آموزش تحلیل حرفه‌ای کسب و کار براساس استاندارد بین‌المللی BABOK

0

رپورتاژ

تحلیل کسب و کار BABOK امروزه به یکی از نیازهای اساسی سازمان ها تبدیل شده و روز به روز توجه به آن بیشتر می‌شود. تحلیل کسب و کار BABOK ابزاری است که تغییرات و بهبود در سازمان انجام می‌شود. تحلیلگران کسب و کار عوامل تغییر برای هر سازمانی هستند، آنها به سازمان ها کمک می کنند تا ضمن برآورده کردن الزامات و خواسته های کلیه ذینفعان خود از جمله کارمندان، مشتریان و تامین کنندگان، خود را با محیط در حال تغییر وفق دهند. سازمان ها بطور فزاینده ای بر تحلیلگران کسب و کار به عنوان مشاوران معتبر اتکا می کنند تا صاحبان کسب و کار متوجه عواقب تصمیمات خود شوند و نقشه راه را برای دستیابی به حداکثر ارزش از طریق اجرای برنامه ها و پروژه های خود تهیه کنند.

تحلیلگر کسب و کار برای انجام این امور به یک راهنما یا متد نیاز دارد. استاندارد بین المللی تحلیل کسب و کار BABOK که توسط موسسه IIBA تهیه شده و نسخه سوم آن هم اکنون در دسترس است، راهنمای کامل و جهانی این حوزه است که تحلیلگران کسب و کار در سراسر دنیا از آن استفاده می کنند. در ادامه در این خصوص بیشتر توضیح می دهیم.

وظیفه تحلیل کسب و کار

با تخصصی شدن کسب و کار و پیشرفت فناوری، سازمان ها بسیار پیچیده تر شده اند. امروزه هر سازمان، اعم از بزرگ یا کوچک، دارای چندین بخش یا کارکردهای (Function) کسب و کار است که هرکدام در تصمیم گیری حرفی برای گفتن دارند. به عبارت ساده تر، سازمان ها براساس واحدهای کارکردی، ساختارشان طراحی شده است.

کارکردهای اصلی کسب و کار، توابع مرتبط با فعالیت اصلی یک سازمان است. به عنوان مثال، برای صنعت داروسازی، بخش های تولید و تحقیق و توسعه از وظایف اصلی کسب و کار در نظر گرفته می شوند.

وظیفه یک تحلیلگر کسب و کار است که این واحدهای مختلف و ذی‌نفعان متعدد را شناسایی کرده و مطابق با نیازشان، راه‌حل‌هایی (Solution) ارائه دهد. این راه‌حل ممکن است از جنس هوش تجاری با Power BI باشد. یعنی یک داشبورد مدیریتی که بتواند نیازهای ذی‌نفعان سازمانی را برطرف کرده و در تصمیم‌گیری به‌ آن‌ها کمک کند.

مسیر شغلی تحلیل کسب و کار و فرصت های شغلی

برای توضیح مسیر شغلی تحلیل کسب و کار و این که تحلیلگر کسب و کار چه کارهایی می‌تواند انجام دهد و چه فرصت‌هایی در پیش رو دارد، یک شغل مثل مدیریت محصول در نظر بگیرید. (توجه داشته باشید که این پروژه نیست و محصول است.) مدیر محصول (Product Manager) یک فرد بازاریابی است که در بازار نظرسنجی می کند و الزامات کسب و کار پروژه های جدید را می نویسد. یک مدیر محصول به طور معمول با تیم های پروژه همکاری می کند تا محصولات خوبی را که نیاز بازار را برآورده می کنند، به دست آورد.

به عنوان مثال دیگر، مدیریت فرایند های کسب و کار را در نظر بگیرید. اگر فردی در حوزه مدیریت فرایندها در حال تحلیل نیازهای فرایندی سازمان است به تحلیل کسب و کار نیاز دارد تا بتواند رویکردی سیستمی داشته و فرایندهای سازمانی را در قالب کلی تر و بزرگ تر ببیند.

همانطور که متوجه شدید، با کسب تجربه به عنوان تحلیلگر کسب و کار، مهارت های زیادی در زمینه گوش دادن، صحبت کردن، نوشتن و تسهیل سازی جلسات کسب می کنید. شما همچنین ممکن است در مورد یک دامنه خاص موارد زیادی آموخته باشید.

شما می توانید از این مهارت ها برای پیشرفت بیشتر به عنوان یک تحلیلگر کسب و کار استفاده کنید و یا به مشاغل دیگری از جمله مدیر پروژه (و مقام های مدیریتی بالاتر)، مدیر محصول، متخصص ابزار، نظارت، بهبود کیفیت، مربیگری مشاغل، آموزش سازمان، و مشاوره بپردازید.

جالب است بدانید که براساس آمار PayScale، تا سال ۲۰۲۲ فرصت های شغلی تحلیل کسب و کار در دنیا نه تنها کم نمی شود بلکه ۱۴٪ افزایش خواهد یافت.

استاندارد بین المللی تحلیل کسب و کار BABOK

سوالی که پیش می‌آید این است که چه مرجع و منبعی برای تحلیل کسب و کار وجود دارد؟ مهم ترین و معتبرترین مرجع بین المللی، استاندارد BABOK از موسسه IIBA است. در این استاندارد شما با ۳۰ وظیفه تحلیلگر کسب و کار آشنا می‌شوید. ارزش بزرگ این استاندارد، آموزش ۵۰ تکنیک کاربردی و اجرایی تحلیل کسب و کار است که می تواند از شما یک تحلیلگر کسب و کار کامل و مسلط بسازد. با استفاده از این راهنما شما می توانید کلیه مهارت ها و تکنیک های موردنیاز یک تحلیلگر کسب و کار را به دست بیاورید.

دوره آموزش تحلیل کسب و کار BABOK

همان طور که گفته شد، در حال حاضر مهم ترین و معتبرترین مرجع برای آموزش تحلیل کسب و کار، راهنمای BABOK از موسسه IIBA است که هزاران نفر از سراسر دنیا از آن استفاده می‌کنند.

همچنین، دوره آموزش آنلاین و غیرحضوری تحلیل کسب و کار BABOK به صورت کامل و جامع براساس سرفصل های بین المللی به همراه مدرک معتبر بین‌المللی و کلیه منابع ارزشمند، آماده شده است که هم‌اکنون با تخفیف ویژه از طریق سایت پیشرفت قابل تهیه می‌باشد. می‌توانید از هم‌اکنون آموزش خود را شروع کرده و به دانش روز تحلیل کسب و کار در دنیا مسلط شوید.

پس از آموزش تحلیل کسب و کار طبق استاندارد BABOK، ضمن این که روی مهارت ها و تکنیک های لازم مسلط می‌شوید، شما می‌توانید آزمون بین‌المللی داده و مدرک بین‌المللی تحلیل کسب و کار را در ۳ سطح از IIBA دریافت کنید و فرصت های شغلی مرتبط را در این مسیر شغلی به دست آورید.

همچنین برای اطلاعات بیشتر و مشاوره می‌توانید به سایت آموزش آنلاین پیشرفت مراجعه نمایید.

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.