بررسی گوشی شیائومی می ۱۰ لایت فایوجی: با قیمت کمتر صاحب گوشی 5G شوید

0

این گوشی به خاطر پشتیبانی از نسل پنجم شبکه‌های موبایل با قیمت مناسب، مورد توجه کاربران در سراسر دنیا قرار گرفته و البته در ایران هم قیمت نسبتا مناسبی به عنوان یک میان‌رده خوب دارد.

در دنیا برچسب قیمتی ۳۵۰ دلاری خورده و در ایران از ۱۰.۵ تا ۱۱ میلیون تومان (آذر ماه ۹۹) به فروش می‌رود. شاید ارزان‌ترین گوشی 5G باشد که می‌توانید این روزها بخرید و البته یک رقیب سرسخت به نام موتو جی 5G پلاس دارد.

فارغ از 5G، شیائومی می ۱۰ لایت فویجی از مشخصات سخت‌افزاری و طراحی زیبایی هم برخوردار است. به پردازنده اسنپدراگون 765G با ۶ الی ۸ گیگابایت رم مجهز شده است و از ماژول دوربین ۴ لنزی بهره می‌برد. صفحه‌نمایش آن چیزی از بهترین نمایشگرهای نشسته روی پرچم‌دارها کم ندارد و دارای یک باتری ۴۱۶۰ میلی‌آمپرساعتی با شارژ سریع ۲۰ واتی است.

با ما همراه باشید تا بررسی کنیم این گوشی چقدر ارزش خرید دارد و آیا یک انتخاب هوشمندانه است؟

طراحی

ظاهر گوشی می ۱۰ لایت فایوجی مشابه سری Mi 10 است که کاملا طبیعی است؛ چون این گوشی پسوند Lite را یدک می‌کشد تا نشان بدهد از نظر مشخصات و برخی قابلیت‌ها ضعیف‌تر از گوشی می ۱۰ شیائومی است.

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های می ۱۰ لایت فایوجی با دیگر گوشی‌های سری می ۱۰ در فریم پلاستیکی به جای فریم فلزی است. این روزها بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند یک گوشی با فریم فلزی بخرند.

تفاوت ظاهری و طراحی دیگر گوشی در چینش لنزهای دوربین پشتی است. سایر اعضای خانواده می ۱۰ لایت از لنزهای عمودی بهره می‌برند ولی در این گوشی شاهد یک ماژول لنز دوربین پشتی مربعی 2*2 هستیم. برآمدگی ماژول دوربین نسبتا زیاد است و به چند میلی‌متر می‌رسد. وقتی گوشی را روی سطح صافی قرار دهید؛ کمی لرزش و تکان دارد و کاملا تخت نیست.

بدنه پشتی و جلویی از جنس شیشه و گوریلا گلس ۵ است. در رنگ‌های آبی، سفید و خاکستری تولید شده است که هریک از آن‌ها جذاب و زیبا به نظر می‌رسند.

حاشیه‌های نمایشگر ۶.۵۷ اینچی این گوشی بسیار باریک و مشکی رنگ هستند. مطابق دیگر گوشی‌ها، در بالا و پایین نمایشگر شاهد مقداری حاشیه ضخیم‌تر هستیم و نباید انتظار نسبت نمایشگر به بدنه بالایی را داشته باشید.

دوربین سلفی درون یک ناچ قطره‌ای در وسط لبه بالایی نمایشگر قرار گرفته است و زیاد مزاحم کار کاربران نخواهد بود. در بالای دوربین سلفی و سمت چپ هم بریدگی بلندگو دیده می‌شود.

سنسور اثر انگشت در زیر صفحه‌نمایش است و در سمت راست شاهد کلیدهای کاهش‌دهنده و افزایش‌دهنده حجم صدا هستیم. در پایین آن‌ها کلید پاور قرار دارد و جنس تمام این کلیدها پلاستیکی است.

در کناره پایین شاهد درگاه USB-C، میکروفون اصلی در سمت راست و شیار سیم‌کارت در سمت چپ هستیم. در کناره بالا هم جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری دیده می‌شود به همراه یک میکروفون اضافه و سنسور IR تا بدانیم در این گوشی خبری از اسلات کارت حافظه نیست.

وزن گوشی ۱۹۲ گرم و دارای یک اندازه استاندارد برای دست‌های معمولی است.

صفحه‌نمایش

شیائومی Mi 10 Lite 5G دارای یک صفحه‌نمایش ۶.۵۷ اینجی آمولد با دقت تصویر ۲۴۰۰ در ۱۰۸۰ پیکسل و نسبت تصویر ۲۰:۹ است. پنل این نمایشگر نسبت به گوشی‌هایی مانند ردمی 10 ایکس و ردمی 10 ایکس پرو بزرگ‌تر است ولی از رزولوشن ضعیف‌تری نسبت به خانواده می ۱۰ برخوردار است.

تراکم پیکسلی این صفحه‌نمایش ۴۰۱ پیکسل در هر اینچ است و روشنایی ۴۳۰ نیت دارد. در بیشترین حالت روشنایی ۶۱۰ نیت با کمک سنسور حساس به نور دارد ولی به طور دستی می‌توانید روی ۴۴۳ نیت تنظیم کنید. علاوه بر میزان روشنایی، تنظیمات رنگ این صفحه‌نمایش هم دارای چندین حالت هستند تا شما بتوانید در وضعیت‌های مختلف، کیفیت و عمق رنگ مناسبی داشته باشید.

این صفحه‌نمایش از فرمت +HDR10 پشتیبانی می‌کند تا در هنگام تماشای فیلم از یوتیوب، آمازون پرایم، نتلفیکس و دیگر سرویس‌های استریم ویدئو، بتوانید یک فیلم با وضوح زیاد تماشا کنید.

تقریبا باید گفت کیفیت صفحه‌نمایش گوشی شیائومی می ۱۰ لایت در رده خودش بسیار عالی است و فقط یک عیب دارد و آن نرخ تازه‌سازی تصویر ۶۰ هرتزی است که دیگر دارد به فراموشی سپرده می‌شود.

سخت‌افزار و کارایی

قلب تپنده می ۱۰ لایت فایوجی، تراشه کوالکام اسنپدراگون 765G است؛ یکی از بهترین پردازنده‌های موبایل میان‌رده بازار با قابلیت پشتیبانی از هر دو نوع شبکه 5G در دنیا و فرآیند ساخت ۷ نانومتری.

برخلاف تراشه ۸۶۵ دارای یک مودم 5G داخلی است و از یک هسته با فرکانس بالا (۲.۴ گیگاهرتز)، یک هسته با فرکانس متوسط (۲.۲ گیگاهرتز) و چهار هسته با فرکانس پایین (۱.۸ گیگاهرتز) سود می‌برد. پردازنده گرافیکی کنار دست آن هم Adreno 620 است که باز روی بسیاری از میان‌رده‌های بازار دیدیم.

در سه پیکربندی ۶ گیگابایت/۶۴ گیگابایت، ۶ گیگابایت/۱۲۸ گیگابایت و ۸ گیگابایت/۲۵۶ گیگابایت وارد بازار شده و چون شیار کارت حافظه ندارد؛ باید کاربران در انتخاب مدل مورد نیاز خودشان کمال دقت را داشته باشند.

در تست‌های چند هسته‌ای Geekbench، صدرنشین است و حتی گوشی مانند A51 5G با تراشه اگزینوس 980 از او ضعیف‌تر هستند. کارایی این گوشی از میان‌رده‌هایی با تراشه‌های ۷۲۰ و ۷۳۰ کوالکام بسیار بهتر است. در آزمایش AnTuTu هم این گوشی بالاترین امتیازها را کسب کرده و نشان می‌دهد یک گوشی قدرتمند است.

گفتیم که این گوشی به یک باتری ۴۱۶۰ میلی‌آمپرساعتی تجهیز شده است. شاید این ظرفیت باتری برای یک گوشی 5G کم به نظر برسد ولی در عمل این گوشی در وب‌گردی ۱۵ ساعت دوام می‌آورد و در پخش ویدئو تا ۲۱ ساعت کار می‌کند که یک رکورد محسوب می‌شود.

با شارژر ۲۰ واتی همراه این گوشی، در مدت زمانی نزدیک به ۷۰ دقیقه کاملا و ۱۰۰ درصد شارژ می‌شود. در نیم ساعت اول حدودا ۵۵ درصد شارژ شده و از شارژ بی‌سیم خبری نیست.

در مجموع، نباید لحظه‌ای به قدرت محاسباتی و سرعت این گوشی شک کرد. بهترین گوشی میان‌رده از نظر سرعت اجرای برنامه‌ها است و در اجرای بازی‌های ویدئویی و کارهای گرافیکی نیز عملکرد قابل قبولی دارد.

دوربین

دوربین Mi 10 Lite 5G مشابه بسیاری از میان‌رده‌های بازار و از جمله سری ردمی شیائومی است. لنز اصلی ۴۸ مگاپیکسلی تتراسل ساخت سامسونگ است. این لنز دارای دریچه دیافراگم f/1.8 را داشته و 26 میلی‌متری است.

لنز اولتراواید این گوشی ۸ مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/2.2 و قابلیت پوشش زوایای 120 درجه‌ای است. لنزهای عمق‌سنج و ماکرو این گوشی هم ۲ مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/2.4 است.

دروبین سلفی جلویی این گوشی 5G شیائومی هم ۱۶ مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/2.5 است.

طبیعی است که انتظار داشته باشیم این مجموعه لنز در طول روز و زیر نور کافی، تصاویر عالی ثبت کنند. این تصاویر دارای وضح و جزئیات زیاد هستند؛ نویز بسیار کمی دارند و رنگ‌ها نسبت به دنیای واقعی کمی غلوشده و سرزنده‌تر هستند. قسمت‌های سایه تصاویر کیفیت بهتری دارند چون کلا ماژول دوربین گوشی از محدوده رنگ دینامیگ گسترده‌ای برخوردار است.

اگر گزینه عکس‌برداری با هوش مصنوعی (AI) را روشن کنید؛ کیفیت عکس‌ها بالاتر رفته و کنتراست آن‌ها دقیق‌تر می‌شود ولی جزئیات تصاویر تا حدودی کاسته می‌شوند.

در عکس‌برداری شب، شاهد یک کیفیت متوسط و مشابه با دیگر میان‌رده‌های شیائومی و برندهای مشابه هستیم. تصاویر گرفته شده با لنز اصلی تا حدودی کشیده هستند و رنج دینامیک در آنها محدود بوده و نورپردازی هم به خوبی انجام نشده است.

حرف آخر

شیائومی می ۱۰ لایت 5G با اندروید ۱۰ و پوسته MIUI 11 روانه بازار می‌شود. یک ترکیب نرم‌افزاری آشنا که در بیشتر گوشی‌های این شرکت چینی شاهد بودیم.

صفحه‌نمایش و باتری این گوشی فوق‌العاده است و عملکرد دوربین هم قابل قبول و رضایت‌بخش است. در میان گوشی‌های میان‌رده بازار، پردازنده این گوشی بالاترین امتیازها را کسب کرده است و قدرت خود را به رخ رقبا می‌کشد.

از دیگر مزایای این گوشی باید به داشتن جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری، رادیو FM و سنسور IR اشاره کرد. همیشه پوسته و رابط کاربری MIUI شیائومی قابلیت سفارشی‌سازی زیادی داشته و ترکیب آن با اندروید ۱۰ جذاب‌تر شده است.

در نهایت، شما دارید یکی از بهترین گوشی‌های میان‌رده بازار با قابلیت 5G را به قیمت مناسبی تهیه می‌کنید. توجه کنید که شاید دو سال دیگر، واقعا به ارتباطات 5G نیاز داشته باشید و باید از هم‌اکنون به فکر خرید گوشی با این نسل از ارتباطات موبایل باشید.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

چگونه با بدشانسی کنار بیاییم + گالری عکس از انواع بدشانسی‌ها!

کنار آمدن با بدشانسی یا شرایط ناگوار می‌تواند چالش برانگیز باشد، اما چندین استراتژی وجود دارد که می‌تواند به ما برای کنار آمدن با این شرایط کمک کند:احساسات بعد رخداد را بپذیرید: طبیعی است که هنگام مواجهه با بدشانسی احساس ناامیدی،…

مجموعه عکس‌های چیزهای عجیب و ترسناکی که مو بر تن راست می‌کنند

چرا گاهی دوست داریم داستان‌ها یا فیلم‌های ترسناک را ببینیم؟ خود آزاری؟!در این پست که تعدادی عکس نستا ترسناک (بیشتر عحیب) خواهید دید، می‌خواهم نخست کمی در این مورد حرف بزنم.دلایل لذت بردن افراد از وحشت می‌تواند از فردی به فرد دیگر…

داستان پسر دو سر بنگال، آن هم به صورتی تقریبا دیده نشده!

در ماه مه 1783، در روستای کوچکی به نام Mundul Gaut، در بنگال هند، یک کودک عجیب به دنیا آمد. او دو سر داشت.مامایی که به زایمان کمک می کرد از ظاهر کودک چنان وحشت زده شد که سعی کرد با انداختن او به داخل آتش این هیولا را بکشد. خوشبختانه…

پرتره خانواده‌های روتین از کشورهای مختلف به کمک هوش مصنوعی ایجاد شد

هوش مصنوعی مدتی است که ما را شگفت زده کرده است. اخیراً با قابلیت‌های هوش مصنوعی در ساخت متون و درک زبان طبیعی برای پاسخ به بسیاری از سؤالات میزان تعجب ما پیشتر شده است.س از ChatGPT،  مایکروسافت هوش مصنوعی خود را همراه با مرورگر Edge و…

سری جدیدی از عکس‌های جذاب مقایسه‌ای زمان قدیم و جدید مکان‌ها و شهرها

عکس‌های «قبل و بعد» یا عکس‌های یک مکان بعد از گذشت زمان مدید، به چند دلیل جالب از آب درمی‌آیند:دگرگونی دیداری: انسان‌ها به طور طبیعی به سمت تغییرات و دگرگونی‌های بصری گرایش دارند. عکس‌های قبل و بعد تصویری واضح و قابل توجه از پیشرفت،…

مرگبارترین روز در تاریخ، چه روزی بود و چطور رخ داد؟

انسان‌های راه‌های زیادی برای کشتن هم در طول تاریخ ابداع کرده‌اند: سلاح‌های هسته‌ای و زیستی ، بمب‌های آتش‌زا، گلوله‌ها، سرنیزه‌ها، ایجاد قحطی عمدی و ...کاملا قطعی نیست، اما طبق بسیاری از روایت‌ها مرگبارترین روز در تاریخ بشر در واقع نتیجه…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.