طراحی پارچه چیست؟

0

رپورتاژ

طراحی پارچه یکی از رشته های مد و فشن است که اگر به صنعت مد علاقه دارید می‌توانید در آن به تحصیل بپردازید. شما برای دنبال کردن این رشته باید هم چشمان تیزبینی داشته باشید و از خلاقیت و شم هنری خاصی برخوردار باشید، هم به طور تخصصی و آکادمیک آن را بیاموزید.

شناخت انواع جنس پارچه، انتخاب پارچه و طراحی پارچه از اولین اقدامات برای تولید و خلق یک لباس و یا هرچیز دیگری است که در تولید آن از پارچه استفاده می‌شود. به روند و پروسه‌ی طراحی، ایجاد نقش و نگار بر روی پارچه و تولید طرح‌های جدید با در نظر گرفتن نکات نساجی و در نهایت دوخت و تولید انبوه پارچه، “طراحی پارچه” می‌گویند. پارچه، کاربرد‌های گوناگونی دارد از جمله حفاظت از پوست در برابر آلودگی‌ها و گرم نگه داشتن بدن. نوع پارچه‌ای که هرکس در زندگی روزانه‌اش استفاده می‌کند، می‌تواند نشان دهنده‌ی جایگاه اجتماعی و فرهنگی آن شخص باشد. همچنین پارچه، در حفظ و معرفی فرهنگ و ملیت یک کشور هم نقش مهمی را ایفا می‌کند، پس انتخاب و یا طراحی یک پارچه باید با دقت و ظرافت خاصی انجام شود. طراحی پارچه با  صنایعی از جمله فشن، دکوراسیون داخلی، فرش و یا هر صنعت دیگری که با پارچه سروکار دارد، در ارتباط است. داشتن پارچه‌هایی با پرینت و طرح‌های منحصر به فرد که انحصارا توسط برند شما تولید می‌شوند، به ساخت هویت برند شما کمک کرده و باعث شناخته شدن آن می‌شوند. طراحی پارچه می‌تواند به دو صورت انجام گیرد! در روش اول، طراح با ایجاد تغییراتی و بازی کردن با بافت تار و پود پارچه، طرح‌های جدیدی را چه به صورت دستی و چه ماشینی تولید می‌کند ، در روش دیگر، طراح، نقش و نگار‌های مختلف را به پارچه‌های آماده منتقل می‌کند.

اطلاعات کافی و جامع در مورد انواع پارچه و خصوصیات آن‌ها قبل از شروع کار برای هر طراح پارچه‌ای لازم است، خصوصا اگر بخواهید در این رشته به  تحصیل بپردازید. بنابراین دیدن چندین باره‌ی جنس و حتی عکس پارچه می‌تواند به شما کمک بسیاری در شناخت پارچه‌ها کند. دانشجو‌ها یاد می‌گیرند که چگونه پترن و طرح خودشان را تولید کنند، سپس چگونگی ترکیب‌بندی و چیدمان این طرح‌ها را بر روی پارچه یاد می‌گیرند که لازمه‌ی همه‌ی این‌ها شناخت الیاف مختلف است تا بتوانند خصوصیات پارچه را از روی الیاف آن تشخیص بدهند. علاوه بر آشنایی با انواع پارچه، ویژگی‌های آن‌ها، و همچنین اسم انواع پارچه‌ها، هر طراح باید نسبت به محصولی که قصد تولید آن را دارد نیز آگاه باشد و کاربرد‌هایش را بداند، تا بتواند نسبت به محصولی که خلق می‌کند، بهترین و مناسب‌ترین پارچه را انتخاب کند! همچنین انتخاب نوع پارچه مناسب در کیفیت محصول نهایی شما نقش کلیدی را ایفا می‌کند. الیاف پارچه، تراکم پارچه، ماهیت و جنس پارچه، میزان جذب آب، رنگ پارچه و نوع چاپ مد نظر از نکاتی هستند که یک طراح در حین انتخاب و تولید یک پارچه باید به آن‌ها توجه کند.

انواع طراحی پارچه

به طور کلی طراحی پارچه به سه قسمت تقسیم می‌شود! طراحی پارچه‌های بافتی، طراحی پارچه های چاپی و طراحی پارچه های چند مرحله‌ای که هر کدام مراحل تولید و آماده سازی متفاوتی نسبت به دیگری دارد.

طراحی پارچه بافتنی

در طراحی پارچه‌های بافتی، در مرحله‌ی اول انتخاب نوع طرح صورت می‌گیرد، سپس متناسب با رنگ و شکل آن، اندازه‌ی نخ و تعداد نخ در هر تار و پود، زاویه‌ی بافت و نوع ماشین مورد نیاز مشخص می‌شود. بافت ساده(تافته)، سرژه و بافت ساتن و ساتین از جمله روش‌های بافت پارچه هستند. بافت ساده، ساده‌ترین و راحت‌ترین روش تولید یک پارچه است و به دلیل زیاد بودن شدت درهم‌تنیدگی تار و پود‌ها در این بافت، پارچه‌ی نهایی ساختاری فشرده دارد. در بافت سرژه، بین طراحی‌ای که در بافت جلو و عقب پارچه صورت می‌گیرد تفاوت زیادی وجود دارد. توجه به متعادل بودن میزان و اندازه‌ی ردیف‌های بافت از اهمیت زیادی برخوردار است، چرا که داشتن طرح بافتی تمیز و مرتب که چشم را آزار نمی‌دهد، از نکاتی است که باید در طراحی‌ها به آن توجه شود. بافت ساتن نسبت به سایر بافت‌ها گران‌تر و از جلوه و انعطاف پذیری بیشتری برخوردار هستند.

طراحی پارچه چاپی

در طراحی پارچه های چاپی، مهم‌ترین عامل “طرح” است. در این روش هم، ابتدا طرح‌ها انتخاب می‌شوند، سپس اطلاعات کافی درمورد نوع و ویژگی‌های پارچه‌ی مورد استفاده و همچنین پالت رنگ آن، جمع آوری می‌شوند و در آخر طراحان با کمک متخصصین چاپ، مراحل و نوع چاپ را انتخاب می‌کنند. طرح‌ها در این زمینه به طرح‌های آزاد، هندسی، فرهنگ جهان و گل‌دار دسته بندی می‌شوند. چاپ پارچه توسط ماشین‌ها و دستگاه‌های متنوع، نرم افزار های کامپیوتری و روش‌های مختلف صورت می‌گیرد. چاپ دیجیتال، آنالوگ، قالبی و اسپری از مدل‌های مختلف چاپ هستند.

طراحی پارچه چند مرحله‌ای

نوع بافت و نوع طرح در طراحی پارچه های چند مرحله‌ای بسیار پیچیده‌‌است و نسبت به دو طرح دیگر جزئیات بیشتر و ریزتری دارد. این پارچه‌ها توسط پروسه‌ها و تکنیک‌های متفاوتی از جمله سنگ دوزی و گلدوزی به دست می‌آیند. این پارچه‌ها اصولا سفارشی هستند و در تعداد محدودی تولید می‌شوند.

انواع الیاف پارچه

پارچه‌ها از مواد و الیاف مختلفی به دست می‌آیند که این الیاف به دو دسته‌ی طبیعی و ساخته‌ی دست بشر تقسیم می‌شوند. منشاء الیاف طبیعی به دو دسته‌ی گیاهی مثل پنبه، کتان و کنف و یا منشاء حیوانی از جمله ابریشم، پشم، چرم و خز حیوانات تقسیم بندی می‌شود.  یک سری از الیاف‌ها مثل ویسکوز، ریشه در طبیعت دارند اما طی پروسه‌ای در آزمایشگاه‌ها به الیاف تبدیل می‌شوند. نایلون و پلی‌استر از جمله الیاف‌های مصنوعی و بشر ساخت هستند.

در دنیای امروز دیگر اطلاعات داشتن از جنس پارچه و الیاف تشکیل دهنده‌ی آن، کافی نیست و مباحثی از جمله سازگاری پارچه  و متریال تشکیل دهنده‌ی آن با محیط زیست و قابل بازیافت بودن پارچه هم از نکاتی هستند که طراحان قبل از شروع پروسه‌ی طراحی، مد نظر خود قرار می‌دهند.

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5