حجامت آری یا خیر؟ آشنایی با تدابیر انجام حجامت

0

رپورتاژ

حجامت یکی از روش‌های توصیه شده در طب سنتی است که آثار اعجاب انگیزی در سلامت افراد دارد. از این روش برای درمان بیماری‌های مختلفی استفاده می‌شود. جهت بهره‌گیری هرچه بیشتر از حجامت لازم است که نکاتی را قبل، حین و بعد از انجام حجامت رعایت نمایید. این نکات شامل نحوه انجام حجامت، زمان انجام حجامت، توجه به مزاج فرد و… می شود؛ برای مثال، شناخت مزاج افراد قبل از حجامت و تیغ کشیدن از اهمیت زیادی برخوردار است. توصیه می‌کنیم قبل از آن جهت شناختن مزاج خود اقدام نمایید.

قبل از حجامت چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

قبل از انجام حجامت باید نکاتی را رعایت کرده تا تاثیر بیشتری از این کار تجربه کنید. تعدادی از این نکات به صورت کلی ارائه می‌شوند؛ از جمله:

  • حجامت ابعاد وسیع و نکات ظریف فراوانی دارد که هر پزشکی از آن‌ها مطلع نیست؛ لذا تنها در مراکز دانشگاهی طب سنتی ایران یا پزشکانی که دوره‌های معتبر طب سنتی را گذرانده‌اند، حجامت انجام دهید.دقت داشته باشید که حجامت نابجا و غیر اصولی نه تنها سبب درمان نمی‌شود؛ بلکه باعث عدم تعادل در سیستم داخلی بدن شده و تاثیرات منفی به دنبال دارد.
  • در مورد بهترین روزهای سال برای حجامت پیشگیرانه با پزشک مشورت کنید.
  • اگر پزشک شما فهرست رژیم‌های غذایی و گیاهی منضج و مصلح را بر حسب طبع و مزاجتان در اختیار شما قرار داد، آنها را رعایت کنید؛ در غیر این صورت حجامت شما کم اثر یا بی‌اثر و حتی گاهی خطرناک و مضر خواهد بود و در مجموع، بیماری شما سیر صعودی بهبودی را نخواهد داشت.
  • حجامت‌های متوالی با فواصل کوتاه غلط است. ترتیب و زمان‌بندی انجام حجامت برای فرد، با توجه به طبع و مزاج وی متفاوت است که پزشک حاذق آن را معین و تجویز خواهد کرد.
  • از فعالیت‌های سنگین مثل کوهنوردی، دویدن طولانی و سخت، ورزش‌های سنگین یا حرفه‌ای و… بپرهیزید.
  • قبل از حجامت نباید بی‌خوابی داشته باشید.
  • حتی‌الامکان از دوازده ساعت قبل از حجامت هیچ گونه دخانیاتی (سیگار، قهوه، آدامس، چای، نوشابه و…) مصرف نکنید.
  • از روزه گرفتن قبل از حجامت بپرهیزید.

نکات هنگام حجامت

پس از آماده کردن خود برای حجامت، نوبت به انجام آن می‌رسد. همانطور که گفتیم نحوه انجام حجامت، روش تیغ زدن آن و… نیاز به رعایت نکات ظریفی دارد که بهتر است متخصص آن انجام دهد. نکات زیر نیز برای زمان انجام حجامت توصیه می‌شود:

  • در حین حجامت انگشتر عقیق به دست نداشته باشید.
  • خالی بودن معده در زمان انجام حجامت باعث ریختن صفرا به آن و ایجاد ضعف و بیماری‌های صفراوی می‌شود.
  • بهتر است به صورت چهارزانو نشسته باشید.
  • در زمان حجامت وضو داشته باشید! رو به قبله نشسته، صلوات فرستاده، آیه الکرسی و دعای رسیده از امام رضا (علیه السلام) را بخوانید: «أعوذُ بإلله الکَریم فی حجامتی مِنَ العَینِ فی الدَّم و من کُلِّ سوء و الأعلال و الأسقام و الأوجاع و الأمراض و أسئَلُک العافیه و المعافات و الشِّفاءَ مِن ک داء»

دقت داشته باشید که در زمان انجام حجامت، فرد حجامت کننده باید در کنار بیمار حضور داشته باشد.

بعد از حجامت چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

بیشترین سوالات برای بعد از حجامت درباره‌ی مواد غذایی است. پرسش بعد از حجامت چه بخوریم و چه نخوریم از نمونه‌های پرتکرار است. در ادامه در دو بخش جدا پاسخ آن را خواهید یافت.

بعد از حجامت چه بخوریم؟

  1. در فصل سرما بهتر است برای جبران ضعف، سکنجبین عسلى استفاده شود که این شربت شما را از بیماری‌هاى خطرناک، لقوه، برص، بهق و جذام ایمن خواهد داشت.
  2. طبق گفته برخی از منابع، طی ۶ ساعت اول پس از حجامت خوردن شربت عسل (یک قاشق عسل با یک لیوان آب ولرم مخلوط کرده) سکنجبین و ماء‌الشعیر طبی مطلوبست.
  3. همچنین انار وعرق شاهتره نیز پس از حجامت بسیار مفید است.
  4. در چند روز اوّل بعد از حجامت، اولویت با مصرف آش‌ها، شورباها و سوپ های مقوی امّا سهل الهضم و سبک است.
  5. توصیه ما این است که اگر قصد مصرف قند یا شکر را بعد از حجامت داشتید، ترجیحا از شکر سرخ استفاده کنید.
  6. برای اینکه به موقع ضعف و بی‌حالی فرد جبران شود،شربت زعفران و عسل، شربت عرق نعناع و عسل، شربت عرق بهارنارنج با عسل، گلاب با عسل یا آبلیمو با عسل ، تهیه و میل کنید.

پرهیزات بعد از حجامت

  • جگر بعد از حجامت و دیگر غذاهای سنگین توصیه نمی‌شود.
  • اگر ضعف، سرگیجه یا افت فشار ندارید تا یک ساعت پس از حجامت چیزی نخورید.
  • همچنین از خوردن غذاهای دیرهضم و یبوست‌زا لااقل تا ۲۴ ساعت بپرهیزید.
  • از خوردن تخم‌مرغ هم تا یک هفته پرهیز شود؛ این دستور به ویژه برای افرادسردمزاج و مخصوصاً درباره تخم مرغ صنعتی با جدیت باید رعایت شود؛
  • تا ۲۴ ساعت پس از حجامت از مصرف انواع نوشیدنی‌های کافئین‌دار خودداری کنید.
  • بهتر است از میوه‌های ترش مانند پرتقال یا لیمو و آبمیوه استفاده نکنید.
  • غذاهای پر ادویه مانند فلفل، دارچین و زنجبیل را مصرف نکنید.
  • از خوردن سیر و پیاز بلافاصله پس از دوره حجامت اجتناب کنید.

تقویم حجامت

زمان مناسب انجام حجامت در تاثیر درمانی آن تاثیر بسزایی دارد. برای حجامت تقویم متناسب با روزهای هفته و ایام سال تهیه می‌شود. اگر می‌خواهید تاریخ مناسب برای حجامت و پاسخ سوال چه زمانی برای حجامت مناسب است را بیابید، باید به تقویم حجامت مراجعه نمایید.

مرجع سرویس‌های طب سنتی در ایران

رعایت توصیه‌های طب سنتی ملزم به معتبر بودن آن‌هاست. صرفا هر نظریه‌ای که به اسم طب سنتی ارائه می‌شود قابل اطمینان نبوده و بهتر است قبل از بررسی علمی اجرا نشود. سوال اینجاست که از کجا به صحت مطالب پی ببریم؟ روش ساده پیدا کردن راه حل‌های مناسب و توصیه‌های درمانی طب سنتی از مرجع معتبر است. مجموعه طبایع به عنوان مرجع سرویس‌های طب سنتی در ایران سال‌هاست با ارائه سرویس‌های به‌روز در این حوزه از جمله مشاوره طب سنتی آنلاین، آزمون مزاج شناسی پیشرفته، دوره‌های آموزشی، تقویم حجامت و… فعالیت می‌کند. همچنین مقالات معتبری به صورت روزانه در وب‌سایت طبایع منتشر می‌شود که همه برگرفته از منابع معتبر علمی است. جهت دستیابی به مجموعه کامل و معتبر سرویس‌های طب سنتی، تنها عبارت «طبایع» را در مرورگر خود جستجو نمایید یا این لینک را در مرورگر وارد کنید: https://tabaye.ir

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.