آشنایی با روش‌های درمان آسیب رباط صلیبی قدامی ACL

0

رپورتاژ

در بین مفاصل مختلفی که در اندام هر فرد وجود دارد، مفصل زانو از حساسیت بالایی برخوردار است. پایداری و ثبات ساختار این مفصل مبتنی بر چهار رباط است. دو رباط جانبی، رباط خلفی (PCL) و رباط صلیبی قدامی (ACL) که در یک عملکرد هماهنگ و یکپارچه سلامت مفصل زانو را تضمین می‌کنند. احتمالا اگر ورزشکار باشید یا مسابقات ورزشی را دنبال کنید، با معضل پاره شدن رباط صلیبی آشنا هستید. عارضه‌ای که می‌تواند یک ورزشکار را برای ماه‌ها از میادین ورزشی دور نگه دارد. در عین حال درمان آسیب رباط صلیبی قدامی ACL در علم پزشکی دنیای امروز کاملا ممکن شده است.

چند سوال اساسی در این زمینه وجود دارد؛ رباط صلیبی قدامی دقیقا چه نقشی در مفصل زانو ایفا می‌کند؟ انواع آسیب‌هایی که ممکن است به این رباط وارد شود، چیست؟ روش‌های درمان آسیب رباط صلیبی قدامی ACL کدام است؟ در ادامه به طور مفصل به این سوالات پاسخ می‌دهیم. با ما همراه باشید.

نقش رباط صلیبی قدامی ACL در مفصل زانو چیست؟

محل قرارگیری رباط صلیبی قدامی یا Anterior Cruciate Ligament که با نام رباط ACL نیز شناخته می‌شود، داخل مفصل زانو است. این رباط در حدود سه سانتی‌متر طول دارد و همچنین قطر آن چیزی در حدود یک سانتی‌متر است. نقش این رباط در مفصل زانو آن است که نقطه انتهایی استخوان ران را به قسمت فوقانی درشت نی متصل کند. به‌این‌ترتیب از چرخش زانو به داخل و یا جابه‌جایی آن به سمت جلو ممانعت می‌کند.

وقتی این رباط در مفصل زانوی فردی پاره می‌شود، اصطلاحا فرد احساس می‌کند که زانوی او خالی می‌کند و نوعی ناپایداری در عملکرد زانو قابل مشاهده است.

انواع آسیب‌های رباط صلیبی قدامی ACL چیست و چه علائمی دارند؟

آسیب‌هایی که ممکن است به رباط صلیبی قدامی وارد شود، در سه سطح قابل دسته‌بندی هستند که عبارت‌اند از:

آسیب درجه یک

خفیف‌ترین نوع آسیبی که ممکن است به رباط صلیبی قدامی وارد شود، آسیب درجه یک است. اگر رباط فرد دچار کشیدگی شود، اصطلاحاً گفته می‌شود که آسیب درجه یک رباط صلیبی ACL در او ایجاد شده است. این آسیب به‌هیچ‌عنوان با پارگی رباط همراه نیست. در این حالت فرد با تحت درمان قرار گرفتن به مدت 14 الی 21 روز به طور کامل درمان می‌شود. مهم‌ترین علائم آسیب درجه یک نیز ایجاد درد و تورم خفیف در محل مفصل زانو است. در طول مدت درمان فرد باید از هرگونه فعالیت ورزشی اجتناب کند و همچنین به کمک داروی ضدالتهاب و کمپرس یخ کار درمان آسیب رباط صلیبی قدامی ACL صورت می‌پذیرد.

آسیب درجه دو

گاهی اوقات ضربه ناگهانی به زانو اصابت می‌کند یا زانو دچار پیچش سریع می‌شود. در این حالت رباط صلیبی دچار پارگی می‌گردد اما این پارگی به‌صورت کامل به وقوع نمی‌پیوندد. علائم آسیب درجه دو رباط صلیبی در حین فعالیت‌های ورزشی خود را نشان می‌دهد و فرد نوعی عدم تعادل را در زانوی خود احساس می‌کند. برای درمان این آسیب باید حتماً معالجه دقیق توسط پزشک متخصص صورت بگیرد و سپس بنا بر نظر پزشک، فرد تحت درمان قرار بگیرد.

آسیب درجه سه

آسیب درجه سه شدید‌ترین آسیب رباط صلیبی قدامی ACL است که در آن رباط به طور کامل پاره می‌شود. شدت این آسیب به حدی است که فرد به‌هیچ‌عنوان دیگر قادر به ادامه فعالیت‌های ورزشی نیست. همچنین درد و تورم شدیدی در محل مفصل زانو ایجاد می‌شود. البته این درد و تورم تا چند هفته همراه فرد است و پس از آن فرد در هنگام راه‌رفتن، ناپایداری زانو را به طور کامل احساس می‌کند. اگر این عارضه در فرد ورزشکار رخ دهد، حس ناپایداری زانو در اثر فعالیت‌های ورزشی در او ایجاد می‌شود و به دلیل بدن نسبتاً آماده در فعالیت‌های عادی خود مشکلی را احساس نمی‌کند. در ادامه در خصوص درمان آسیب رباط صلیبی قدامی ACL درجه سه بیشتر توضیح می‌دهیم.

پارگی رباط صلیبی قدامی ACL چگونه تشخیص داده می‌شود؟

تشخیص میزان آسیب‌دیدگی رباط صلیبی قدامی ACL با متخصص ارتوپدی است که پس از مشاهده نتایج آزمایش MRI زانو و همچنین انجام معاینات تخصصی صورت می‌پذیرد. استفاده از تکنیک مناسب برای MRI زانو در رسیدن به نتایج و تفاسیر صحیح در خصوص شدت آسیب‌دیدگی نقش بسزایی را ایفا می‌کند.

روش‌های درمان آسیب رباط صلیبی قدامی ACL به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

تشخیص روش درمان آسیب رباط صلیب قدامی ACL برعهده متخصص ارتوپدی است؛ اما معمولاً آسیب‌های درجه یک و دو که علائم خفیفی را به همراه دارند، بدون نیاز به جراحی درمان می‌شوند. روش‌های درمانی بدون نیاز به جراحی شامل موارد زیر هستند:

– استفاده از کمپرس یخ

– ثابت نگه‌داشتن زانو برای مدت کوتاه به کمک زانوبند

– تقویت عضلات اندام تحتانی

همچنین درمان آسیب رباط صلیبی قدامی ACL از نوع درجه سه نیز به دو صورت انجام می‌شود؛ وقتی پارگی رباط برای افراد مسن رخ می‌دهد، معمولاً جراحی نیاز نیست و به کمک کاهش وزن و تقویت عضلات زانو، فرد سلامتی خود را به‌مرورزمان به دست می‌آورد. اما اگر پارگی رباط صلیبی در افراد جوان بروز کند، با تشخیص پزشک متخصص نیاز به جراحی وجود دارد. اهمیت عمل جراحی برای جوانان زمانی بیشتر می‌شود که علائم پارگی رباط که در بالا اشاره شد، بیشتر در آن‌ها ظاهر شود.

اگر درمان جراحی رباط صلیبی قدامی صورت نگیرد، علائم پارگی رباط از جمله ناپایداری زانو تشدید می‌شود و امکان بروز آرتروز زودرس زانو در افراد وجود خواهد داشت. پارگی مینیسک عارضه دیگری است که در اثر بی‌توجهی به جراحی رباط صلیبی قدامی در بسیاری از افراد جوان بروز می‌کند.

درمان آسیب رباط صلیبی قدامی ACL را به دکتر شاهین میرکریمی بسپارید

درمان آسیب رباط صلیبی قدامی ACL نیاز به مهارت و تجربه کافی پزشک متخصص دارد. باتوجه‌به اهمیت بالای جراحی رباط صلیبی در صورت عدم رعایت اصول درمانی به طور کامل، امکان بروز برخی عوارض مانند عفونت، خونریزی داخل مفصلی، شل شدن گرافت تاندونی و محدودیت حرکت زانو در افراد وجود دارد. این مسئله به‌خصوص برای ورزشکاران حرفه‌ای که می‌خواهند خیلی زود به میادین ورزشی بازگردند، اهمیت پیدا می‌کند.

یک پزشک ارتوپدی متخصص که از تجربه بالایی برخوردار است، می‌تواند درمان آسیب رباط صلیبی قدامی ACL را با کمترین عارضه ممکن انجام دهد. دکتر شاهین میرکریمی در سال 1395 مدرک فوق‌تخصص جراحی استخوان و مفاصل خود را از دانشگاه علوم پزشکی تهران دریافت نموده و پس از آن دوره‌های فوق تخصص جراحی زانو را در کشورهای معتبر اروپایی از جمله آلمان، اتریش و مجارستان پشت سر گذاشته است. سابقه فعالیت بسیار موفق دکتر میرکریمی از سال 1389 در زمینه جراحی استخوان و مفاصل ایشان را به یکی از ماهرترین متخصصان ارتوپدی ایران تبدیل کرده است که عمل‌های جراحی بسیار موفقی را در این سال‌ها تجربه نموده است. از همین رو می‌توانید درمان رباط صلیبی قدامی ACL خود را با خیال آسوده به دستان توانمند دکتر شاهین میرکریمی بسپارید.

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5