مقایسه انواع روش های درمان هموروئید

0

رپورتاژ

همه ما در طول زندگی خود به بیماری هایی مبتلا می شویم که ممکن است از نوع کم خطر یا پرخطر باشند و مشکلاتی برایمان بوجود بیاورند.

عارضه ها و مشکلاتی که در ناحیه انتهای روده و مقعد ایجاد می شوند در گروه بیماری های کم خطر هستند اما باید جدی گرفته شوند و به محض مشاهده علائم برای درمان آنها اقدام شود. شاید بتوان مشکلات گوارشی و جدی نگرفتن آنها را یکی از دلایل اینگونه بیماری ها دانست اما قطعا علل دیگری هم در بروز بیماری های نشیمنگاهی موثرند که در ادامه به آنها پرداخته می شود:

شایع ترین عارضه نشیمنگاهی که بیشتر از نصف مردم جامعه به آن مبتلا می شوند بواسیر یا هموروئید است که در هر سنی احتمال ابتلا به آن وجود خواهد داشت اما در سنین بالا به دلیل ضعیف و آسیب پذیر شدن عضلات ناحیه مقعد احتمال آن کمی بیشتر است. زمانی شما به بواسیر مبتلا می شوید که رگ های ناحیه مقعد دچار التهاب و تورم می شوند و علت آن ایجاد فشار بیش از حد به دیواره های مقعد است که در مقاله “بررسی مزایا و معایب درمان هموروئید یا بواسیر با لیزر” نیز توضیحات جامعی درباره این عارضه داده شده است.

اگر بخواهیم نگاهی کلی به علل بروز این عارضه داشته باشیم، تاثیر سبک تغذیه و زندگی غلط را هم نمی توان در ایجاد این بیماری نادیده گرفت. مصرف کافی فیبر و نوشیدن آب و مایعات کافی یکی از نکات تغذیه ایست که برای پیشگیری از یبوست توصیه می شود.

سخت شدن مدفوع و یبوست که باعث می شود نیاز به زور زدن هنگام دفع داشته باشید، یکی از عوامل اصلی ایجاد فشار در مقعد است. همچنین افرادی که در طول روز زمان زیادی را می نشینند، مدتی است به اسهال مبتلا شده اند، دچار چاقی و اضافه وزن هستند و خانم هایی که باردار می باشند یا آمیزش جنسی مقعدی دارند بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

بنابراین به دلیل حساسیت بالای ناحیه نشیمنگاهی رعایت نکاتی برای پیشگیری از هموروئید توصیه می شود، اما اگر به این عارضه دچار شدیم مراجعه به پزشک اولین اقدامی است که باید انجام دهیم. اگر هموروئید شما از نوع داخلی باشد، شایع ترین نشانه آن خونریزی از مقعد است و احتمال اینکه سایر علائم بواسیر را بطور خفیف احساس کنید وجود خواهد داشت. همچنین احتمال اینکه برای تشخیص هموروئید داخلی علاوه بر معاینه نیاز به انجام آزمایشات دیگری هم باشد، وجود دارد.

بواسیر خارجی که در بخش بیرونی مقعد بروز پیدا می کند، شامل یک زائده سفت و قابل لمس در اطراف مقعد است که ممکن است دردناک باشد. همچنین مشاهده قرمزی و التهاب، احساس سوزش و خارش، درد هنگام نشستن و خونریزی هم جزء علائم هموروئید خارجی است که در هر شخصی شدت و نوع بروز آن می تواند متفاوت باشد.

درمان سریع بواسیر خارجی بدون جراحی

اگر از افرادی هستید که به هموروئید خارجی مبتلا شده اید احتمالا علائم شدیدتری را تجربه می کنید و نیاز به استفاده از روش های درمان سریع بواسیر خارجی دارید که در ادامه یک به یک آنها را بررسی می کنیم:

داروهای گیاهی که برای درمان سریع هموروئید پیشنهاد می شود شامل بابونه، روغن بادام، نارون کوهی، آلوئه ورا و روغن زیتون است که می تواند به کاهش و بهبود علائم این بیماری کمک کند اما باز هم به عنوان روش قطعی درمان به حساب نمی آید.

از برخی روش های خانگی هم می توانید برای درمان بواسیر استفاده کنید که احتمال موفقیت آنها پایین است اما در مواردی پیشنهاد می شود.

  • استفاده از داروهای آنتی بیوتیک، مسکن و یا داروهای موضعی مثل پماد آنتی هموروئید می توانند در بهبود علائم این بیماری موثر باشند.
  • حتما به صورت روزانه از مواد غذایی دارای فیبر استفاده کنید تا از ابتلا به یبوست جلوگیری کنید.
  • کمپرس سرد هم یکی دیگر از روش هایی است که می تواند به تسکین و درمان این بیماری کمک کند.
  • حمام سیتز یا نشیمن هم یکی از گزینه های کاربردی برای درمان این عارضه می باشد. برای استفاده از این حمام باید مقداری سرکه سیب، جوش شیرین، نمک و… را به مقداری آبگرم داخل یک لگن تمیز اضافه کنید و روزی چند مرتبه به مدت ده الی پانزده دقیقه داخل آن بنشینید.

باز هم تاکید میکنیم که این روش ها به عنوان درمان قطعی بواسیر شناخته نمی شوند و گاهی همراه با روش های جراحی و لیزر هموروئید برای تسریع روند درمان پیشنهاد می شوند. بنابراین حداکثر زمان استفاده از این داروها یک هفته است و اگر بعد از این یک هفته علائم شما رو به بهبود نرفت حتما باید از روش های دیگری استفاده کنید.

روش های جراحی هموروئید داخلی و خارجی

با توجه به شرایط بیماری و شدت پیشرفت آن پزشک یکی از روش های جراحی برای درمان سریع این عارضه را به شما پیشنهاد می دهد که در ادامه بهترین و سریع ترین آنها را باهم بررسی می کنیم:

روش رابربند

یکی از روش های پرکاربرد و قدیمی برای درمان این عارضه می باشد که با قطع جریان خونرسانی به زائده هموروئیدی انجام می شود. این روش که برای درمان بواسیر داخلی مورد استفاده قرار می گیرد با انداختن یک کش لاستیکی دور هموروئید انجام می شود و کمک می کند که گردش خون به این زائده قطع شود و بعد از مدتی ازبین برود. احتمال بازگشت بیماری بعد از این روش وجود دارد اما در مواردی هم نتایج آن رضایت بخش است. روش رابربند بدون نیاز به بستری و بصورت سرپایی انجام می شود.

اسکلروتراپی بواسیر

این روش در واقع نوعی تزریق است که طی آن یک محلول شیمیایی را داخل زائده بواسیری تزریق می کنند تا به کوچک شدن زائده و از بین رفتن آن کمک کند. از این روش هم برای بواسیر داخلی و هم خارجی استفاده می شود اما نمی توان آن را جزء روش های جراحی دانست.

لیزر بواسیر

درمان بواسیر با لیزر یک جراحی سرپایی است که در مطب دکتر انجام می شود و نیازی به بیهوشی ندارد. این روش را می توان یکی از سریع ترین و قطعی ترین روش های درمان هموروئید دانست که در کمتر از نیم ساعت انجام می شود و مزایای فراوانی دارد. احتمال بازگشت بیماری در روش لیزر بسیار پایین است و فرد بیمار هیچ درد و ناراحتی احساس نمی کند. بعد از انجام لیزر نیازی به استراحت نیست و فرد می تواند به کارهای روزمره خود برگردد.

اگر می خواهید در وقت و هزینه صرفه جویی کنید و راحت از این بیماری خلاص شوید، لیزر بواسیر بهترین گزینه است.

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.