بهترین و خاطره‌انگیزترین فیلم‌های دهه ۹۰ میلادی – فهرست 57 فیلم خوب و دیدنی- چرا اینقدر محبوب‌اند؟ بر اساس امتیاز در IMDB

4

امروز می‌خواهم در این مورد صحبت کنم که چرا تصور می‌کنم فیلم‌های دهه 90 برای ما اینقدر محبوب هستند. وقتی این سال‌ها، فهرست نامزدهای جایزه اسکار و نیز جشنواره‌های معتبر دیگر فیلم اعلام می‌شود و این فهرست‌ها را با فهرست‌های دهه 90 مقایسه می‌کنیم، تعجب می‌کنیم.

ما شگفت‌زده می‌شویم که آن سال‌ها در هر رشته، قدر تعداد نامزدهای شایسته زیاد بود و باورمان نمی‌شود که این تعداد فیلم خوب و بازی خوب در هر سال با هم مصادف می‌شدند.

چرا ما تصور می‌کنیم که تعداد فیلم‌های خوب جدید کم شده و سابق بر این فیلم‌های خوب بیشتر بوده‌اند؟

به نظرم دلایل زیادی دارد:

1-گیشه‌ای شدن بیشتر سینما و ضعف فیلمنامه‌نویسی

2- نهضت دنباله‌سازی و ساخت فیلم‌های ابرقهرمانی

3-هرآنچه سهل الوصول باشد، ارزشش در نظر ما کمتر می‌شود! فیلم‌هایی که این پایین فهرست کرده‌ام را ببینید. تصور کنید که بار نخست برای دیدن آنها بر روی وی اچ اس یا سی دی، چقدر انتظار باید می‌کشیدیم.

در شرایطی که در آن دوره و چند سال بعدترش دانلود معنی نداشت، باید هر بار این فیلم‌ها را از دوست و آشنایی می‌گرفتیم و گاهی این دوست و آشنا یا خرید فیلم از واسطه‌های میسر نمی‌شد و بار اول این فیلم‌ها را با جرح و تعدیل از تلویزیون خودمان می‌دیدم.

فیلم‌ها را سخت گیر می‌آوردیم و در عوض قدرشان را می‌دانستیم و موقع نگاه کردنشان پلک نمی‌زدیم!

اما الان آنقدر محدوده انتخابمان زیاد شده که روی فیلم و سریال خاصی تمرکز نداریم.

4- این فیلم‌ها را در بازه زمانی دیده بودیم که هنوز تجربه و خاطره سینمایی‌مان محدود بود. هر پدیده‌ای برای آدم‌ها در نوجوانی و جوانی می‌تواند بکر و تازه بنماید و سینما هم از این امر مستثنی نیست.

5- آن زمان ما فیلم‌ها را جمعی می‌دیدم یا در یک بازه زمانی کوتاه، یک فیلم را همراه چند دوست گرمابه و گلستانمان، می دیدم و در بحث‌های دوستانه، در موردشان گفتگو می‌کردیم. اما الان تماشای فیلم، خیلی فردی شده. طوری که چند عضو یک خانواده، هر شب، چیز متفاوتی می‌بینند، یکی از تبلت، یکی پای تلویزیون، یکی با vodها.

6- مثل بسیاری از موارد دیگر، گاهی ظهور ستاره‌های سینمایی، سینوسی می‌شود. مانند یک موج یک دفعه چند ستاره، اوج فعالیت‌ هنری‌شان با هم همزمان می‌شود.

7- سینمای دهه 90 مصادف شده بود با شروع جلوه‌های سینمایی به معنی واقعی کلمه. الان فیلم‌های ساده هم کلی از جلوه‌های کامپیوتری استفاده می‌کنند. اما برای ما در آن دوره دیدن واقعا دیدن جلوه‌های بصری ماتریکس و پارک ژوراسیک و ترمیناتور، چیز دیگری بود. ماهایی که دیگر اوج جلوه‌های بصری برایمان چیزی در حد سری فیلم‌های جنگ ستاره‌ای بود، یک دفعه با سینمایی مواجه شدیم که تخیلی‌ترین صحنه‌ها را می‌توانست به تصویر بکشد.

در ادامه پست فهرست 57 فیلم برتر و خاطره‌انگیز دهه 90 میلادی را با هم مرور می‌کنیم. البته هیچ فهرستی کامل نیست و می‌دانم که احتمال دارد، فیلم‌های زیادی را جا انداخته باشم. غرض یادآوری و مرور خاطرات است.

ضمن اینکه هنوز ممکن است ما تعدادی از این فیلم‌ها را ندیده باشیم. یا احتمال دارد فقط نسخه کم‌کیفیت یا ناقص‌شده آنها را دیده باشیم!

اگر فرصتی پیدا شود، فهرست‌هایی برای دهه‌های دیگر میلادی هم در «یک پزشک» منتشر خواهم کرد. دست آخر می‌توانیم با مقایسه این فهرست‌ها به نتیجه‌های جالبی برسیم. روندی طولانی و فرسایشی!

1- فیلم فهرست شیندلر –  Schindler’s List

امتیاز 8.9 در IMDB

بهترین فیلم‌ های دهه ۹۰ میلادی

کارگردان: استیون اسپیلبرگ
موسیقی: جان ویلیامز
بازیگران: لیام نیسن (اسکار شیندلر)، بن کینگزلی (ایزاک اشترن) و رالف فاینز (آمون گوئت)
محصول سال ۱۹۹۳

«اسکار شیندلر» ماجراجوی اتریشی، در جست‌وجوی پول و ثروت به رهبران نازی نزدیک شده و امتیاز تأسیس کارخانهٔ ساخت ظروف را از آن‌ها می‌گیرد. او با به‌کارگیری کارگران یهودی و نپرداختن دستمزد به آن‌ها سود سرشاری نصیب خود و نازی‌ها می‌کند. در سال ۱۹۴۲ «آمون گوئت» فرماندهٔ جدیدی از اس‌اس، وارد کراکوو می‌شود.

او یهودیان را به اردوگاه‌های کار می‌فرستد و دست به کشتارهایی فجیع می‌زند. شیندلر از ترس از دست دادن کارگرانش با او دوست می‌شود و هدایای متعددی برایش می‌فرستد. در سال ۱۹۴۴ همهٔ اسرا به آشویتس خوانده می‌شوند. شیندلر تصمیم می‌گیرد شهر را ترک کند؛ او فهرستی از ۱۱۰۰ نفر از اسرا را به عنوان کارگران اصلی و مورد نیاز کارخانه تهیه کرده و در ازای پرداخت مبلغ هنگفتی آن‌ها را به مرز چکسلواکی منتقل می‌کند. پس از اتمام جنگ شیندلر ورشکست شده و ۱۱۰۰ انسان از مرگ نجات می‌یابند. شیندلر هنگام خداحافظی از آن‌ها گریه می‌کند و از این که نتوانسته عدهٔ بیش‌تری را نجات دهد ناراحت است.


2- فیلم زیبایی آمریکائی – American Beauty

امتیاز 8.3 در IMDB

سال تولید: ۱۹۹۹
کارگردان: سام مندس
هنرپیشگان: کوین اسپیسی، آنت بنینگ، تورا برچ، وس بنتلی، منا سوواری، کریس کوپر، پیتر گالاگر، آلیسن جانی، اسکات باکولا و سام روباردز

̎لستر برنهام (اسپیسی) مردی حدوداً چهل و پنج ساله و اسیر دوران گریزناپذیر بحران در زندگی است. او بدبین و بدگمان بار آمده و دلیلی برای ادامهٔ زندگی نمی‌یابد. رابطهٔ او با همسرش، کارولین (بنینگ) نیز گرم و صمیمانه نیست. کارولین هم به‌رغم آن که وانمود می‌کند نبض زندگی را کاملاً در اختیار دارد، در درون احساس پوچی و سرخوردگی می‌کند. جین (برچ)، دختر نوجوان آنان، همیشه دل‌مرده و افسرده است، اعتماد به نفس ندارد و به این نتیجه رسیده که از حداقل زیبائی هم برخوردار نیست. بهترین دوست جین̎، آنجلا (سووای)، به‌عنوان یک مدل از زیبائی کامل بهره دارد و معتقد است زیبائی اصل بسیار مهمی است. جین تنها کسی نیست که به زیبا بودن آنجلا ایمان راسخ دارد؛ لستر هم شیفتهٔ زیبائی او است و علاقهٔ کنترل ناپذیری نسبت به او پیدا کرده، تا آن حد که قصد دارد تغییری اساسی در وضعیت جسمانی خود بدهد و تحولی در زندگی‌اش به وجود آورد. هم‌زمان، سرهنگ فیتس (کوپر)، همسایهٔ آنان، که عمری را به خدمت در نیروی دریائی گذرانده و هیچ شیوهٔ دیگری را در زندگی برنمی‌تابد، با پای‌بندی به زندگی خشک و منضبط، روزگار را برای پسرش، ریکی (بنتلی)، تلخ و غیرقابل تحمل کرده است. ریکی فیلم‌سازی آماتور و با استعداد است که زیبائی در هر شکل و نوعی که باشد، او را مفتون و بی‌اختیار می‌کند…


3- فیلم رهایی از زندان شوشنک – The Shawshank Redemption

امتیاز 9.3 در IMDB

سال تولید: ۱۹۹۴
کارگردان: فرانک دارابونت، بر مبنای داستان کوتاه ریتا هیورث و رهائی از زندان شوشنک نوشتهٔ استیون کینگ
فیلمنامه‌نویس: فرانک دارابونت، بر مبنای داستان کوتاه ریتا هیورث و رهائی از زندان شوشنک نوشتهٔ استیون کینگ
هنرپیشگان: تیم رابینز، مورگان فریمن، باب گانتن، ویلیام سدلر، کلانسی براون، گیل بلوز و جیمز ویتمور

سال ۱۹۴۶. اندی (رابینز)، بانکدار محترم و پولدار ایالت نیوانگلند، به اتهام قتل همسرش و فاسق او به حبس ابد در زندان ایالتی شوشنک محکوم می‌شود. روزهای اول زندان به سختی می‌گذرد اما او کم‌کم با زندانی سیاه‌پوست دیگری به نام رد (فریمن) دوست می‌شود. به او کاری در رختشوی خانهٔ زندان می‌سپارند. او کشف می‌کند که رد با کمک گروه دیگری از زندانیان اجناس قاچاق وارد زندان می‌کنند. حتی برای او پوستر بازیگر محبوبش ریتا هیورث را می‌آورند که به دیوار سلولش می‌کوبد.

اندی را به جای هاتلن پیر (ویتمور) به سرپرستی کتابخانهٔ می‌گمارند. از سوی دیگر رئیس زندان او را به کار دفترداری و جسابداری می‌گمارد و آرام آرام امین او می‌شود. برایش یک شرکت تأسیس می‌کند، با شریکی ساختگی که پول‌های نامشروع و دزدی‌های رئیس از زندان را به آن حساب می‌ریزد و امضائی برای آن شریک جعل می‌کند. هجده سال از زندانی شدن اندی می‌گذرد که زندانی جدیدی به نام تامی (بلوز) وارد زندان می‌شود. تامی می‌گوید که در زندان قبلی هم سلولی‌اش داستان به قتل رساندن همسر یک بانکدار و فاسقش را تعریف کرده است. اندی از رئیس زندان تقاضای کمک می‌کند که با واکنش شدید او مواجه می‌شود رئیس زندان تامی را می‌کشد و اندی به یک ماه حبس انفرادی محکوم می‌شود.

یک روز صبح اندی را در سلول نمی‌یابند. او از راه نقبی که در دیوار سلولش زده، فرار کرده است. چندی بعد نامه‌ای از اندی برای رد می‌رسد. روز آزادی رد̎، دو دوست دوباره کنار یکدیگر قرار می‌گیرند.


4- فیلم داستان عامه‌پسند – Pulp Fiction

امتیاز 8.9 در IMDB

سال تولید: ۱۹۹۴
کارگردان: کوئنتین تارانتینو
هنرپیشگان: جان تراولتا، ساموئل ل. جکسن، اوما تورمن، بروس ویلیس، هاروی کایتل، وینگ رامس، اریک استولتس، رزانا آرکت، استیو بوسکمی و تارانتینو

دو آدم‌کش به نام‌های وینسنت (تراولتا) و جولز (جکسن) از طرف مارسلوس والاس (رامس) مأموریت می‌یابند تا چمدانی را که دزدیده شده، از سارقان پس بگیرند و در جریان این عملیات به طرز معجزه‌آسایی نجات پیدا می‌کنند. وینسنت مأمور می‌شود تا میا (تورمن)، همسر والاس را گردش ببرد. اما میا بر اثر استفادهٔ بیش از حد مواد مخدر، به حال اغما می‌افتد و وینسنت با تلاش فراوان او را نجات می‌دهد. والاس به بوکسوری به نام بوچ (ویلیس) دستور می‌دهد تا در مسابقهٔ بعدی خود ببازد، ولی بوچ سرپیچی می‌کند و مجبور به فرار می‌شود. با این همه سرانجام با نجات والاس از دست دو مرد، از انتقام او جان سالم به در می‌برد…


5- فیلم شجاع‌دل یا دلاور – Braveheart

امتیاز 8.3 در IMDB

سال تولید: ۱۹۹۵
کارگردان: گیبسن
هنرپیشگان: گیبسن، سوفی مارسو، پاتریک مک‌گوهان، کاترین مکورمک، برندان گلیسن، جیمز کازمو، دیوید اوهارا، انگوس مک‌فادین و جیمز رابینسن.

اواخر قرن سیزدهم. “ادوارد اول” (مک‌گوهان)، شاه انگلستان نسبت به سرزمین اسکاتلند ادعای مالکیت دارد. “ویلیام والاس” (گیبسن) که نسبت به زادگاهش تعصب نشان می‌دهد، پس از اینکه سربازان انگلیسی طی حمله‌ای همسر تازه عروسش را به قتل می‌رسانند، برای خون‌خواهی و نیز آزادی اسکاتلند به مبارزه برمی‌خیزد و سپاه پرشماری گرد می‌آورد “ادوارد” شاهزاده خانمی فرانسوی به نام “ایزابل” (مارسو) را برای مصالحه نزد “والاس” می‌فرستد. در اینجا برخی از همراهان “والاس” او را تنها می‌گذارند…


6- فیلم سکوت بره‌ها – The Silence of the Lambs

امتیاز 8.6 در IMDB

سال تولید: ۱۹۹۱
کارگردان: جاناتان دمی
فیلمنامه‌نویس: تد تالی، بر مبنای رمانی نوشتهٔ توماس هریس
هنرپیشگان: جودی فاستر، آنتونی هاپکینز، اسکات گلن، تد لوین، آنتونی هیلد، لارنس ا.بانی و دان براکت

کلاریس استارلینگ (فاستر)، دانشجوی جوان آکادمی پلیس، مأموریت می‌یابد در مورد قتل‌های زنجیره‌ای و فجیع دختران جوانی که پوست‌شان پس از قتل کنده شده، از دکتر روان‌پزشک آدم‌خواری به نام هانیبال لکتر (هاپکینز) که در زندان است، اطلاعاتی کسب کند. دکتر لکتر اطلاعات سربسته و ناقصی به کلاریس می‌دهد و بعد با کشتن دو پلیس محافظش و جا زدن خودش به جای یکی از آنان می‌گریزد. کلاریس نیز با کنار هم گذاشتن اطلاعات و تجزیه و تحلیل‌شان، تقریباً به هویت قاتل پی می‌برد و در رویاروئی نهائی او را می‌کشد.


7- فیلم دوستان خوب – Goodfellas

امتیاز 8.7 در IMDB

سال تولید: ۱۹۹۰
کارگردان: مارتین اسکورسیزی
هنرپیشگان: رابرت دنیرو، ری لیوتا، جو پشی، لورین براکو، پل سوروینو، فرانک سیورو، تونی دارو و فرانک وینسنت

هنری هیل (لیوتا)، نوجوانی که در محله‌ای پر از آدم‌های خشن و سنگدل بزرگ شده، به تدریج تبدیل به یک گنگستر می‌شود. هنری از طریق جیمی کانوی (دنیرو) مردی که بزرگترین سرقت‌های نیویورک را طراحی و اجرا کرده، با تامی دویتو (پشی)، یک گنگستر ایتالیائی آشنا می‌شود. هنری پس از گذراندن چند سال حبس، برای دست‌یابی به آن زندگی رویائی‌اش، باید در خدمت پل چیچرو (سوروینو) یک رئیس ارشد مافیایی باشد. اما در پایان، تمامی این رفقا در چنان مخمصه‌ای گیر می‌افتند که باید هر کاری از دست‌شان بر می‌آید انجام دهند تا زنده بمانند.


8- فیلم نابخشوده – Unforgiven

امتیاز 8.2 در IMDB

سال تولید: ۱۹۹۲
کارگردان: کلینت ایست‌وود
هنرپیشگان: ایست وود، جین هاکمن، مورگان فریمن، ریچارد هریس، خائیمس وولوت، سال روبینک، فرانسس فیشر

وایومینگ، سال ۱۸۸۰، گاوچران مستی، خیابان‌گردی را زخمی می‌کند. داگت (هاکمن)، کلانتر مستبد شهر، گاوچران و دوستش را بدون مجازات رها می‌کند. زن و چند تن از همکارانش هزار دلار جمع می‌کنند تا به عنوان جایزه به کسانی بدهند که بتوانند آن دو را مجازات کنند. اسکافیلد کید جوان (وولوت)، سراغ ویلیام مانی (ایست وود)، خلاف‌کار سابق می‌رود تا بتواند با کمک هم جایزه را به دست بیاورند. مانی همدست قدیمی خود، لوگان (فریمن) را نیز وارد کار می‌کند. آنان به شهر می‌روند و رویاروی داگت قرار می‌گیرند.


9- فیلم فارست گامپ – Forrest Gump

امتیاز 8.8 در IMDB

سال تولید: ۱۹۹۴
کارگردان: رابرت زمکیس
هنرپیشگان: تام هنکس، رابین رایت، گاری سینیسی، مایکلتی ویلیامسن، سالی فیلد، ربکا ویلیامز و مایکل هامفریز

یک عقب‌ماندهٔ ذهنی به نام فارست گامپ (هنکس) هنگامی که در یک ایستگاه اتوبوس به انتظار نشسته است، طی مرور خاطراتش از دوران کودکی (هامفریز) تا به امروز، قریب به نیم قرن تاریخ معاصر امریکا را دوره می‌کند. محور اصلی روایت، رابطهٔ غریب، سودائی و استثنائی او با دختر بی‌آرامی به نام جنی (رایت) است که در اکثر طول عمرشان جدا از یکدیگر بوده‌اند.


10- فیلم نجات سرباز رایان – Saving Private Ryan

امتیاز 8.6 در IMDB

سال تولید: ۱۹۹۸
کارگردان: اسپیلبرگ
هنرپیشگان: تام هنکس، ادوارد برنز، تام سایزمور، جرمی دیویس، وین دیزل، آدام گلدبرگ، باری پیر، جووانی ریبیزی، مت دیمن و هاروه پرسنل.

ششم ژوئن ۱۹۴۴. نیروهای آمریکائی در زیر آتش سنگین دشمن، وارد ساحل نورماندی شده و متحمل تلفات سنگینی می‌شوند. وقتی به فرماندهٔ ارتش زمینی، ژنرال جرج مارشال (پرسنل) اطلاع می‌دهند که از خانوادهٔ رایان طی فقط یک هفته، سه برادر سرباز کشته شده‌اند، دستور می‌دهد برادر باقی مانده، سرباز جیمز رایان (دیمن) را پیدا و از خدمت در جنگ مرخص و به آمریکا باز گردانده شود.

سروان میلر (هنکس) مأمور پیدا کردن سرباز رایان می‌شود و در این مأموریت یک مترجم، گروهبان یوفام (دیویس) که کارشناس زبان است اما در جنگیدن مهارتی ندارد، گروهبان هوارت (سایزمور) و سرباز ملیش (گلدبرگ) و سرباز مدیک وید (ریبیزی)، و سرباز غرغروئی به‌نام رای‌بن (برنز) از بروکلین، سربازی ایتالیائی ـ آمریکائی به‌نام کاپاراتسو (دیزل) و بالاخره سربازی مذهبی اهل جنوب به‌نام جکسن (پپر) که تجربهٔ نبرد در ایتالیا و شمال آفریقا را دارند از مناطقی عبور می‌کنند که مملو از سربازان آلمانی است. پس از آن‌که یکی از آنان طی یک درگیری در یک دهکده بمباران شده، کشته می‌شود، بقیه از خود می‌پرسند آیا این منطقی است که برای نجات یک سرباز، سربازهای دیگری هم کشته شوند؟…


11- فیلم محرمانهٔ لس‌آنجلس – L.A. ConfidentialL

امتیاز 8.2 در IMDB
سال تولید: ۱۹۹۷
کارگردان: هنسن
هنرپیشگان: کوین اسپیسی، راسل کرو، کیم بیسینگر، گای پی‌یرس، جیمز کرامول، ران ریفیکین و دانی د ویتو

لس‌آنجلس، اوایل دهه ۱۹۵۰، شهری که رفته‌رفته رونق می‌گیرد و خود را از شر تصویر یک شهرک پرت و دورافتاده خلاص می‌کند. به‌واسطهٔ رسانهٔ جدید تلویزیون، لس‌آنجلس را به‌عنوان آرمان‌شهر آینده تبلیغ می‌کنند و حتی از آن به‌منزلهٔ بهشت روی زمین نام می‌برند. این تصویری است که از این شهر ارائه می‌دهند. اما واقعیت امر چیزی است کاملاً متفاوت… از خانه‌های اربابی بزرگ هنکاک پارک گرفته تا کلوب‌های شبانهٔ سانست استریپ، لس‌آنجلس شهری است که فساد، زد و بند و روابط پرشور و خطرناک در آن حاکم است…


12- فیلم زندگی زیباست – Life Is Beautiful

امتیاز 8.6 در IMDB

کارگردان: روبرتو بنینی

بازیگران: روبرتو بنینی، نیکلتا براسکی، جورجیو کانتارینی

محصول:  ۱۹۹۷

شخص یهودی شوخی به نام گوئیدو (بنینی) همراه با دوستش برای کار به شهر میروند. وی در آنجا با دختری آشنا میشود که قصد ازدواج با شخص دیگری دارد. اما او تمام سعی خود را میکند که قلب دخترک را تسخیرکند. سرانجام آنها ازدواج میکنند.

اما این زوج و پسرشان به یک اردوگاه کار اجباری یهودیان تبعید میشوند. گوئیدو تمام سعیش را میکند تا این اوضاع را برای پسرش تحمل پذیر کند و سختیهای جنگ را از وی پنهان کند، بدین صورت که چنان وانمود میکند که همه این کارها فقط یک بازی است برای بدست اوردن یک جایزه. فیلم به دنبال نمایش کشتارهای جمعی نیست بلکه فقط نشان میدهد یک پدر چگونه از فرزند خود محافظت میکند تا زیر بار حقیقت تلخ از پا در نیاید.

در پایان تراژدی همانطور که باید به وقوع میپیوندد. ما مردی را میبینیم که با هرچه که دارد می‌جنگد و به تنها طریقی که میدانسته پیروز میشود و هیچگاه زیبایی زندگی را منکر نمی‌شود.


13- فیلم رقص با گرگ‌ها – Dances with Wolves

امتیاز 8 در IMDB

سال تولید: ۱۹۹۰
کارگردان: کاستنر
هنرپیشگان: کاستنر، مری مک‌دانل، گراهام گرین، رادنی گرانت، فلوید رد کرو و سترمن، تانتو کاردینال، رابرت پاستورلی و چارلی راکت

یک افسر مجروح و سرخوردهٔ ارتش شمالی‌ها به نام ستوان جان و. دانبار (کاستنر)، دست به خودکشی می‌زند. اقدام دانبار به خودکشی را اشتباهاً عملی قهرمانانه تلقی می‌کنند و او را به پست مورد علاقه‌اش می‌فرستند ـ یک پست دیده‌بانی مرزی، دور از تمدن سفیدپوستان دانبار پس از چند تجربهٔ عجیب و غریب در آن‌جا، با یک گرگ دوست می‌شود. طولی نمی‌کشد که با سرخ‌پوستان منطقه طرح ددوستی می‌ریزد و کم‌کم با پذیرفتن آداب و رسوم زندگی بومیان، علاقه و احترام آنان را جلب می‌کند. سپس لباس‌های نظامی‌اش را با لباس قبیلهٔ سو عوض می‌کند و دوستی صمیمانه‌ای با زنی سفیدپوست برقرار می‌کند که در کودکی به دست سرخ‌پوستان افتاده و میان آنان بزرگ شده است.


14- فیلم فارگو – Fargo

امتیاز 8.1 در IMDB

سال تولید: ۱۹۹۶
کارگردان: جوئل کوئن
هنرپیشگان: فرانسس مک‌دورمند، استیو بوسکمی، ویلیام ه. میسی، پیتر استورمار، هاروه پرسنل، جان کارول لینچ و تونی دنمن

فارگو، داکوتای شمالی. مارج گاندرسن (دورمند) پلیس محلی، زن بارداری است که تحمل، سادگی و رفتار مهربانش ذکاوتش را پنهان کرده است. وقتی جسد دو سرنشین اتومبیلی در نزدیکی جسد یک پلیس کشف می‌شود، مارج این اتفاق را با پروندهٔ دیگری در مورد دو خلاف‌کار به نام‌های کارل (بوسکمی) و گیار (استورمار) کنار هم می‌گذارد. این دو نفر قبلاً توسط جری لوندگارد (میسی)، یک فروشندهٔ اتومبیل که در فروشگاه پدرزن و رئیس پولدار و متکبرش، وید (پرسنل) کار می‌کند، مأمور اجراء نقشه‌ای شده‌اند. جری با حقه‌های ساده‌ای که در حساب‌های شرکت جنرال موتورز به‌کار می‌برد، توانسته کمی پول جمع کند اما در شرف لو رفتن است. وقتی وید معاملهٔ پرسودی را که می‌توانست زندگی داماد و دخترش را نجات دهد به هم می‌زند، جری از روی ناامیدی کارل و گیار را مأمور می‌کند تا همسرش را برای باج گرفتن از وید بربایند. اما همان‌طور که قابل پیش‌بینی بود هیچ چیز براساس نقشه پیش نمی‌رود و قتل‌های متعددی صورت می‌گیرد و مارج باردار با آن شکم بزرگش و احتیاج دائمش به غذاخوردن، برای یافتن قاتلان تلاش می‌کند…


15- فیلم مسیر سبز  – The Green Mile

امتیاز 8.6 در IMDB

سال تولید: ۱۹۹۹
کارگردان: دارابونت
هنرپیشگان: تام هنکس، دیوید مورس، بانی هانت، مایکل کلارک دانکن، جیمز کرامول، مایکل جتر، گراهام گرین، ایو برنت، سام راکول، دابز گریر، پاتریشا کلارکسن و داگ هاچینسن

̎اجکوم (هنکس) سرنگهبان بخش محکومان مرگ یک زندان ایالتی است. یکی از زندانیان، سیاه‌پوست تنومند و قوی‌هیکلی به نام جان کافی (دانکن) است که به اتهام قتل دو دختربچه، به اعدام محکوم شده است. در حالی‌که قاتل نیست، بلکه نیروی خارق‌العادهٔ شفابخشی دارد. وضعیت آرام این بخش با ورود زندانی دیوانه‌ای به نام پرسی (هاچینسن) که با زندانیان رفتاری سادیستی دارد و زندانی دیوانه‌ای به نام بیل وحشی (راکول) که قاتل اصلی دو دختربچه است، به هم می‌ریزد…

دارابونت که با فیلم نخست خود، رهائی از زندان شوشنک (۱۹۹۴)، بر مبنای داستان کوتاهی نوشتهٔ استیون کینگ، بسیار مورد توجه قرار گرفته بود، برای این دومین فیلمش نیز سراغ کینگ می‌رود. فیلم قرار است روایتی امروزی از زندگی حضرت مسیح به‌دست دهد.


16- فیلم حس ششم – The Sixth Sense

امتیاز 8.1 در IMDB

سال تولید: ۱۹۹۹
کارگردان: م. نایت شامالان
هنرپیشگان: بروس ویلیس، هیلی جوئل آزمنت، تونی کالت، آلیویا ویلیامز، میشا بارتن، دانی والبرگ و پیتر آنتونی تامباکیس

̎دکتر مالکوم کرو (ویلیس)، روانشناس کودکان، بیماری را پذیرفته است که مشکل او خارج از حیطهٔ تجربه و تخصص چندساله‌اش است. این بیمار شش ساله، کول سیر (آزمنت) نام دارد و ادعا می‌کند ارواح مردگان را که همه جا او را احاطه کرده‌اند، می‌بیند. ظاهراً کولش از نیروئی روانی برخوردار است و می‌تواند با ارواح ارتباط برقرار کند، اما کنترل چندانی بر نیروی خود ندارد و از آنچه می‌بیند دائماً در هراس و وحشت است. کول فقط دکتر کرو را قابل اعتماد می‌یابد و مشاهداتش را با او در میان می‌گذارد. با این‌وجود، هر چقدر دکتر کرو به نیروی مرموز کول بیشتر پی می‌برد و درگیر آن می‌شود، اتفاقات غیرمنتظره و حوادث عجیب بیشتری برای هر دوی آنان رخ می‌دهد…


17- فیلم ماتریکس – The Matrix

امتیاز 8.7 در IMDB

سال تولید: ۱۹۹۹
کارگردان: اندی واچووسکی و لاری واچووسکی
فیلمنامه‌نویس: اندی واچووسکی و لاری واچووسکی
هنرپیشگان: کیانو ریوز، لارنس فیش‌برن، کاری آن ماس، هوگو ویوینگ، گلوریا فاستر، جو پانتولیانو، مارکوس ریوز، لارنس فیش‌برن و مت دوران

̎توماس آندرسن (ریوز)، یک هکر کامپیوتری متین و موقر است. سال ۱۹۹۹. آندرسن (که نام مستعار هکری̎اش نیو̎ست) در اتاقک اداره‌اش کار می‌کند و با کامپیوتر کلنجار می‌رود و در اوقات فراغت، کمی هم هک می‌کند. به واسطهٔ همین فعالیت‌های خارج از برنامه است که توماس با مورفیوس (فیش‌برن) آشنا می‌شود که اطلاعات جالبی در اختیار آندرسن می‌گذارد ـ مورفیوس به توماس می‌گوید هر آن‌چه در پیرامونش می‌گذرد، غیرواقعی است و اکنون سالِ ۲۱۹۹ است و ظاهراً توماس نیز مثل بسیاری از آدم‌های دیگر، قربانی ماتریکس است؛ یک سیستم هوشمند عظیم مصنوعی که به ذهن آدم‌ها رسوخ کرده و توهم واقعی بودن دنیا را برایشان به وجود آورده است: ماتریکس از مغز و جسم آدم‌ها به‌عنوان منابع انرژی استفاده می‌کند و وقتی تمام می‌شوند، آنها را مثل باطری‌های مصرف شده به دور می‌اندازد. اما مورفیوس اعتقاد دارد که نیو̎، همان موجود یگانه̎ای است که می‌تواند دیواره‌های ماتریکس را بشکافد و مردم را جسماً و روحاً آزاد کند…


18- فیلم مظنون‌های همیشگی – The Usual Suspects

امتیاز 8.5 در IMDB

سال تولید: ۱۹۹۵
کارگردان: سینگر
هنرپیشگان: استیون بالدوین، گابریل برن، چاز پالمینتری، کوین پولاک پیت پاستلت‌ویت، کوین اسپیسی، سوزی ایمیس، بنیسیو دل تورو، پل بارتل

انفجاری عظیم در یک کشتی پهلوگرفته در بند سن پدروی کالیفرنیا رخ می‌دهد، بیست و هفت نفر خدمه کشتی کشته و فقط یک نفر که به شدت سوخته، زنده می‌ماند. نود و یک میلیون دلار محموله کوکائین کشتی به طرز اسرارآمیزی ناپدید می‌شود. “دیو کوجان” (پالمینتری)، کارآگاه پلیس، بلافاصله از “راجر وربال کینت” معلول (اسپیسی)، تنها شاهد ماجرا و مظنون اصلی بازجوئی می‌کند. لقب “وربال”را به این خاطر روی “کینت” گذاشته‌اند که نمی‌هٔواند جلوی زبانش را بگیرد و بنابراین، ماجراهائی را که به آن فاجعه انجامیده از ابتدا تا انتها تعریف می‌کند. پنج روز پیش از آن، کامیونی حامل قطعات اسلحه در منطقه کوئینز نیویورک ربوده می‌شود و پنج نفر آن، کامیونی حامل قطعات اسلحه در منطقه کوئینز نیویورک ربوده می‌شود و پنج نفر مظنون اصلی برای تحقیق دستگیر می‌شوند …


19- فیلم باشگاه مبارزه – Fight Club

امتیاز 8.8 در IMDB

سال تولید: ۱۹۹۹
کارگردان: دیوید فینچر
هنرپیشگان: ادوارد نورتن، براد پیت، هلنا بونهام کارتر، میت لوف، زاک گرینر، ریچموند آرکت، دیوید اندروز و جرج مگوایر

̎راوی (نورتن)، جوانی پریشان‌حال است که کارش را دوست ندارد و فکر می‌کند بهره‌ای از آن نمی‌برد و در عوض سعی می‌کند غم خود را با تهیه و تدارک یک آپارتمان ایده‌آل فراموش کند. او خوابش نمی‌بردو با دنیای پیرامون احساس غریبگی می‌کند؛ او چنان خود را در ارتباط با دیگران مستأصل می‌بیند که به محفل خوددرمانی آدم‌هائی با بیماری‌هائی مرگبار می‌رود تا شاید هم‌صحبت‌هائی پیدا کند. یک‌روز در یکی از سفرهای تجاری‌اش، با تایلر دردن (پیت)، فروشندهٔ صابون آشنا می‌شود. تایلر برای دنیای مادی اهمیت زیادی قائل نیست و معتقد است هرکس می‌تواند به‌واسطهٔ درد، بدبختی و بحران، خیلی چیزها یاد بگیرد. راوی پی می‌برد که به کمک مشت‌بازی با دست‌های برهنه، بیش از هر زمان دیگری احساس زنده بودن می‌کند و دیری نمی‌گذرد که آن دو به دوستانی صمیمی تبدیل می‌شوند و هفته‌ای یک‌بار با هم ملاقات می‌کنند تا با هم مشت‌بازی کنند. در حالی‌که افراد دیگری به باشگاه‌شان می‌پیوندند، محفل‌شان به‌رغم آنکه رازی است بین شرکت‌کننده‌هایش، شهرت و محبوبیت یک باشگاه زیرزمینی را پیدا می‌کند. هر چند برخوردهای خشونت‌بار باعث محکم شدن دوستی آندو می‌شود اما رابطه برقرار کردن تایلر با مارلا (بونهام کارتر) دختری که راوی در جلسات خوددرمانی او را دیده و دل‌باخته‌اش شده بود، موقعیت را پیچیده‌تر می‌کند…


20- فیلم هفت – Se7en

امتیاز 8.6 در IMDB

سال تولید: ۱۹۹۵
کارگردان: دیوید فینچر
هنرپیشگان: براد پیت، مورگان فریمن، گوئینت پالترو، کوین اسپیسی، ر. لی ارمی و ریچارد راندتری.

“کارآگاه ویلیام سامرست” (فریمن)، مردی آرام، به ادبیات خون‌سرد و متین است که در آخرین روزهای پیش از بازنشستگی، باید جای خود را به “کارآگاه دیوید میلز” (پیت)، جوان آرمانگرا، پر شور و کم تجربه بدهد. آن دو در همان نخستین دیدار در می‌یابند که تا چه حد با هم اختلاف عقیده و سلیقه دارند. آنان برای کشف یک سری قتل فراخوانده می‌شوند. “سامرست” کشف می‌کند که قتل‌ها باید کار یک نفر باشد و مقصود او کشتن هفت نفر بر مبنای هفت گناه کبیره بشر است. مقتول اول و دوم هیچ کدام آدم‌های سالمی نبوده‌اند، یکی شهرت‌پرست بوده و دیگری یک پرخور چاق. همسر “میلز”، “تریسی” (پالترو) از “سامرست” می‌خواهد که یکدیگر را ملاقات کنند. در ملاقات‌شان “تریسی” به “سامرست” می‌گوید که باردار است اما مشکلش را به‌طور کامل بیان نمی‌کند؛ گرهی در زندگی او و “دیوید” هست که آن را کاملاً نمی‌گشاید. “سامرست” می‌کوشد او را راهنمائی کند. در محل سومین قتل، مردی را که مرده می‌پندارند، در اصل زنده پیدا می‌کنند. آنان نشانی قاتل (اسپیسی) را می‌یابند. اما او موفق به فرار می‌شود و بعدتر به طرز عجیبی خود را تسلیم می‌کند و در نخستین دقایق به گناهانش اعتراف می‌کند در حالی که خود را مجرم نمی‌پندارد، چرا که معتقد است کسانی را کشته است که قانون قادر به مجازات آنان نبوده اما همه آنان خیانتکار، جنایتکار و مجرم‌اند و از قوانین خدا و زندگی بشری تخطی کرده‌اند. او اعتراف می‌کند که در محلی در خارج از شهر، مقتول دیگری هست. در راه بین “میلز” و او بحث درمی‌گیرد. قاتل دلیل خود را برای قتل‌ها موجی می‌داند. حتی می‌گوید که او ضد قانون نیست و خودش، خودش را تسلیم کرده است، اما وقتی در میانه راه توقف می‌کنند، بسته‌ای برای “دیوید” می‌رسد. در بسته، سر بریده شده “تریسی”، همسر “دیوید” قرار دارد. قاتل واقعیت گناه “تریسی”، یعنی “زنا” را برای کارآگاه می‌گوید. “میلز” که تحملش را از دست داده، قاتل را می‌کشد و خود در همان اتوموبیل جای او می‌نشیند.


21- فیلم ویل هانتینگ خوب – Good Will Hunting

امتیاز 8.3 در IMDB

سال تولید: ۱۹۹۷
کارگردان: گاس وان سانت
هنرپیشگان: رابین ویلیامز، دیمن، بن افلک، استلان اسکارسگارد، مینی درایور، کیسی افلک و کول هوزر.

̎ویل هانتینگ (دیمن)، مستخدم بیست‌سالهٔ انستیتوی تکنولوژی ماساچوستس، ذهنی فوق‌العاده خلاق دارد. بهترین دوستش، چاکی (بن افلک) است و با یک دختر انگلیسی به‌نام اسکایلار (درایور) هم رابطه‌ای صمیمانه دارد، اما زندگی‌اش بی‌دردسر نیست و با پلیس مشکلاتی دارد. روزی پروفسور لامبو (اسکارسگارد)، استاد ریاضیات کالج، معادله‌ای روی تخته می‌نویسد که همه دانش‌جویان از حل آن در می‌مانند. اما ویل هانتینگ جواب معادله را روی تخته می‌نویسد و همین موضوع باعث می‌شود تا پروفسور به نبوغ او پی ببرد. پروفسور می‌پذیرد که ویل را از دردسر پلیس نجات دهد، اما به دو شرط: به روان‌پزشک مراجعه کند و هر هفته در کلاس‌های ریاضی شرکت کند. ویل شرط دوم را قبول می‌کند، اما زیر بار اولی نمی‌رود. پروفسور با شان مک‌گوایر (ویلیامز) که روان‌پزشک و از دوستان قدیمی‌اش است، تماس می‌گیرد و ویل را نزد او می‌فرستد. ویل و شان̎، هر دو کله‌شق هستند، اما سرانجام با هم کنار می‌آیند…


22- فیلم منبع موثق – The Insider

امتیاز 7.8 در IMDB

سال تولید: ۱۹۹۹
کارگردان: مان
هنرپیشگان: آل پاچینو، راسل کرو، کریستوفر پلامر، دایان ونورا، فیلیپ بیکر هال، لینزی کراوس، بروس مک‌گیل، جینا گرشن، مایکل گامبن، ریپ تورن و لیندا هانت

آمریکا، زمان حال. لوئل برگمن (پاچینو)، تهیه‌کنندهٔ بخش‌هائی از برنامهٔ خبری ۶۰ دقیقه در شبکهٔ CBS که مایک والاس (پلامر) می‌سازد، نامه‌ای بدون امضاء حاوی اسنادی دربارهٔ تحقیق در مورد تنباکو دریافت می‌کند. لوئل تلاش می‌کند برای سر درآوردن از آن اسناد به جفری ویگند (کرو) دست پیدا کند که به تازگی از بخش تحقیقات یک کمپانی معظم تنباکو به نام براون و ویلسن (B&W) اخراج شده است. لوئل حس می‌کند ویگند حرف‌هائی برای گفتن دارد، ولی B&W تهدید می‌کند که مقرری ویگند را قطع خواهند کرد، مگر آن‌که یک قرارداد رازداری دیگر امضاء کند. با وجود این، ویگند در مقابل دوربین ۶۰ دقیقه حقایق متهم‌کنندهد زیادی را بازگو می‌کند: کمپانی آگاهانه مقدار نیکوتین سیگارهایش را تغییر داده و ماده‌ای را به نام کومارین که در موش‌ها سرطان‌زائی نشان داده ـ به سیگارها اضافه کرده است. ویگند که زندگی زناشوئی‌اش به خاطر این قضیه از هم پاشیده، پس از چند بار تهدید شدن به مرگ می‌پذیرد که در خانه‌اش محافظ داشته باشد. در این بین کارآگاهان خصوصی B&W حیثیت ویگند را لکه‌دار می‌کنند. ویگند به میسی‌سیپی می‌رود تا در یک دعوای حقیقی علیه سردمداران صنعت تنباکو شهادت بدهد. هرچند که قوانین کنتاکی چنین اجازه‌ای را به او نمی‌دهند. وقتی برنامهد ۶۰ دقیقه آمادهٔ پخش می‌شود، وکیل شبکهٔ CBS ـ هلن کاپرلی (گرشن) ـ به آنان در مورد دخالت تحریف‌کننده هشدا می‌دهد. در نتیجه برنامه بدون مصاحبهٔ ویگند پخش می‌شود. لوئل نیز اطلاعاتی به روزنامهٔ نیویورک تایمز می‌دهد که نشان می‌دهد CBS از ترس به هم خوردن قرارداد ادغام با وستینگهاوس، مصاحبه را پخش نکرده است. پس از آن‌که گوشه‌هائی از شهادت ویگند منتشر می‌شود و واقعیت شایعه‌هائی که در مورد او رواج داده بودند، برملا می‌شود، مصاحبهٔ ویگند را بدون سانسور از برنامهٔ ۶۰ دقیقه پخش می‌کنند.


23- فیلم رازها و دروغ‌ها – Secrets & Lies

امتیاز 8 در IMDB

سال تولید: ۱۹۹۵
کارگردان: مایک لی.
هنرپیشگان: تیموتی اسپال، برندا بلتن، فیلیس لوگان، ماریان ژان باپتپست، کلر راشبروک، ران کوک، لزلی منویل و آلیسن استدمن.

“هورتنس” (ژان باپتیست)، زنی سیاه‌پوست پس از مردن والدین صوری‌اش، دنبال والدین واقعی خویش می‌گردد و در می‌یابد که مادرش زنی سفیدپوست و یا به سن گذاشته به نام “سینتیا” (بلتین) است که با دختر ناسازگارش، “راکسان” (راشبروک) روزگار می‌گذراند و “هورتنس” را ـ که ثمره رابطه‌ای نامشروع است ـ در همان نوزادی سر راه گذاشته است. “سینتیا” برادری دل‌سوز به نام “ماریس” (اسپال) دارد ولی زن برادرش، “مانیکا” (لوگان) راضی به برقراری رابطه نزدیک با “سینتیا” نیست. “هورتنس” به “سینتیا” تلفن می‌زند و با او قرار می‌گذارد. “سینتیا” سرانجام واقعیت خویشاوندی‌اش با “هورتنس” را می‌پذیرد. آن دو دوستان خوبی می‌شوند. روز جشن تولد “راکسان” در خانه “موریس”، “سینتیا”، “هورتنس” را دعوت می‌کند و در برابر شگفتی جمع او را دختر بازیافته خویش معرفی می‌کند…


24- فیلم باقیمانده روز – The Remains of the Day

امتیاز 7.8 در IMDB

سال تولید: ۱۹۹۳
کارگردان: جمیز آیوری
هنرپیشگان: آنتونی هاپکینز، اما تامپسن، جیمز فاکس، کریستوفر ریو، پیتر وان، هیو گرانت، میشل لونسدال، تیم پیگوت اسمیت و پاتریک گادفری

انگلستان، اندکی پس از پایان جنگ جهانی دوم، یک دیپلمات سابق امریکائی به نام لوییس (ریو)، عمارت بزرگ لرد دارلینگتن فقید را می‌خرد که آقای استیونز (هاپکینز) پیر، سر پیشخدمت آن است. او به استیونز مرخصی می‌دهد تا به دیدن خانم کنتن (تامپسن)، مستخدمهٔ قدیمی این عمارت برود و از او بخواهد سر کار قبلی خود برگردد. دههٔ ۱۹۳۰. دوران خدمت وفادارانه و بی‌ادعای استیونز برای لرد دارلینگتن (فاکس)، آشنائی‌اش با خانم کنتن تازه وارد، رابطه‌ای که به دلیل خویشتن‌داری مفرط طرفین و امتناع استیونز از نشان دادن تعلق خاطرش نافرجام ماند و به دنبالش کنتن با پیشخدمت دیگری ازدواج کرد و خدمت را رها کرد … و نیز بی‌تفاوتی لرد دارلینگتن نسبت به شرایط سیاسی و رفت و آمد با آلمانی‌ها که باعث بدنامی بعدی‌اش شد. در بازگشت به زمان حال، استیونز و کنتن یکدیگر را ملاقات می‌کنند و گذشته‌ها را به یاد می‌آورند ولی کنتن که دخترش اینک باردار است، پیشنهاد بازگشت به دارلینگتن هال را رد می‌کند و آن دو، شاید برای آخرین بار، وداع می‌گویند.

کتاب مشهور و جایزهٔ بردهٔ ایشی گورو، حالت دفترچه خاطرات حسرت‌بار پیشخدمتی را دارد که سال‌ها سرگرم در انجام وظیفه، به گذشت زمان و آنچه پیرامونش می‌گذشته، بی‌توجه بوده است و وقتی به خود آمده که دیگر دیر شده است.


25- فیلم نابودگر ۲: روز جزا – Terminator 2: Judgment Day

امتیاز 8.5 در IMDB

سال تولید: ۱۹۹۱
کارگردان: کامرون
هنرپیشگان: آرنولد شوارتسنگر، لیندا هامیلتن، رابرت پاتریک، ادوارد فورلانگ، ارل بون، جو مورتن، کاستولو گوئرا

ـ دو روبارت با ظاهری انسانی از زمان آینده می‌آیند، یکی (شوارتسنگر) برای مراقبت از پسر بچه‌ای به نام جان کانر (فورلانگ) ـ که در آینده رهبری مبارزهٔ انسان علیه کامپیوتر را به عهده خواهد گرفت ـ و دیگری نابودگر تی هزار (پاتریک) که بسیار پیش‌رفته‌تر است و می‌تواند به هر شکلی در بیاید. جان به کک روبات محافظش، مادرش سارا (هامیلتن) را از آسایشگاه روانی می‌رهاند و تعقیب و گریزی دیوانه‌وار آغاز می‌شود، تا اینکه در رویاروئی نهائی، روبات مهاجم از بین می‌رود.


26- فیلم ج.ف.ک – JFK

امتیاز 8 در IMDB

سال تولید: ۱۹۹۲
کارگردان: استون
هنرپیشگان: کوین کاستنر، سیسی اسپیک، جو پشی، تامی لی جونز، گاری اولدمن، جی ا.ساندرز، مایکل روکر، لاری متکالف، جک لمون، والتر ماتا، دانلد ساترلند و کوین بیکن

جیم گاریسن (کاستنر) دادستان شهر نیو ارولیانز، سه سال پس از قتل جان کندی و به دنبال ارائهٔ گزارش کمیسیون وارن خود به تحقیق دربارهٔ زاویه‌های تاریک و پرسش برانگیز حادثه می‌پردازد و به این نتیجه می‌رسد که ترور رئیس جمهور حاصل توطئه‌ای گسترده و چند جانبه بوده است.
فیلم جنجالی استون جزئیات پیچیدهٔ تمام تئوری‌های توطئه‌ای را که از زمان قتل کندی مطرح شده، برای خلق یک حماسهٔ پر تب و تاب سینمائی به کار می‌گیرد. لحن افشاگرانه و تند فیلم به کنار ، جنبهٔ شاخص و استثنائی ج.ف.ک اجتناب از ساختار نمایشی واحد و سرراست و در عوض استفاده از آمیزهٔ نامنظمی از فیلم‌های خبری، بازسازی و داستان‌پردازی است و تسلط خارق‌العاده بر جنبه‌های فنی در طول سه ساعت فیلم که به لطفش، تنش و حس پارانویای فراگیر اثر لحظه‌ای آرام نمی‌گیرد.


27- فیلم تاریخ آمریکا ایکس – American History X

امتیاز  8.5 در IMDB

سال تولید: ۱۹۹۸
کارگردان: تونی‌کی
هنرپیشگان: ادوارد نورتن، ادوارد فورلانگ، فیروزه بالک، الیوت استیسی کیچ، گای توری و ایوری بروکس.

̎دانی وینیارد (فورلانگ)، نوجوانی سفیدپوست است که روزی با چند جوان سیاه‌پوست درگیر می‌شود و موضوع را با درک̎، (نورتن)، برادر بزرگ‌ترش که گرایشات تند نئونازی دارد، در میان می‌گذارد. درک̎، بی‌مهابا، سلاحش را برمی‌دارد و به سراغ جوانان سیاه‌ژوست می‌رود، آنان را می‌کشد، و به سه سال زندان محکوم می‌شود. در زندان، به‌دلیل بدرفتاری زندانیان سفیدپوست با او، دیدگاهش نسبت به سیاه‌پوستان عوض می‌شود و با زندانی سیاه‌پوستی به‌نام لامونت (توری) صمیمی می‌شود. طی این مدت، دانی پای در جای پای برادر گذاشته و با سری تراشیده، نژادپرستی سرکش شده است. روزی، دانی مطلبی دربارهٔ کتاب نبرد من هیتلر می‌نویسد و سوئینی (بروکس)، مدیر سیاه‌پوست مدرسه، او را می‌دارد تا در کلاس خصوصی تاریخ آمریکا ایکس او شرکت کند. علاوه بر این، دانی را مجبور می‌کند مطلبی هم دربارهٔ برادر بزرگ‌ترش که پیشتر دانش‌آموز سوئینی بوده و اکنون در زندان به سر می‌برد، بنویسد…


28- فیلم لئون، حرفه‌ای – Léon: The Professional

امتیاز 8.5 در IMDB

سال تولید: ۱۹۹۵
کارگردان: بسون
هنرپیشگان: ژان رنو، گاری اولدمن، ناتالی پورتمن، دانی آیلو، پیتر اپل، مایکل بادالوکو، الن گرین و الیزابت رگن.

“لیون” (رنو)، آدم‌کش حرفه‌ای، پس از انجام یک مأموریت موفقیت‌آمیز به “استانسفیلد” (اولدمن)، مأمور فاسد پلیس، تمام خانواده همسایه را می‌کشد و تنها دختر دوازده ساله‌شان، “ماتیلدا” (پورتمن) که بای خرید بیرون رفته، جان سالم به در می‌برد؛ “ماتیلدا” (پورتمن) که برای خرید بیرون رفته، جان سالم به در می‌برد؛ “ماتیلدا” موقعی سر می‌رسد که آدم‌کش‌ها در آپارتمان هستند، بنابراین به سراغ آپارتمان “لیون” می‌آید و تقاضا می‌کند که آن‌جا بماند و در آن‌جا متوجه شغل “لیون” می‌شود. از او می‌خواهد که به او آموزش بدهد تا انتقام قتل عام خانواده‌اش را بگیرد. به‌علت وجود پلیس در ساختمان، آنان آپارتمان را ترک می‌کننند و به هتلی می‌روند و به‌عنوان پدر و دختر اتاقی می‌گیرند. “لیون”، “ماتیلدا” را آموزش می‌دهد، “ماتیلدا” هم به “لیون” سواد می‌آموزد…


29- فیلم به نام پدر – In the Name of the Father

امتیاز 8.1 در IMDB

سال تولید: ۱۹۹۳
کارگردان: شریدان
هنرپیشگان: دانیل دی لوئیس، اما تامپسن، پیت پست لتویت، جان لینچ، مارک شپارد، بیتی ادنی، مری جونز، بریتا اسمیت، دان بیکر و جو مک‌پارتلند

پنجم اکتبر سال ۱۹۷۴. بمبی توسط جبههٔ آزادی‌بخش ایرلند (IRA) در یک نوشگاه در لیگفورد منفجر می‌شود. ده سال بعد خانم وکیلی به نام گارت پیرس (تامپسن) به شهادت جری کانلن (دی لوئیس)، یکی از چهار نفری که به جرم این بمب‌گذاری دستگیر و محکوم شده‌اند، گوش می‌کند. ایرلند، دههٔ ۱۹۶۰. کانلن با جمع رفقایش در بلفاست به دزدی مشغولند. سربازهای بریتانیائی او را به جای یک تیرانداز IRA می‌گیرند و تعقیبش می‌کنند. جری که برای IRA دردسر ایجاد کرده با میانجی‌گری پدرش، جوزپه (پست لتویت)، از دست افراد IRA خلاص می‌شود. او تصمیم می‌گیرد به انگلستان برود و در کشتی، پل هیل (لینچ)، یکی از همکلاسی‌های قدیمی‌اش را می‌بیند. در لندن پل̎، جری را به خانهٔ یکی دیگر از بر و بچه‌های اهل بلفاست، پاتریک آرمسترانگ (شپارد) می‌برد ولی به دنبال جر و بحثی در بارهٔ جنگ در ایرلند شمالی، از خانه اخراج می‌شوند. آنان شب بمب‌گذاری در گیلفورد، در یک پارک و در کنار چارلی برک (مک پارتلند) که دربارهٔ خطرهای زندگی در لندن به آنان هشدار می‌دهد، بودند. جری به بلفاست بر می‌گردد…


30- فیلم تایتانیک – Titanic

امتیاز 7.8 در IMDB

سال تولید: ۱۹۹۷
کارگردان: کامرون
هنرپیشگان: لئوناردو دی‌کاپریو، کیت وینسلت، بیلی‌زین، کتی بیتس، فرانسس فیشر، گلوریا استوارت و ویکتور گاربر

̎بروک لاوت (پاکستن)، شکارچی گنج̎، در لابه‌لای بقایای تایتانیک به دنبال قطعه الماس معروفی می‌گردد. او در یک گاوصندوق، طرحی از زن جوانی پیدا می‌کند که این الماس را بر گردنش دارد. خانم مسنی به نام رز داوسن (استوارت) پس از دیدن این نقاشی در یک برنامهٔ تلویزیونی، ادعا می‌کند که زن نقش شده در آن تصویر است. رز داونسن مسن را بر روی قایق اکتشافی می‌آورند تا در یافتن جای الماس به آنان کمک کند و او در این بین داستان واقعی چگونگی غرق شدن تایتانیک را تعریف می‌کند: رز داوسن (وینسلت)، دختر هفده سالهٔ خانواده‌ای ثروتمند همراه با نامزدش کال هاکلی (زین) به مقصد آمریکا سوار تایتانیک می‌شود تا در آنجا ازدواج کنند. این ازدواج به خاطر اصرار و پافشاری مادرش (فیشر) صورت گرفته است. او در جریان سفر سعی می‌کند خود را بکشد ولی جک داوسن (دی‌کاپریو)، مسافری در قسمت درجهٔ سه کشتی او را نجات می‌دهد. در همان مدت کوتاه سفر، این دو دل‌باختهٔ هم می‌شوند. هاکلی و مادر رز بارها سعی می‌کنند آن دو را از یکدیگر جدا سازند. در بحبوحهٔ این شور و عشق و اختلافات و آشفتگی‌هاست که تایتانیک به یک کوه یخ شناور برمی‌خورد و رفته‌رفته غرق می‌شود…


این نوشته را هم بخوانید:

بهترین فیلم‌های ایرانی دهه 60 – فهرست 60 فیلم محبوب دهه شصت بر اساس امتیاز imdb

دهه شصت پرماجرا بود. سال‌های اولیه انقلاب و جنگ. سوژه‌های جبهه و جنگ، مواد مخدر و ساواکی‌های گریزان به وقور سوژه‌های فیلم‌های می‌شدند و البته فیلم‌های خانوادگی اشک‌درآور هم جای خود را داشتند.مثل الان رابطه مردم با سینما گسیخته نشده بود…

31- فیلم شکسپیر عاشق – Shakespeare in Love

امتیاز 7.1 در IMDB

محصول 1998
کارگردان: جان مدن
بازیگران: گوئینت پالترو -جوزف فینز  – فری راش – کالین فرث – بن افلک – جودی دنچ- تام ویلکینسون – مارتین کلونز

در اواخر قرن ۱۶ در لندن نمایشنامه‌نویس فقیر و جوانی به اسم ویلیام شکسپیر مشغول کار بر روی آخرین نوشته‌اش «رومئو و ژولیت» می‌باشد. اما کار او کند پیش رفته و در واقع او هنوز نتوانسته حتی یک خط هم بنویسید. ویلیام در یک آزمایش برای انتخاب هنرپیشه نقش رومئو یک هنرپیشه جدید و با استعداد که پسر جوانی به اسم توماس است را انتخاب می‌کند. ویلیام پس از چندی دختر جوان و زیبایی به اسم ویولا را در همان خانه مجللی که توماس درآنجا زندگی می‌کند ملاقات می‌نماید. او به ویولا علاقه‌مند می‌شود واینامر او را ترغیب برای نوشتن داستانش می‌کند. اما بزودی او متوجه می‌شود که توماس همان ویولا است که با تغییر قیافه وارد نمایش شده‌است. ویولا قبلاً قول ازدواج به لرد سنگدل را داده و ملکه الیزابت نیز بر این ازدواج تأکید دارد اما عشق میان ویل و ویولا رفته رفته بسیار عمیق گشته و بنابراین مخفیانه به رابطه با هم ادامه می‌دهند و ویولا همچنان نقش رومئو را برای نمایش تمرین می‌کند.


32- فیلم رنگ قرمز – Three Colors: Red

امتیاز 8.1 در IMDB

سال تولید: ۱۹۹۴
کارگردان: کریشتف کیشلوفسکی
هنرپیشگان: ایرنه ژاکوب، ژان لوئی ترنتینیان، فردریک فدر، ژان پی‌یر لوریت، ژولیت بینوش، ژولی دلپی و بریژیت پل

والنتین (ژاکوب)، مدل عکاسی تصادفاً با ژوزف کرن (ترنتینیان)، قاضی بازنشسته‌ای آشنا می‌شود که اوقاتش را با گوش دادن مخفیانه به مکالمه‌های تلفنی همسایه‌ها می‌گذارند. آنان به رغم تفاوت‌های خلق و خو و سن و سال به هم نزدیک می‌شوند. در همین زمان اوگوست (لوریت)، دانشجوی حقوق که آنان را نمی‌شناسد، از بی‌وفائی محبوبه‌اش، کارین (فدر) سرخورده می‌شود. ژوزف برای والنتین از پرونده‌ای قدیمی که هنوز آزارش می‌دهد، تعریف می‌کند: اینکه چگونه مردی را که سال‌ها قبل با نامزد او گریخته، طی ماجرائی محکوم کرده بود. او برای والنتین که عازم سفر است، آرزوی زندگی بهتری می‌کند. کشتی والنتین غرق می‌شود ولی بعدتر معلوم می‌شود که والنتین و اوگوست میان بازماندگان هستند.


33- فیلم بیمار انگلیسی – The English Patient

امتیاز 7.4 در IMDB

محصول 1996
کارگردان: آنتونی مینگلا
بازیگران: رالف فاینس – ژولیت بینوش -ویلم دفو – کریستین اسکات توماس – نوین اندروز – لی راس

در خلال جنگ جهانی دوم خلبانی گمنام (ریف فاینز) دچار حادثه می‌شود و در شمال آفریقا سقوط می‌کند.

او که به سبب زخم‌های هولناک و شوک روانی نام خود و گذشته‌اش را به یاد نمی‌آورد، با نام بیمار انگلیسی به نیروهای متفقین در ایتالیا تحویل داده می‌شود. در آنجا پرستاری به نام هانا (ژولیت بینوش) با اجازه سرپرست بیمارستان او را در صومعه ای در ایالت توسکانی بستری و از او مراقبت می‌کند.

با پیدا شدن سر و کله کاراواجیو که خود را وابسته متفقین با نهضت مقاومت ایتالیا معرفی می‌کند و یک ستوان سیک هندی تباری و مین یاب به نام کیپ سینگ در صومعه زندگی هانا و بیمار انگلیسی دگرگون می‌شود. روزی که کاراواجیو و هانا دربارهٔ نوشته‌های هرودت بحث می‌کنند، خلبان انگلیسی گذشته‌اش را به یاد می‌آورد. او کنت لاسزلو آلماسی خلبان اکتشافی آثار باستانی است که در صحرای لیبی به اکتشاف می‌پرداخته‌است…


34- فیلم نمایش ترومن – The Truman show

امتیاز 8.1 در IMDB

سال تولید: ۱۹۹۸
کارگردان: پیتر ویر
هنرپیشگان: جیم کاری، لارا لینی، اد هریس، نوآ امریک، ناتاشا مک‌لهون، هالند تیلر، برایان دیلیت و بلر اسلیتر.

̎ترومن بربنک (کاری)، مردی معمولی است که در شهری معمولی زندگی می‌کند. او در یک شرکت بیمه، کارمندی معمولی است، زندگی معمولی، زنی معمولی، همسایه‌ای معمولی و دوستی معمولی که هر از گاه با یک بستهٔ شش‌تائی نوشابه سراغش می‌آید. اما ترومن از زندگی‌اش راضی نیست. می‌خواهد دنیا را ببیند؛ دلش می‌خواهد این شهر دور افتادهٔ کنار ساحل کارت پستالی و خوشگل و تر و تمیز و روشن را ترک کند. ترومن̎، در واقع، یک بچهٔ ناخواسته است. پدر̎ش، کریستوفر (هریس)، یک تهیه کنندهٔ تلویزیونی است که او هرگز ملاقاتش نکرده، و هم او است که نمایش ترومن را خلق کرده، محبوب‌ترین نمایش تلویزیونی دنیا، برنامه‌ای که از طریق آن زندگی را به‌صورت زنده به تماشاگر عرضه می‌کند. و بدین ترتیب تمامی کسانی که پیرامون ترومن بیچاره را گرفته‌اند، بازیگرانی‌اند با هدفون کوچکی در گوش‌شان. یک روز ترومن تصادفاً وارد قسمت پشت صحنه می‌شود و به همه چیز شک می‌برد. حالا نقشهٔ او این است: بی‌سروصدا آن‌جا را ترک کند….


35- فیلم فانوس سرخ را بلند کن – Raise the Red Lantern

امتیاز 8.1 در IMDB

سال تولید: ۱۹۹۱
کارگردان: ژانگ ییمو
هنرپیشگان: گونگ لی، هه کایفئی، ما جینگوو، کائو کویفنگ، ژائو کی و کونگ لین

ـ سونگلیان (لی) به دنبال مرگ پدر و فقر خانواده از دانشگاه بیرون می‌آید و همسر چهارم مردی ثروتمندی به نام چن زوئوکیان (جینگوو) می‌شود. او با رابطه‌های پیچده و حسادت‌آمیزی که میان همسران با شوهرشان وجود دارد، عشق‌های ممنوع، توطئه‌های یانر (لین)، مستخدمه‌ای که رویای همسری ارباب را دارد، روبه‌رو می‌شود و ناخواسته با افشای رابطهٔ مخفیانهٔ همسر سوم (کایفئی)، باعث مجازات و مرگ او می‌شود. تابستان بعد همسر پنجمی از راه می‌رسد و در حیاط عمارت متوجه حضور سونگلیان می‌شود که اینک دیوانه شده است.


36- فیلم شاهزاده خانم مونونوکه – Princess Mononoke

امتیاز 8.4 در IMDB

سال تولید: ۱۹۹۷
کارگردان: هایائو میازاکی
هنرپیشگان: صداها: یوجی ماتسودا، یوریکو ایشیدا، یوکو تاناکا، کائورو کوبایاشی، ماساهیکو نیشیمورا، تسونهیکو کامیجو، آکیهیرو میوا و سومی شیماموتو

قرن چهاردهم میلادی، ژاپن. شاهزاده خانم مونونوکه نبردی شگفت‌انگیز میان خدایان حیوانات در جنگل و انسان‌ها را شرح می‌دهد… شاهزاده آشیتاکا̎ی جوان (ماتسودا)، پس از حمله یک گراز اهریمنی دچار بیماری لاعلاجی می‌شود و تنها راه نجاتش یافتن پادزهر است. او باید به شرق سفر کند و از شی‌شی‌گامی̎، خدای گوزن‌گون کمک بگیرد، ولی وقتی به مقصد می‌رسد، در می‌یابد که میان انسان‌ها و حیوانات جنگل بر سر غارت مدام زمین جنگ در گرفته است…


37- فیلم سگ‌های سگدانی – Reservoir Dogs

امتیاز 8.3 در IMDB

سال تولید: ۱۹۹۲
کارگردان: کوئنتین تارانتینو
هنرپیشگان: هاروی کایتل، تیم رات، مایکل مادسن، کریستوفر پن، استیو بوسکمی، لارنس تیرنی، رندی بروکس، کرک بالتس، ادی بانکر و تارانتینو

جو کابوت مافیائی (تیرنی) و پسرش، نایس گای ادی (پن) شش نفر گنگستر را استخدام می‌کنند تا به یک صرافی الماس دستبرد بزنند. برای سارق‌ها ـ که هیچ یک آن یکی را نمی‌شناسد ـ اسم مستعار انتخاب شده: آقای سفید (کایتل)، آقای نارنجی (رات)، آقای بور (مادسن)، آقای صورتی (بوسکمی)، آقای آبی (بانکر) و آقای قهوه‌ای (تارانتینو). اما سرقت با مشکل مواجه می‌شود چرا که آقای بور به تعدادی از گروگان‌ها تیراندازی می‌کند، از طرفی پلیس‌هائی که خبردار شده‌اند نیز به طرف آقای آبی و آقای قهوه‌ای تیراندازی می‌کنند. آقای سفید̎، آقای نارنجی را که در جریان سرقت مجروح شده، به انباری که در آنجا قرار ملاقات دارند، می‌برد. آقای صورتی نیز که اموال دزدی را پنهان کرده پیدایش می‌شود و با گروه جر و بحث می‌کند که حتماً به خاطر وجود یک خبرچین در میانشان، لو رفته‌اند. آقای بو همراه با ماروین نش (بالتس)، پلیسی که به گروگان گرفته از راه می‌رسد و به دنبالش همراه با ماروین نش (بالتس)، پلیسی که به گروگان گرفته از راه می‌رسد و به دنبالش هم ادی وارد می‌شود. در حالیکه آقای سفید و صورتی همراه با ادی به سراغ الماس‌های دزدی رفته‌اند، آقای بور، گوش نش را می‌برد و در پی جمع‌آوری مدرک علیه کابوت بوده، به طرف آقای بور شلیک می‌کند، او را می‌کشد. دسته بر می‌گردد و حرف‌های آقای نارنجی را که مدعی است آقای بور آنان را لو داده، باور نمی‌کنند. کابوت سر می‌رسد و همراه با ادی̎، علیه آقای نارنجی جبهه می‌گیرد. آقای سفید که نسبت به آقای نارنجی احساس مسئولیت و همدردی می‌کند، از او دفاع می‌کند. در زد و خوردی که پیش می‌آید کابوت و پسرش کشته می‌شوند و آقای سفید و نیز آقای نارنجی احساس مسئولیت و همدردی می‌کند، از او دفاع می‌کند. در زد و خوردی که پیش می‌آید کابوت و پسرش کشته می‌شوند و آقای سفید و نیز آقای نارنجی مجروح می‌شوند. آقای صورتی فرار می‌کند و در بیرون توسط پلیس گلوله می‌خورد. آقای نارنجی به آقای سفید اعتراف می‌کند که پلیس است و او هم آقای نارنجی را می‌کشد و خودش نیز توسط پلیس به قتل می‌رسد.


38- فیلم حس و حساسیّت – Sense and Sensibility

امتیاز 7.6 در IMDB

کارگردان: آنگ لی
بازیگران: اما تامپسون، کیت وینسلت، هیو گرانت، آلن ریکمن، جیمز فلیت، تام ویلکنسون، گرگ وایز، هریت والتر /

انگلستان، اواخر قرن هجدهم. مرد ثروتمندی به نام آقای دشوود (تام ویلکنسون) که در آستانه مرگ قرار دارد، تمامی ملک و املاکش را به پسر ارشد خود، جان (جیمز فلیت)، که از همسر اولش است می دهد، اما در مقابل از او می خواهد که مراقب دخترانش، الینور (اما تامپسون)، ماریان (کیت وینسلت) و مارگارت نوجوان (امیل فرانسوا) که از همسر دوم او هستند، باشد و مخارج آنها را بطور کامل بپردازد. پس از مرگ پدر، جان که تحت سلطه همسرش فانی (هریت والتر) قرار دارد، از قولی که به پدر داده سر باز می زند و حال دختران دشوود به همراه مادرشان مجبورند که از عمارت اشرافی “پارک ساکس” که اکنون متعلق به جان است، بروند و به فکر جایی، البته محقرتر برای ادامه زندگی باشند. در این هنگام یکی از برادران فانی به نام ادوارد (هیو گرانت) پا به عمارت “پارک ساکس” می گذارد. ادوارد که بر خلاف خواهرش، جوانی مودب و خوش قلب است، بلافاصله با خانواده دشوود رابطه صمیمی پیدا می کند و بتدریج احساس عاشقانه ای میان او و الینور پدید می آید …


39- فیلم بوی خوش زن – Scent of a Woman

امتیاز 8.0 در IMDB

سال تولید: ۱۹۹۲
کارگردان: برست
هنرپیشگان: آل پاچینو، کریس اودانل، جیمز ریبهورن، گابریل انور، فلیپ ا. هافمن، ریچارد ونتور، سالی مورفی و برادلی ویتفورد

چارلی سیمز (اودانل) صاحب بورس یک کالج شده که قطعاً درهای هاوارد را به رویش باز خواهد کرد. چارلی برای درآوردن پول بلیت هواپیمای خود، با پاسخ به آگهی خانم رسی (مورفی) که دنبال مراقب برای پدر نابینایش، سرهنگ دوم بازنشسته فرانک اسلید نابینا (پاچینو) می‌گردد، کاری موقت گیر می‌آورد. نخستین ملاقات آن دو بدشگون است: اسلید مردی مستبد است و زود از کوره در می‌رود بنابراین چارلی با اکراه می‌پذیرد که برای دو سه روز آخر هفته از اسلید مواظبت کند. از طرف دیگر در کالج، چارلی و دوستش جرج ویلیس (هافمن) شاهد یک سیاه‌بازی بوده‌اند که سر ناظم کالج آقای تراسک (ریبهورن) پیاده کرده‌اند و تراسک تهدید کرده که اگر چارلی جرج واقعیت را نگویند، پس از تعطیلات در مورد تنبیه‌شان تصمیم‌گیری خواهد کرد. چارلی برای عید شکرگزاری نزد اسلید می‌رود. به محض آنکه خانوادهٔ رسی خانه را ترک می‌کنند، اسلید فاش می‌سازد که نقشهٔ چند روز اقامت دیوانه‌وار را در نیویورک ریخته است. اعتراضات چارلی فایده‌ای ندارد…


40- فیلم مخمصه – Heat

امتیاز 8.2 در IMDB

سال تولید: ۱۹۹۵
کارگردان: مان
هنرپیشگان: آل پاچینو، رابرت دنیرو، وال کیلمر، جان وویت، تام سایزمور، دایان ونورا و ایدی برنمن.

“نیل مکالی” (دنیرو)، سارقی است که تخصصش انجام سرقت‌های بزرگ و پرخطر مثل حمله به بانک و وسایل نقلیه مخصوص حمل و نقل و اوراق بهادار است. او در کاری که انجام می‌ٔهد. بسیار حرفه‌ای عمل می‌کند؛ مردی است هوشمند و دقیق که قابلیت‌های دزدی خود را در قبال قربانی و تباه کردن زندگی خصوصی‌اش، بال و پر داده است. “وینسنت هانا” (پاچینو)، کارآگاهی است لس‌آنجلسی که مصمم است او را به دام بیندازد. در حالی که شرایط زندگی حرفه‌ای “مکالی” ایجاب می‌کرده که هیچ گاه به فکر داشتن یک کانون خانوادگی نیفتد، پای‌بندی “هانا” به کارش، برعکس، همیشه زندگی زناشوئی او را در معرض فروپاشی قرار داده است: او تا به حالدو بار طلاق گرفته و با همسر سومش نیز زندگی سرد و بی‌روحی دارد. با وجودی که “مکالی” آن‌قدر پول دارد که بتواند خود را بازنشسته کند و طبق برنامه‌ای که در سر دارد به نیوزیلند برود، ولی همان‌قدر که دنبال پول و منفعت است، شور و هیجان سرقت را نیز دوست دارد، بنابراین نقشه‌ای می‌ریزد تا سرقت آخرش را انجام دهد. در عین حال او با “ایدی” (برنمن)، زن جوانی آشنا شده که مطمئن نیست به راحتی بتواند از او جدا شود…


41- فیلم جان مالکوویچ بودن – Being John Malkovich

امتیاز 7.7 در IMDB

سال تولید: ۱۹۹۹
کارگردان: اسپایک جونز
هنرپیشگان: جان کیوساک، کامرون دیاز، ند بلامی، اریک واین‌استاین، مدیسن لنک، اکتاویا اسپنسر، مری کی لیس، اورسن بین، کاترین کینر و جان مالکوویچ

منهتن، زمان حال. کریگ شوارتس (کیوساک)، عروسک‌گردان خیابانی، با اصرار همسرش، لوته (دیاز)، در شرکت لستر ـ به مدیریت دکتر لستر (بین) ـ کاری می‌گیرد؛ شرکتی که در طبقهٔ هفت و نیم یک برج اداری قرار دارد. کریگ دل‌باختهٔ یکی از همکارانش به نام ماکسین (کینر) می‌شود. روزی کریگ یک در پنهانی را کشف می‌کند که او را از راهروئی به مغز بازیگری به نام جان مالکوویچ می‌برد و او می‌تواند برای پانزده دقیقه زندگی او را تجربه می‌کند. کریگ این تجربه را برای لوته هم تکرار می‌کند و در مدتی که لوته در کالبد مالکوویچ است، دل‌باختهٔ ماکسین می‌شود. کریگ و ماکسین آدم‌های مختلفی را به قالب جان مالکوویچ می‌برند و از این راه پول در می‌آورند. بالاخره خود مالکوویچ (مالکوویچ) هم متوجه این کسب و کار می‌شود و خودش هم وارد کالبد خودش می‌شود جهانی را کشف می‌کند که در آن، همه مالکوویچ هستند…


42- فیلم ماگنولیا – Magnolia

امتیاز 8.0 در IMDB

سال تولید: ۱۹۹۹
کارگردان: پ.ت. آندرسن
هنرپیشگان: تام کروز، پت هیلی، جولیان مور، جنویو تسوایک، مارک فلاناگان، ویلیام هـ. میسی، فیلیپ سیمور هافمن، راد مک‌لاکلن، آلن گراف، فیلیپ بیکر هال، آلفرد مولینا، ملورا والترز، جان رایلی و جیسن روباردز

حکایت موازی نُه زندگیِ درهم گره خورده در سن فرناندو ولیِ کالیفرنیا طی یک روز. ارل پاتریج (روباردز)، تهیه‌کنندهٔ موفق تلویزیونی، در پی بیماری سرطان همسرش، از او جدا شده و با لیندا (مور)، زنی جوان‌تر و ملیح‌تر ازدواج کرده است. حالا، خود ارل به سرطان مبتلا شده و لیندا مدام دنبال دوا و دکتر است و سعی دارد با مرگ قریب‌الوقوع شوهرش ـ که تازه علاقه‌ای عاطفی به او پیدا کرده ـ کنار بیاید. ارل از پرستارش، فیل (هافمن) می‌خواهد که ملاقاتی با فرانک (کروز)، پسر جداافتاده‌اش تدارک ببیند. فرانک که به خاطر برنامهٔ اغوا و نابود کنید شهرت دارد، پس از جدا شدن ارل از مادرش، از مادرش مراقبت می‌کرده و هیچ تمایلی به دیدار دوبارهٔ پدرش ندارد…


43- فیلم وداع محبوبم – Farewell My Concubine

امتیاز 8.1 در IMDB

سال تولید: ۱۹۹۳
کارگردان: چن کایگه
هنرپیشگان: چئونگ لسلی، ژانگ فنگیی، گونگ لی، لو کی، یینگ دا، گه یو، فئی یانگ، ما مینگ وئی و لی چون

پکن، سال ۱۹۲۵. دوزی (مینگ وئی)، پسر بچه‌ای ظریف، توسط مادرش، به گوآن (کی)، مدیر آکادمی اپرای پکن سپرده می‌شود. گوآن به شرطی دوزی را می‌پذیرد که انگشت اضافی دستش بریده شود. بچه‌های دیگر دوزی را تحقیر می‌کنند ولی شیتو (یانگ)، پسر بچه‌ای ورزشکار و قوی، از او حمایت می‌کند. زندگی در آکادمی به سختی می‌گذرد، دوزی به اتفاق لیزی̎، یکی از رفقایش، از آنجا فرار می‌کنند ولی شیتو (یانگ)، پسر بچه‌ای ورزشکار و قوی، از او حمایت می‌کند. زندگی در آکادمی به سختی می‌گذرد. دوزی به اتفاق لیزی یکی از رفقایش، از آنجا فرار می‌کنند ولی دیداری از اپرای پکن، چنان به وجدشان می‌آورد که تصمیم به بازگشت می‌گیرند.

۱۹۳۷. ارتش ژاپن به پکن نزدیک می‌شود. شیتو (فنگیی) و دوزی (لسلی) اینک ستارگان گروه نمایشی نا کون هستند و نام هنری شیالوئو و چنگ را برای خود برگزیدهاند. شیالوئو در نقش‌های جنگی و مردانه تخصص دارد و چنگ در نقش‌های زنانه و با بازی در اپرای وداع مجبوبم شهرتی کسب کرده‌اند. شیالوئو دلباختهٔ ژوزیان (لی)، زنی ساکن خانهٔ شکوفه‌ها می‌شود. چنگ حسادت می‌کند و سرزده وارد مجلس نامزدی شیالوئو و ژوزیان می‌شود تا اعلام کند همکاریشان دیگر تمام شده است..


44- فیلم پیش از باران – Before the Rain

امتیاز 8.0 در IMDB

سال تولید: ۱۹۹۴
کارگردان: میلکو مانچفسکی
هنرپیشگان: کاترین کارتلیج، راده سربجی‌یا، گره گوار کولن، لابینا میتفسکا، سیلویا استویانوفسکا، جی ویلی‌یرز

دیر دورافتاده‌ای در بخش مقدونیه، مرز مقدونیه و آلبانیو کریل (کولن)، کشیش جوان که دو سال است چله نشسته و حرف نمی‌زند، شب هنگام و پس از مراسم دعا، به هنگام خواب، با دختر ناشناسی به نام زامیرا (میتفسکا) روبه‌رو می‌شود که خود را در اتاق او پنهان کرده است. کریل به کسی چیزی نمی‌گوید. فردا صبح، وقتی مردان مسلح به دیر می‌ریزند و رد دختر را می‌گیرند، کریل نیز واقعیت را نمی‌گوید. مردان مسلح همه‌جا را می‌گردند. شب هنگام دختر که خود را پنهان کرده بود پدیدار می‌شود، اما مردان دیر که متوجه حضور او شده‌اند به ناگزیر، و به خاطر دروغی که کریل گفته، آنان را برای فرار به ده می‌رسانند. صبح فردا، پدربزرگ و اقوام دختر راه را بر هر دو می‌بندند. دختر می‌گوید که چگونه کشیش جوان او را نجات داده، کشیش می‌رود و دختر می‌خواهد به دنبال او برود که او را می‌کشند.


45- فیلم لبووسکی بزرگ – The Big Lebowski

امتیاز 8.1 در IMDB

سال تولید: ۱۹۹۸
کارگردان: جوئل کوئن
هنرپیشگان: جف بریجز، جان گودمن، جولیان مور، استیو بوسکمی، پیتر استورمار، دیوید هادلستن، تارا رید و بن گازارا

سال ۱۹۹۱. جف لبووسکیِ بی‌کار (بریجز)، بی‌خیال به زندگی یک‌نواخت لُس‌آنجلسی‌اش مشغول است. او یکی از تنبل‌ترین آدم‌های این شهر است و با دوستان بولینگ‌بازش، والتر سوبچاکِ خودپسند (گودمن)، صاحب فروشگاه لوازم استحفاظی، و دانیِ ملایم و خوش‌مشرب (بوسکمی)، اسکی‌روی‌آب‌باز سابق به وقت‌گذرانی مشغول‌اند، تا این‌که یک روز بعدازظهر، وقتی دو نفر قُلدر به خانهٔ ویلائی جف حمله می‌کنند، او را کتک می‌زنند و روی قالی اتاقش ادرار می‌کنند، مسیر زندگی‌اش تغییر می‌کند. دلیل این حمله آن است که جکی تری‌هورن (گازارا)، مقداری پول به همسر مردی به نام جف لبووسکی قرض داده و قلدرها اشتباهی به سراغ یک جف لبووسکی دیگر آمده‌اند؛ چنان‌چه آنان اطلاعات درستی داشتند، باید به خانهٔ یک میلیونرِ انسان‌دوستِ اهل پاسادنا، جفری لبووسکی (هادلستن) حمله می‌کردند، جف دربارهٔ این هم‌نام میلیونرش کنجکاو می‌شود و با همسر جوان و جذاب او، بانی (رید) ملاقات می‌کند. بعدها جفری لبووسکی اصلی (ملقب به جفریِ بزرگ) با جف تماس می‌گیرد و می‌خواهد به خاطر بازگشت همسر ربوده‌اش یک میلیون دلار باج بپردازد، اما والتر وارد معرکه می‌شود و پول باج را می‌گیرد. همین‌که راز ماجراها برملا می‌شود، جف با نقشهٔ دختر لبووسکی اصلی، ماد (مور) دستگیر و با خلاف‌کاران و پلیس هم‌زمان روبه‌رو می‌شود…


46- فیلم زیستن – To Live

امتیاز 8.3 در IMDB

سال تولید: ۱۹۹۴
کارگردان: ژانگ ییمو
هنرپیشگان: گه یو، گونگ لی، نیو بن، گوئو تائو، جیانگ وو، نی داهونگ، لیو تیانچی، دونگ فئی، ژانگ لو، شیائو کونگ

شمال چین، سال ۱۹۴۶. شو فوگوئی (یو) در قمار دارائی‌اش را می‌بازد و باعث آزردگی همسرش، جیاژن (لی) می‌شود. آنان دختری به نام فنگشیا (کونگ) و پسر نوزادی به نام یوکینگ دارند. یک سال بعد فوگوئی یک برنامهٔ نمایش عروسکی همراه دوستش، چونشنگ (تائو) در سرتاسر منطقه اجرا می‌کند و وقتی ارتش آزادی خلق سر می‌رسد، تسلیم می‌شوند و برای سرگرمی سربازان نمایش دیگری را ترتیب می‌دهند. چونشنگ رانندهٔ ارتش خلق می‌شود و فوگوئی به خانه بر می‌گردد، در حالیکه چین دیگر حکومتی کمونیستی یافته است. او به عنوان قهرمان انقلاب مورد ستایش قرار می‌گیرد و همرنگ جماعت می‌شود. یوئوکینگ (فئی) در حادثهٔ خراب شدن یک دیوار طی یک نمایش عروسکی پدرش برای کارگران، کشته می‌شود و مقصر چونشنگ است. جیاژن درخواست بخشش او را رد می‌کند. در ۱۹۶۶ در آستانهٔ انقلاب فرهنگی اکثر مقامات زیر سئول رفته‌اند. فنگشیا (تیانچی) با وان ارشی (وو)، رئیس گارد سرخ کارخانه ازدواج می‌کند و وقتی باردار می‌شود به دلیل فقدان مراقبت‌های پزشکی حین زایمان می‌میرد، هرچند نوزاد پسرش، مانتو زنده می‌ماند. سال‌ها بعد وضع به حال عادی بازگشته و ارشی و مانتو با فوگوئی و جیاژن زندگی می‌کنند.


47- فیلم پیانو-  The Piano

امتیاز 7.6 در IMDB

محصول 1993

کارگردان: جین کمپیون
بازیگران: هالی هانتر (در نقش آدا مک‌گراث) – هاروی کایتل (در نقش جرج بینس) – سَم نیل (در نقش الیستر استیوارت) – آنا پاکوین (در نقش فلورا مک‌گراث)

داستان فیلم به مقطعی از زندگی یک بانوی پیانیستِ ناگویا به‌نام «آدا» در اواسط قرن نوزدهم میلادی می‌پردازد. آدا (با بازی هالی هانتر) به همراه دختر خردسالش به جزیره‌ای دوردست می‌روند تا با مردی که پیش از آن هیچ‌گاه او را ندیده ازدواج کند.


48- فیلم الیزابت – Elizabeth

امتیاز 7.4 در IMDB

سال تولید: ۱۹۹۸
کارگردان: شکهار کاپور
هنرپیشگان: کیت بلانچیت، جفری راش، جوزف فاینز، کریستوفر اکلستن، ریچارد آتن‌بارو، فانی آردان، ونسان کاسل، کتی برک، جرج ییاسومی و ترنس ریگبی

سال ۱۵۵۴. ملکه مری اول (برک) سعی دارد کاتولیسیم را به‌عنوان تنها مذهب انگلستان احیا کند. از آن‌جا که وارثی ندارد، با توطئه‌چینی، مانع به سلطنت رسیدن الیزابت (بلانچیت)، خواهر ناتنی پروتستانش است ولی تلاش‌ها و زدوبندهایش به ثمر نمی‌رسند. با مرگ مری̎، در نوامبر سال ۱۵۵۸، الیزابت̎، ملکهٔ انگلستان اعلام می‌شود. الیزابت با شور و شوق شاهد بازگشت لُرد رابرت دادلی (فاینز) ـ محبوب دوران کودکی‌اش ـ از تبعید است. سر ویلیام سسیل (آتن بارو)، مشاور دربار به ملکه هشدار می‌دهد مسائل خصوصی را کنار بگذارد و در عوض به حل و فصل مشکلات عدیدهٔ مملکت بپردازد. انگلستان ورشکسته است، ارتشی ندارد و از خارج مورد تهدید جدی قرار گرفته است …


49- فیلم پارک ژوراسیک – Jurassic Park

امتیاز 8.1 در IMDB

سال تولید: ۱۹۹۳
کارگردان: استیون اسپیلبرگ
هنرپیشگان: سام نیل، لارا درن، جف گلدبلوم، ریچارد آتن‌بارو، باب پک، مارتین فررو، ب. د. وونگ، ساموئل ل. جکسن، جری مولدن و وین نایت

دکتر جان هاموند (آتن بارو)، صاحب ثروتمند و بانفوذ پارک ژوراسیک ـ جزیره‌ای در سواحل کوستاریکا، که در آن به کمک مهندسی ژنتیک، انواع دیناسورها دوباره حیات یافته‌اند ـ گروهی از دانشمندان، دکتر آلن گرانت (نیل)، دکتر الی ستلر (درن) و ایان مالکوم (گلدبلوم) را برای بازدید از پارکش دعوت می‌کند. توفانی در می‌گیرد و دنیس ندری (نایت) ـ طراح و مجری سیستم کامپیوتری پارک ـ سیستم‌های امنیتی را از کار می‌اندازد تا چند جنین دایناسور را بدزدد. همه‌چیز به هم می‌ریزد، دایناسورها حمله می‌کنند، عده‌ای کشته می‌شوند و در پایان، بازماندگان از جزیره می‌گریزند.


50- فیلم شکستن امواج – Breaking The Waves

امتیاز 7.8 در IMDB

سال تولید: ۱۹۹۵
کارگردان: لارس وون تریر
هنرپیشگان: امیلی واتسن، استلان اسکارسگارد، کاترین کارتلیج، ژان مارک بار، ایدری‌ین رالینز و ساندرا فو.

“بس” (واتسن) زن ساده‌ای است (نوعی سادگی که به ساده‌لوحی می‌زند) که در شهرکی بندری در اسکاتلند ـ که براساس ضوابط مذهبی ریش سفیدان محلی اداره می‌شود ـ زندگی می‌کند. “بس” که به تازگی از ضربه مرگ برادر خود بهبود یافته، با “یان” (اسکارسگارد)، کارگر خشن و در عین حال رقیق‌القلب و غم‌خوار یک سکوی نفت حفاری دریائی ازدواج می‌کند. برای مدت کوتاهی این جفت زندگی سرخوشانه و آرامی دارند و “یان”، “بس” را با مواهب زندگی آشنا می‌کند. اما کمی بعد که “یان” باید به سر کارش در آن سکوی دریائی برگردد، حادثه‌ای غیر مترقبه او را از گردن به پائین فلج می‌کند. به دنبال جراحت “یان”، “بس” را با مواهب زندگی آشنا می‌کند. اما کمی بعد که “یان” باید به سر کارش در آن سکوی دریائی برگردد، حادثه‌ای غیر مترقبه او را از گردن به پائین فلج می‌کند. به‌دنبال جراحت “یان” ضربه احساسی وارد شده بر “بس”، زندگی‌اش را دگرگون می‌کند و او هر روز و شب به درگاه خداوند دعا می‌کند تا سلامت شوهرش را بازگرداند و برای این منظور حاضر است هر چه دارد فدا کند. چنبره‌ای که “بس” در آن گرفتار شده، به تراژدی و نوعی رهائی معنوی ختم می‌شود…


51- فیلم پیش از طلوع – Before Sunrise

امتیاز 8.1 در IMDB

سال تولید: ۱۹۹۵
کارگردان: ریچارد لینکلیتر
هنرپیشگان: ایتان هاوک، ژولی دلپی، ارنی منگلد، هانو پوشل، آندره‌آ اکرت، هایمون ماریا بوتینگر و دامینیک کاستل

جسی (هاوک)، یک جوان امریکائی که در حال گشتن اروپاست، در قطار وین با دختر دانشجوی فرانسوی، سلین (دلپی) آشنا می‌شود. جسی قرار است فردای آن روز به امریکا برگردد، و دختر عاطم پاریس است. جسی پیشنهاد می‌دهد که این بیست و چار ساعت را با هم بگذرانند. او یک پسر معمولی امریکائی با فرهنگ متوسط است که نمی‌تواند احساسات سلین را درک کند، در حالیکه سلین بسیار حساس و عاطفی است و درک خوبی از جهان و آینده و موقعیت جسی دارد. جسی̎، سلین را به ایستگاه قطار می‌رساند، اما حتی در آخرین لحظه هم چیزی نمی‌گوید. هر دو به سمت مقصد خود می‌روند در حالیکه شهر آرام از خواب شبانه بیدار می‌شود.


52- فیلم کازینو – Casino

امتیاز 8.2 در IMDB

سال تولید: ۱۹۹۵
کارگردان: مارتین اسکورسیزی
هنرپیشگان: رابرت دنیرو، شارون استون، جو پشی، جیمز وودز، دان ریکلز، آلن کینگ، کوین پولاک و فرانک وینسنت.

سرگذشت یک کازینو در لاس وگاس، چند و چون اداره آن و پشت پرده رابطه‌های گردانندگانش، به‌ویژه رابطه “ایس” (دنیرو)، مدیر کاردان و موفق کازینو با دوست خشن و کنترل ناپذیرش، “نیکی” (پشی) و همسر ولنگار و غیر قابل اعتمادش، “جینجر” (استون).


53- فیلم زیر زمین – Underground

امتیاز 8.1 در IMDB

سال تولید: ۱۹۹۵
کارگردان: امیر کوشتوریتسا
هنرپیشگان: میکی مانویلوویچ، لازار ریستوفسکی، میریانا یوکه‌ویچ، اسلواکو استیماچ، ارنست استوتسنر، میلنا پاولوویچ و سردان تودوروویچ.

بلگراد، ساال ۱۹۴۱. “بلاکی” (ریستوفسکی)، مردی خون‌گرم و اجتماعی با “مارکو” (مانویلوویچ)، مردی درون‌گراتر و روشن‌فکرتر دوست است. هر دوی آنان عضو حزب کمونیست‌اند و ضمناً در فعالیت‌هائی مشکوک و علاقه‌شان به بازیگری ملیج (یوکه‌ویچ) با هم وجه اشتراک دارند. کمی بعد آشوب و درگیری‌های جنگ جهانی دوم آن دو را مجبور می‌کند همراه جماعتی از مردمان شهر به پناهگاهی زیرزمینی پناه ببرند. سال‌ها می‌گذرد و جنگ تمام می‌شود، ولی “مارکو” و زن بازیگر با تمهیداتی به دیگران می‌قبولانند که جنگ هنوز ادامه دارد…


54- فیلم دوازده میمون – Twelve Monkeys

امتیاز 8 در IMDB

سال تولید: ۱۹۹۵
کارگردان: تری گیلیام
هنرپیشگان: بروس ویلیس، مادلین استوو، براد پیت، کریستوفر پلامر، جوزف ملیتو، دیوید مورس، جان سدا و فرانک گورشین.

“جیمز کول” (ویلیس)، یک زندانی حکومتی است که در سال ۲۰۳۵ به شرطی با آزادی‌اش موافقت می‌شود که به زمان گذشته برگردد و مانع گسترش یک بیماری ویروسی شود؛ این بیماری باعث نابودی بیش‌تر مردم کرده زمین شده و به خاطر آلودگی هوا، بازماندگانی در زیر زمین زندگی می‌کنند. “کول” که به سال ۱۹۹۰ ـ شش سال پیش از شیوع بیماری ـ برگشته، بلافاصله در یک آسایشگاه روانی محبوس می‌شود چون هشدارهایش را پای هذیان‌های یک دیوانه می‌گذارند. او در آن‌جا با “دکتر کاترین رایلی” (استوو)، یک خانم دانشمند و “جفری گوینز” (پیت)، پسر دیوانه یک ویروس‌شناس معروف (پلامر) آشنا می‌شود. مقامات حکومتی، “کول” را به سال ۲۰۳۵ برمی‌گردانند و در آن‌جاست که سرانجام به مقصد نهائی خود در سال ۱۹۹۶ بازگردانده می‌شود. او برای دست‌یابی به‌هدف، به کمک “دکتر رایلی” نیاز دارد و بنابراین او را به گروگان می‌گیرد. سپس نوشته‌هائی بر روی دیوارها کشف می‌کند که ظاهراً کار یک گروه مدافع حقوق حیوانات به نام “ارتش دوازده میمون” است. اما در حالی که به تحقیق و بررسی مشغول است، صداهائی می‌شنود، استقامت و تاب تحمل از کف می‌دهد و در سلامت روان خود شک می‌کند. حالا باید از قضیه سر درآورد که آیا “گوینز” که یک دیوانه پرت‌وپلاگو بوده، درست می‌گفته و نکند کلید حل این معما را در دست داشته باشد…


55- فیلم پدر خوانده: قسمت ۳ – The Godfather: Part III

امتیاز 7.6 در IMDB

سال تولید: ۱۹۹۰
کارگردان: فرانسیس فورد کوپولا
هنرپیشگان: آل پاچینو، دایان کیتن، تالیا شایر، اندی گارسیا، جو مانتنیا، جرج هامیلتن، بریجت فاندا، سوفیا کوپولا، راف والونه، هلموت برگر

دو دهه گذشته است و مایکل کورلیونه (پاچینو)، رئیس باند مافیائی، حالا از کی (کیتن)، همسرش جدا شده و تقریباً موفق شده ـ همان‌طور که قولش را داده بود ـ خاندان مافیائی‌اش را کاملاً مشروع و قانونی جلوه دهد. مایکل̎، اینک زندگی‌اش را وقف کارهای خیر کرده، اسم و رسمش در اخبار رسانه‌ای به گوش می‌رسد و قرار است پاپ به خاطر کمک‌های بشر دوستانه‌اش، جایزهٔ ویژه‌ای به او اهدا کند و همین مسئله، به خاطر گذشتهٔ پر فراز و نشیبش، جنجال بر انگیخته است. مایکل به جبران مافات گذشته، به کمک وکیلش، بی.جی (هامیلتن) روی معاملهٔ پیچیده اما مشروع و مجازی کار می‌کنند که واتیکان را از شر مشکلات مالی قریب‌الوقوع نجات می‌دهد و نه تنها میلیاردها دلار منفعت در پی خواهد داشت بلکه باعث می‌شود مایکل در صحنهٔ بین‌المللی نیز به عنوان یکی از بازیگران مالی اصلی قد راست کند. اما مشکلات و دردسرها به چند صورت رخ می‌نمایند.


56- فیلم خط سرخ باریک – the thin red line

امتیاز 7.6 در IMDB

سال تولید: ۱۹۹۸
کارگردان: ترنس مالیک، بر مبنای رمانی نوشته جیمز جونز
هنرپیشگان: شان‌پن، ایدری‌ین برودی، جیمز کاویزل، بن چاپلین، جرج کلونی، جان کیوساک، وودی هارلسن، الیاس کوئتاس، نیک نولتی، جان رایلی و جان تراولتا.

جنگ جهانی دوم. سرباز ویت (کاویزل) و یکی از هم‌قطارانش که از جنگ گریخته‌اند، در دهکده‌ای کوچک، کنار اقیانوس آرام بین بومیان زندگی آسوده‌ای دارند. اما گشت دریائی آمریکا آن دو را می‌یابد و به دست هم‌وطنان خود در رزمناوی بازداشت می‌شوند. در بین آنان، گروهبان ولش (پن) قدری با ویت همدلی می‌کند. ویت به جای دادگاه نظامی، روانه واحد انضباطی می‌شود و در آن‌جا از زخمی‌ها پرستاری می‌کند و شخصیتی مسیح‌گونه از خود نشان می‌دهد. اما کمی بعد او را برای تصرف تپه‌ای مهم در جزیرهٔ گوادال کانال با گروهی همراه می‌کنند و او درگیر نبردی خونین با نیروهای ژاپنی می‌شود…


57- فیلم آپولو ۱۳ – Apollo 13

امتیاز 7.6 در IMDB

سال تولید: ۱۹۹۵
کارگردان: ران هوارد
هنرپیشگان: تام هنکس، بیل پاکستن، کوین بیکن، گاری سینیسی، اد هریس، کاتلین کوئینلن و دیوید اندروز

ـ بیستم ژوئیه سال ۱۹۶۹. چند نفر از فضانوردان مرکز فضائی ناسا به همراه همسران و فرزندانشان دور هم جمع شده‌اند تا لحظهٔ تاریخی پا گذاشتن نیل آرمسترانگ بر روی ماه را تماشا کنند. میزبان، جیم لاول (هنکس)، سرنشین سابق آپولوی هشت، قرار است در سفر آپولو سیزده، پنجمین نفری باشد که بر ماه پا می‌گذارد. همراهان او در این سفر فرد هیز (پاکستن) و کن ماتینگلی (سینیسی) هستند. آنان تمرینات خود را آغاز می‌کنند. روزی هنگام دیدار یک عده روزنامه‌نگار به لاول خبر می‌دهند که سفر آپولو سیزده به جلو افتاده و آنان قرار است یازدهم آوریل ۱۹۷۰ به سوی ماه پرواز کنند. اما کن ماتینگلی ناگهان سرخک می‌گیرد و جای خود را به جک سوئیگرت (بیکن) می‌دهد. سرانجام پرواز انجام می‌شود. اما و روز و نیم پس از پرواز و پس از نخستین تماس‌ها، یکی از کپسول‌های اکسیژن منفجر می‌شود…


این نوشته‌ها را هم دوست خواهید داشت:

بهترین فیلم‌های میشل فایفر از صورت زخمی تا ذهن‌های خطرناک

میشل ماری فایفر (زاده ۲۹ آوریل ۱۹۵۸) بازیگر آمریکایی است. فایفر کار خود را از اوایل دهه ۸۰ میلادی آغاز کرد. البته اولین فیلم مهمش، فیلم صورت‌زخمی بود که محصول سال ۱۹۸۳ بود. فیلم‌های موفق و برجسته وی، در اواخر دهه ۸۰ و اوایل ۹۰ میلادی ساخته…

بهترین و محبوب‌ترین فیلم های سال 1945 – 19 عنوان منتخب

برای فیلم‌ها 76 سال پیش وقت بگذاریم یا نه؟! درست مثل این می‌ماند که بگوییم که برای دیوان‌های اشعار قدیمی، رمان‌های قدیمی یا تابلوهای کلاسیک قدیمی وقت بگذاریم و برایشان ارزش قائل باشیم یا نه. بله! درست است که فناوری فیلمبرداری پایین بود،…

معرفی بهترین سریال‌های جدید سال 2019 – 58 سریال برتر بر اساس آرای IMDB

هر سال تعداد بسیاری زیادی سریال توسط شبکه‌های تلویزیونی و شرکت‌های سرگرمی‌ساز دنیا معرفی می‌شوند. تنها تعداد محدودی از آنها واقعا محبوب از آب درمی‌آیند. تعدادی از آنها حتی تمدید نمی‌شوند و سیزن دومی از آنها هرگز ساخته نمی‌شود. برخی از این…

بهترین فیلم های کره‌ای تاریخ – فهرست 53 فیلم بر اساس نمره IMDB

کیم کی-دوک، ایم کوان-تا، بونگ جون-هو، پارک چان-ووک و کیم جی وون! این کارگردان‌ها را شاید تا همین چند سال پیش نمی‌شناختیم. شاید آن سال‌ها سینمای کره جنوبی را جدی نمی‌گرفتیم. اما هر سال که گذشت بیشتر سینمای کره جنوبی را جدی گرفتیم و نام…

معرفی 26 سریال تلویزیونی محبوب و تازه سال 2019 بر اساس آرای IMDB

توجه: در فهرست تلاش کرده‌ام، بهترین و محبوب‌ترین سریال‌های تازه که پخش آنها در سال 2019 شروع شده است را گردآوری کنم. بنابراین در این فهرست سریال‌های قدیمی که پخش آنها متوقف شده؛ یا سریال‌هایی که از سال 2018 و پیش از آن پخش می‌شده‌اند و…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
4 نظرات
  1. رضا می گوید

    فیلم فوق العاده اروپا ساخته لارس فون تریه رو از قلم انداخته اید .

  2. ف می گوید

    تقریبا نیمی از این فیلمها رو دیدم. اما باقی شان جیره ی فیلم چند ماه آینده رو برام تامین میکنند.دهه ی نود از لحاظ سینمایی دهه ی پر باری بود. ممنون.

  3. علی باروت کوب می گوید

    مرسی از این پست نوستالژیک
    یادآوری خاطرات فیلم های دهه 90 و همزمانی آنها با دوران شور و شوق جوانی، حس و حال ویژه ای دارد.
    شخصاً دو فیلم هفت و مظنونین همیشگی تاثیر خاصی بر من داشتند…

  4. محمد می گوید

    چه فهرست خوبی .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5