده روزانه از این برنامه امسال 28 درصد هم افزایش یافته است. یکی از موفقیت‌های «بایدو» را باید زبان آن بدانیم چراکه «بایدو» فقط یک اپلیکیشن چینی نیست بلکه یک اپلیکیشن با دو زبان چینی رسمی و چینی سنتی است تا راه دسترسی همه با هر سواد به آن باز باشد.

علاوه بر این، دستیار صوتی بایدو که به زبان چینی صحبت می‌کند از امسال در محصولات یک کمپانی خودروسازی چینی به اسم چری هم روانه بازار شده است؛ اگرچه خودروسازهای اروپایی هم از دستیارهای صوتی گوگل برای مسیریابی استفاده می‌کنند، اما چینی بودن کمپانی چری باعث شده که این همکاری از قدم اول بومی باشد.

زبان مهم‌ترین دلیل افزایش مراجعه مردم یک کشور به اپلیکیشن بومی است. برای مثال در نرم‌افزار RTA  دوبی، همه خیابان‌ها برخلاف گوگل مپ به زبان عربی نوشته شده‌اند. در اپلیکیشن ایرانی «بلد» هم نقاط پرمراجعه مثل بیمارستان‌ها، خیابان‌ها و دیگر جزییات به زبان فارسی ثبت می‌شوند و همین استفاده از آن نرم افزار را برای مردم محلی راحت‌تر می‌کند.

ارتباط نزدیک‌تر با مراکز دولتی و تخمین دقیق‌تر

استفاده از نقشه آیفون در برخی از کشورها مثل امارت متحده عربی تقریبا هیچ فایده‌ای ندارد؛ نه فقط به این علت که برخی از عملکردهای این اپلیکیشن قابل اجرا نیست؛ بلکه در دوبی همه چیز در حال تغییر است. هر روز ساختمان‌های جدیدی ساخته می‌شود اما به همان سرعت کاربری آن در نقشه تعریف نمی‌شود. برای همین RTA یک نرم‌افزار مسیریابی متعلق به سازمان راه و ترابری دوبی است که در مقایسه با گوگل مپ، ایستگاه‌های مترو، اتوبوس، تراموا و ایستگاه‌های دریایی بسیار سریع به روز می‌شود.

ارتباط با مراکز دولتی و شهری از سوی دیگر همچنین به محاسبه واقعی‌تر ترافیک کمک می‌کند. برای مثال پلیس گاهی در ایران به طور مقطعی محدودیت‌های موقتی ایجاد می‌کند که این محدودیت‌ها در نرم‌افزارهایی مانند گوگل مپ اعمال نمی‌شود. گاهی یک جاده را می‌بندد یا طرح آلودگی و ترافیک را تغییر می‌دهد؛ که گوگل مپ یا ویز توانایی تشخیص سریع محدوده آن را ندارند اما «بلد» به دلیل دراختیار داشتن اطلاعات به‌روز، برای تعیین مسیر بهتر اطلاعات کاربردی به کاربر می‌دهد. برای مثال برای رفتن از میدان صادقیه به سمت باغ کتاب، بلد پیشنهادهای متفاوتی را برای مسیریابی به شما می‌دهد که بسته به انتخاب شما می‌تواند از داخل طرح کاهش آلودگی هوا عبور نکند.

ردیابی سرویس مدرسه

فقط یک سرویس بومی است که این امکان را می‌دهد تا کاربران، حرکت سرویس مدارس را از خانه به مدرسه و برعکس دنبال کنند. این امکان در اپلیکیشنMapmyIndia   در هند خیال خانواده‌های زیادی را از جهت امنیت کودکانشان راحت کرده است. با این نرم‌افزار نیاز مدیران مدرسه به برنامه‌ای آنلاین برای نمایش زمان سوار شدن کودکان و آخرین توقف اتوبوس در ایستگاه‌ها و همچنین درخواست والدین برای مانیتور نحوه رانندگی سرویس از طریق ارتباط اپلیکیشن با مراکز حمل و نقل کودکان قابل نمایش است. قابلیتی که تنها از طریق ارتباطات محلی امکان‌پذیر بوده است. در این نرم‌افزار هندی بیش از 10 میلیون مقصد منحصر به فرد (POI) ثبت شده است.

دسترسی به جزئی‌ترین آدرس‌ها

حتما برای شما هم پیش آمده که وقتی آدرس یک خیابان در شهر خودتان را در گوگل مپ جست‌وجو کرده‌اید، به اشتباه با خیابانی با اسم مشابه در منطقه یا شهری‌ دیگر روبرو شده‌اید. ورودی اطلاعات بالا در نرم‌افزارهای جهانی مثل گوگل مپ باعث می‌شود که اسم خیابان‌ها در کشورهای مختلف گاهی تکراری باشد و دقیقا منظور کاربر را برای مشخص کردن مقصد دریافت نکند. با این حال برنامه‌های بومی مانند «بلد» در ایران یا MapmyIndia  درهند قابلیت پیدا کردن پلاک خانه‌ها و حتی کوچه‌های جزئی را هم با توجه به سیستم ژئوکدینگ دارند. این قابلیت در واقع از طریق متمرکز شدن این نقشه‌های آنلاین بر روی یک مرز سرزمینی کوچک‌تر ممکن شده و از توانایی‌های سرویس‌های جهانی خارج بوده است. برای مثال شما با جست‌و جوی داروخانه شبانه روزی 13 آبان در بلد، به صورت مشخص حتی پلاک این ساختمان را هم روی نقشه می‌بینید.

دسترسی به جزئیات این آدرس‌ها گاهی ریزتر از پلاک خانه هم می‌شود. اپلیکیشن «بلد» در ایران حتی آدرس غرفه‌های نمایشگاه‌های بزرگ مثل الکامپ یا نمایشگاه کتاب را هم پوشش داده است. برای مثال نقشه نمایشگاه الکامپ و محل قرارگیری غرفه‌ها در تابستان 1398 از طریق ارتباطات این نرم‌افزار با برگزارکنندگان نمایشگاه در دسترس کاربران قرار داشت.

کمک به مدیریت پسماند

ارتباط با نهادهای شهری همچنین در اپلیکیشن‌های بومی باعث شکل گیری فیچرهای متنوعی شده است. یکی از امتیازهای ارتباط اپلیکیشن‌های محلی با شهرداری هند کمک به شهروندان برای مدیریت پسماندهای جامد است. در MapmyIndia  نقاط سطل‌های تفکیک زباله و محل‌های جمع‌آوری و حتی منطقه کلی تفکیک زباله در شهرها مشخص شده است. البته این نقشه قرار است طبق گفته آنها گسترش پیدا کند و به یک پایگاه اطلاعات گسترده بزرگ تبدیل شود. برای مثال در این نقشه وسیله نقلیه تفکیک زباله، شماره دستگاه، جدول روزانه، کارکنان، راننده و مسیر آن مشخص شده است.

دسترسی به نقاط غیر قابل دسترس

تعداد کاربران اینترنت در روسیه 80 میلیون نفر است و نقشه یاندکس ماهانه به حدود 20 میلیون کاربر برای مسیریابی کمک می‌کند. اگرچه امروز کاربران یاندکس فقط در روسیه نیستند و در کشورهای اطراف هم از آن استفاده می‌کنند، اما این برنامه مسیر خود را از روسیه آغاز کرده است. وسعت جغرافیایی و آشنایی با نقاطی که از نظر عکاسی از حساسیت بیشتری برخوردارند، یاندکس را به نقشه‌ای کامل با جزئیات دقیق‌تر تبدیل کرده است.

مسیریابی ترکیبی

یکی از نقاط ضعف اپلیکیشنی مانند گوگل مپ در کشورهای مختلف، این است که ازعهده مسیریابی ترکیبی برنمی‌آید. با این حال برخی از اپلیکیشن‌های محلی بعد از مشخص کردن مبدا و مقصد تمام مسیرها و راه‌های دسترسی ترکیبی با مترو و تاکسی را نمایش می‌دهند. برای مثال در کره مردم برای مسیریابی از اپلیکیشنی به نام نیور (naver) استفاده می‌کنند. بومی بودن این نرم‌افزار باعث شده تا اطلاعات دقیقی از نمایش ساعت رفت و برگشت مترو و اتوبوس داشته باشد. مشابه این کاربری در اپلیکیشن «بلد» هم وجود دارد. این برنامه با مسیریابی ترکیبی بین یک مبدا و مقصد ممکن است ابتدا چند قدم پیاده‌روی، بعد مترو سواری و سپس یک مسیر تاکسی یا اتوبوس را توصیه کند. مسیریابی ترکیبی نیازمند شناخت همه ایستگاه‌های اتوبوس، تاکسی، مترو و دیگر وسایل حمل و نقل عمومی بوده و به همین خاطر برنامه گوگل مپ برای اجرای این فیچر در برخی کشورها ناتوان است.

آشنا به کرایه تاکسی

نکته منحصر به فرد دیگر برخی از این اپلیکیشن‌های بومی این است که قیمت‌های تاکسی‌رانی در آن نمایش داده می‌شود و می‌توانند هزینه جابه‌جایی مسافر را بر اساس نرخ تاکسی ارائه کنند. بومی بودن برنامه‌ کره‌ای «نیور» این قابلیت را به اپلیکیشن داده تا نه تنها از موقعیت جغرافیایی ایستگاه‌های تاکسی باخبر باشد بلکه از طریق ترکیب ارتباط با سازمان‌های تاکسی‌رانی و تعامل با کاربران اطلاعات نرخ هر تاکسی در آن وارد شده باشد.

زمان‌بندی دقیق ترافیک و وسایل حمل و نقل عمومی

کسی که از نرم‌افزارهای مسیریابی استفاده می‌کند تنها به دنبال مسیر مناسب نمی‌گردد. بلکه انتظار دارد که این برنامه نحوه رسیدن به مقصد، زمان حرکت وسایل حمل و نقل عمومی را هم توضیح دهد. ترافیک خیابان‌ها در نرم‌افزار روسی یاندکس مانند گوگل قابل تماشاست. اما نکته قابل توجه در یاندکس نمایش اتوبوس‌های در حال حرکت است که به کمک آن می‌توان حدس زد که نزدیک‌ترین اتوبوس چه زمانی به ایستگاه مورد نظر ما می‌رسد. همچنین در نرم‌افزار کره‌ای «نیور» هنگام مشخص کردن مبدا و مقصد، جدول کاملی از ساعت‌های رفت و برگشت مترو روی صفحه گوشی بالا می‌آید. این قابلیت در یک اپلیکیشن خارجی که در برخی موارد حتی در کشور مورد نظر هم دفتر نمایندگی ندارد به هیچ وجه اجرا نمی‌شود. بلکه حاصل ارتباط دو طرفه بین مدیران یک نرم‌افزار بومی و مسئولان شهری برای اطلاع رسانی ساعت رفت و آمد وسایل حمل و نقل عمومی است.

شناسایی مسیرهای پرخطر

یکی از فیچرهایی که بدون ارتباط با مراکز شهری و صرفا از طریق تعامل مخاطبان عملی نمی‌شود، اطلاع‌رسانی درباره مسیرهای پرخطر شهرهاست. برای مثال «بلد» نقاط پرخطر شهر تهران را شناسایی کرده تا در مواقع حساس منجر به هشدار  و نجات جان افراد شود. درحالت مسیریابی، در هنگام نزدیک شدن به پیچ خطرناک جاده‌ای، دستیار صوتی هشداری مبنی بر نزدیک شدن به نقطه پرحادثه به کاربر می‌دهد. در نقشه eurorap هم که برای همه کشورهای اتحادیه اروپا طراحی شده، خطرات ناشی از تعامل کاربران، وسایل نقلیه و محیط جاده با خطوط مشکی کشیده شده اما در «بلد» این خطرات حتی شامل سیل‌خیز بودن یک منطقه شهری پس از یک بارندگی شدید هم می‌شود که در نقشه به نمایش درمی‌آید.

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5