بررسی گوشی هواوی پی ۳۰ لایت: زمانی برای فراموشی گوشی‌های گران‌قیمت

2

اگر مدتی با گوشی هواوی P30 Lite کار کنید؛ از خودتان خواهید پرسید پس گوشی‌های هزار دلاری و اصطلاحا پرچم‌دار چه چیزی دارند که این گوشی ندارد؟

آیا برای کمی بهتر شدن دوربین گوشی یا کیفیت بهتر صفحه‌نمایش می‌ارزد این همه پول خرج کرد؟ قرار است یک گوشی گران‌قیمت چه کاری انجام دهد که اکنون گوشی من نمی‌تواند؟

اسمارت‌فون میان‌رده هواوی پی سی لایت جزو پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین گوشی‌های یک سال اخیر بازار ایران بوده است. پیشنهاد خرید ۵۸۰ نفری این گوشی در دیجی‌کالا یکی از بهترین دلایل برای رضایت و عملکرد خوب آن است.

گوشی با محدوده قیمتی ۵ میلیون تومان که البته تا همین چند ماه پیش قیمت بسیار عالی ۳.۵ تا ۴ میلیون تومان را داشت. گوشی همه‌کاره با هزینه‌ای معقول برای کارهای روزانه و سلفی و شبکه‌های اجتماعی!

اما چرا این گوشی این‌قدر محبوب و پرفروش شد و هر فروشگاهی یک پارت از آن را وارد می‌کرد؛ به سرعت فروخته می‌شود و در بازار کمیاب بود؟ با ما همراه باشید تا درباره مزایا و معایب هواوی پی سی لایت بیشتر حرف بزنیم:

طراحی: سبک، باریک، راحت، زیبا

هواوی گوشی P30 Lite را یک روز پیش از رونمایی رسمی گوشی‌های پرچم‌دار P30 و P30 Pro عرضه کرد. در آن زمان یک گوشی با طراحی مدرن و پیشرفته داشت و از همان زبان طراحی گوشی‌های پرچم‌دار پی ۳۰ سود می‌برد.

گوشی با صفحه‌نمایش باریک و کشیده که یک ناچ قطره‌ای در وسط بالای نمایشگر است و وزن بسیار سبکی دارد. رنگ آبی طاووسی و گرادیانی بدنه پشتی گوشی که در نور خورشید در طیف‌های مختلفی دیده می‌شود نیز شما را بیشتر مجذوب این گوشی می‌کند. البته، پی ۳۰ لایت در رنگ مشکی گرادیانی نیز عرضه شده است ولی همه عاشق رنگ آبی طاووسی آن هستند.

قطر این گوشی فقط ۶.۶۴ میلی‌متر است تا یکی از باریک‌ترین گوشی‌های سال ۲۰۱۹ باشد. حاشیه‌های پنل نمایشگر بسیار باریک است و فقط در پایین حاشیه نسبتا زیادی مشاهده می‌شود. شاید در مقایسه با گوشی‌های امروزی، حاشیه زیادی داشته باشد ولی یک سال پیش با نسبت نمایشگر به بدنه ۸۴.۲ درصدی یک اسمارت‌فون بدون حاشیه بود.

جنس بدنه جلویی و پشتی از شیشه گوریلا گلاس نیست ولی یک شیشه سه بعدی خمیده نسبتا ارزان با کیفیت خوب است. ابدا احساس نخواهید کرد با گوشی بی‌کیفیت یا جنس بدنه پلاستیکی و سطح پایینی کار می‌کنید. استحکام و مقاومت بدنه هم بالا است. فقط لکه و اثر انگشت روی بدنه پشتی باقی می‌ماند.

هنوز حسگرهای اثر انگشت زیر صفحه‌نمایش یا روی کلید پاور رایج نشده بودند و هواوی این حسگر را روی بدنه پشتی قرار داده است. در کنار این حسگر، یک ماژول دوربین سه تایی عمودی دیده می‌شود که بسیار زیبا و باریک با کمترین بیرون رفتگی است.

در لبه پایینی شاهد درگاه USB-C، بلندگو، جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری هستیم و در کنار راست کلید پاور و کنترل صدا دیده می‌شود. اسلات سیم‌کارت در لبه بالایی گوشی دیده می‌شود که از دو سیم‌کارت نانو یا یک سیم‌کارت و یک کارت حافظه میکرواس‌دی پشتیبانی می‌کند.

طراحی کلی این گوشی زیبا و شبیه به پرچم‌دارهای هواوی در سال ۲۰۱۹ است. به همین خاطر، هر کسی این گوشی را در دست می‌گیرد؛ حس خوبی نسبت به آن خواهد داشت. باریکی، سبکی و راحتی کار با آن یکی از دلایل این احساس است.

هواوی در پی ۴۰ لایت نتوانست این سبکی و باریکی را تکرار کند و شاهد گوشی ضخیم‌تر و سنگین‌تر هستیم.

نمایشگر: با کمی اغماض یکی از بهترین میان‌رده‌ها

یک نمایشگر نسبتا بزرگ ۶.۱۵ اینچی IPS LCD با نسبت ۱۹:۹ روی این گوشی می‌بینیم. چون حاشیه‌های باریکی دارد و تا حدودی کشیده است؛ یک نمایشگر بزرگ نشان می‌دهد و برای تماشای ویدیو یا بازی مناسب است. اصلا، بسیاری از کاربران همین اندازه نمایشگر نه زیاد بزرگ و نه زیاد کوچک را دوست دارند.

رزولوشن این صفحه‌نمایش ۲۳۱۲ در ۱۰۸۰ پیکسل با تراکم حدودا ۴۱۵ پیکسل در هر اینچ است. کیفیت پنل نمایشگر از پرچم‌دارها پایین‌تر ولی از بسیاری میان‌رده‌ها بالاتر است.

کیفیت رنگ‌ها و عمق آن‌ها به همراه جزئیات بسیار خوب است و اگرچه در نمایش رنگ‌های تیره و حاشیه‌ها کمی افت کیفیت تصویر دیده می‌شود و ضعف‌هایی دارد ولی در کل روشنایی و کنتراست رنگ آن قابل قبول است.

قطعا از نمایشگرهای QHD یا آمولد ضعیف‌تر است و یکی از کاستی‌های این گوشی محسوب می‌شود.

سخت‌افزار: به معنای واقعی میان‌رده

تراشه کرین ۷۱۰ با ۴ و ۶ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی روی این اسمارت‌فون خوش ساخت می‌بینیم. البته، بعدها مدل ۸ گیگابایت رم این گوشی هم وارد بازار شد.

پردازنده کارت گرافیکی این گوشی هم Mali-G51 MP4 است. کرین ۷۱۰ یک تراشه موبایل میان‌رده هشت هسته‌ای است که با اسنپدراگون ۷۱۰ مقایسه می‌شود. هسته‌های فیزیکی پردازشی کرین ۷۱۰ بیشتر و عملکرد بهتری دارد.

در عمل، بازی‌ها و اپ‌ها به سرعت و روانی روی این گوشی اجرا می‌شوند و حتی پس از یک سال کار با آن احساس نخواهید کرد کند شده یا مشکلی در باز شدن نرم‌افزارها هست.

GPU این گوشی به وضوح از پردازنده‌های گرافیکی مانند ادرنو ۶۱۵ یا ۶۱۶ پایین‌تر است و برای ارایه کارایی در رزولوشن 1080p سفارشی‌سازی شده است. کمی در کیفیت پردازش‌های گرافیکی لنگ می‌زند و نباید انتظار بالایی از آن داشت.

هواوی پی ۳۰ لایت با وای‌فای دو بانده 802.11ac، بلوتوث ۴.۱، مودم LTE Cat12 و سرعت دانلود ۶۰۰ مگابیتی، باتری متوسط ۳۳۴۰ میلی‌آمپرساعتی و شارژر ۱۸ واتی عرضه شده است.

برای یک گوشی میان‌رده کم مصرف ۶.۱ اینچی، چنین باتری چندان هم کم نیست و به راحتی می‌توانید دو روز کامل با آن کارهای عادی و روزانه خود را انجام دهید. اگر در طول روز چندین بار ویدیو ببینید و بعد چندین ساعت به وای‌فای یا دیتا وصل باشید؛ باید در پایان روز گوشی را شارژ کنید.

نرم‌افزار و رابط کاربری: روان و بدون نقص با سرویس‌های گوگل

روی این گوشی اندروید ۹ پای با رابط کاربری EMUI 9 ریخته شده است که البته آپدیت‌های بعدی اندروید را دریافت کرده و به اندروید ۱۰ و رابط  EMUI 10 ارتقا پیدا می‌کند.

جزو گوشی‌هایی است که هنوز سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های گوگل روی آن نصب هستند و شما هیچ‌گونه مشکلی برای استفاده از آن‌ها ندارید.

پوسته هواوی بسیار تمیز، روان و ساده است. تجربه کاربری چند ماهه کار با گوشی هواوی پی ۳۰ لایت نشان می‌دهد بسیار سریع و روان است و میان بخش‌های مختلف رابط کاربری و اپلیکیشن‌ها یک سازگاری و انسجام کامل وجود دارد.

دوربین: حرفه‌ای و مانند پرچم‌دارها

گفتیم ماژول دوربین اصلی این گوشی دارای سه لنز است. امروزه، گوشی‌های میان‌رده چهار لنزی هستند و یک لنز ماکرو دارند که پی ۳۰ لایت ندارد ولی باز می‌توانید بهترین عکس‌ها را با آن بگیرید.

دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی با دهانه f/1.8 است. هر پیکسل دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی است و ترکیب چهار پیکسل، تصویر اصلی را شکل می‌دهند. یکی از دلایل کیفیت بالای عکس‌های این دوربین به خاطر همین ترکیب هوشمند تصاویر با پیکسل‌های ۱۲ مگاپیکسلی است.

دوربین دوم یک لنز ۱۳ میلی‌متری اولتراواید ۸ مگاپیکسلی است و دوربین سوم هم تشخیص عمق ۲ مگاپیکسلی با دهانه f/2.4 است.

تصاویر این دوربین جسورانه، شفاف، زنده و کاملا شارپ هستند. تفکیک رنگ‌ها و سایه‌ها بسیار خوب است به‌طوری‌که وقتی از برگ‌های یک درخت عکاسی می‌کنید؛ انواع طیف‌های رنگ سبز را در برگ‌ها خواهید دید.

جزئیات عکس‌ها هم بسیار خوب است و چیزی تار و سیاه نیست. رنگ‌ها با شما حرف می‌زنند و زوم اپتیکال ۶ برابری آن هم در حد و اندازه خودش کیفیت خوبی دارد.

مودهای عکاسی واید، HDR، پانوراما، اسلوموشن، پرو، تایم‌لپس و 3D را روی این دوربین‌ها داریم و البته حالت شب یا Night که با کمک هوش مصنوعی سعی می‌کند تصاویر روشن‌تری در نور کم ثبت کند.

به طور کلی، نسبت به پولی که برای این گوشی دادید؛ کیفیت دوربین رضایت‌بخش و برای عمده کارهای روزانه‌ای که انتظار دارید؛ مناسب است.

فیلم‌برداری دوربین پشتی با کیفیت 1080p و ۶۰ فریم در ثانیه هم در حد معمولی است. از تصویربرداری 4K در این دوربین خبری نیست و اگر تنظیمات فیلم‌برداری را هم روی 60fps قرار دهید؛ قابلیت تثبیت‌کننده تصویر را از دست خواهید داد ولی در تنظیمات 30fps تصاویر بهتری ثبت می‌شوند.

دوربین سلفی این میان‌رده هم ۳۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.0 است. بسیاری از سایت‌ها این گوشی را یک اسمارت‌فون مخصوص سلفی نامیده‌اند چون کیفیت عکس‌های دوربین جلویی به حدی هست که همیشه از سلفی گرفتن لذت ببرید و دوست داشته باشید با دیگران به اشتراک بگذارید.

حرف آخر: چرا باید پول بیشتری برای گوشی بدهیم؟

دوباره به جملات ابتدایی این مطلب برمی‌گردیم. وقتی یک گوشی مانند پی ۳۰ لایت این‌قدر خوب است که اندک کاربرانی پیدا شوند که از آن اظهار نارضایتی کنند یا انتظارات بیشتری از دوربین و نمایشگر و پردازنده گرافیکی آن داشته باشند؛ چرا باید هزینه بیشتری برای یک گوشی کرد؟

هم طراحی زیبا، سبک، نازک و راحت یک پرچم‌دار را دارد و هم مشخصات یک میان‌رده خوب حتی در سال ۲۰۲۰.

اگر بودجه‌ای در حدود ۵ میلیون تومان برای خرید یک گوشی جدید کنار گذاشتید؛ هواوی P30 Lite می‌تواند یک خرید کاملا موفق باشد.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

مجموعه دیگری از عکس‌های تاریخی کمتر دیده شده را با هم مرور کنیم

هر چقدر عکس‌های تاریخی را با هم مرور کنیم، کم است. همان طور که قبلا هم نوشته بودم احتمالا بیشتر این عکس‌ها اگر در دوره خود در نشریه‌ای منتشر می‌شدند، خیلی عادی به نظر می‌رسیدند، اما حالا بعد از گذشت دهه‌ها یا حدود یک قرن، برای ما عجیب و…

نوستالژی: سیر در لوازم التحریر قدیمی

لوازم التحریر زمان کودکی ما نه کیفیت لازم را داشتند (به جز استثنائاتی) و نه تنوع کافی را. خوبی‌اش این بود که ما اصلا نمی‌دانستیم که لوازم التحریر با کیفیت عالی‌تری هم وجود دارد و فاصله فقیر و غنی در مدارس آنقدرها هم زیاد نبود. یعنی تقریبا…

تصور کنید که در یک دنیای تخیلی، هری پاتر را استودیو جیبلی می‌ساخت

استودیو جیبلی یک استودیوی مشهور انیمیشن‌سازی ژاپنی است که به دلیل سبک هنری متمایز، داستان‌سرایی پر از تخیل و انیمیشن‌های هیجان‌انگیزش مشهور است. استودیو جیبلی که توسط هایائو میازاکی و ایسائو تاکاهاتا تأسیس شد، تعدادی از محبوب‌ترین فیلم‌های…

عکس این درخت‌های عجیب در دوره جنگ جهانی دوم اصلا ویرایش نشده‌اند!

این عکس شگفت‌انگیز جنگ جهانی دوم ممکن است عکس ویرایش شده یا فیک به نظر برسد. اما واقعا این طور نیست.در این عکس سورئال، که بخشی از آرشیو عکاسی نیرو‌های دفاع فنلاند است، یک ماشین ارتش فنلاند در امتداد جاده‌ای در چند مایلی مرز با اتحاد…

تصور واقعیت دگرگون به کمک میدجرنی – گالری عکس

تاریخ دگرگون یک ژانر جذاب است که به بررسی چگونگی تغییر مسیر تاریخ در صورت رخ دادن برخی رویداد‌های کلیدی به گونه‌ای متفاوت می‌پردازد.یک تغییر جزئی یا یک واگرایی عمده می‌تواند تخیل ما را به کار بیندازد تا آینده‌ای کاملا متفاوت که الان جزو…

حجم‌ها و مجسمه‌های زیبا ساخته شده با صفحات کتاب‌های قدیمی

ما انسان‌ها استفاد تخیل هستیم، اما در موارد معدودی این تخیل‌های خود را به صورت نقاشی یا حجم، زنده می‌کنیم و در معرض تماشای دیگران قرار می‌دهیم.اِما تیلور، هنرمند مقیم بریتانیا، این تجربه را در مجسمه‌هایی از جنس کتاب به صورت باورنکردنی…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
2 نظرات
  1. محمدرضا می گوید

    من خودم دارمش. واقعا این سؤال نویسنده برام مطرح شد که پس گوشی های پرچمدار چی دارند که این نداره؟

  2. سامان می گوید

    درود بر شما بابت. اطلاعات مفیدتون،این گوشی که فرمودین آیا تحریم نیست؟سرویس های گوگل رو پشتیبانی میکنه؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5