کراتوز اکتینیک چیست؟ چه علائمی دارد و چطور تشخیص داده می‌شود؟

0

کراتوز اکتینیک Actinic keratosis نوعی پوسته پوسته پوسته و خشن روی پوست است که از سال‌ها در معرض آفتاب ایجاد می‌شود. اغلب در صورت، لب‌ها، گوش‌ها، بازو‌ها، پوست سر، گردن یا پشت دست‌ها دیده می‌شود.

کراتوز آکتینیک که به عنوان کراتوز خورشیدی نیز شناخته می‌شود، به آرامی رشد می‌کند و معمولاً اولین بار در افراد بالای 40 سال ظاهر می‌شود. شما می‌توانید با به حداقل رساندن آفتاب و محافظت از پوست در برابر اشعه ماوراlet بنفش، خطر ابتلا به این بیماری پوستی را کاهش دهید.

بدون درمان، خطر تبدیل شدن کراتوز‌های اکتینیک به نوعی سرطان پوست به نام کارسینوم سلول سنگفرشی حدود 5٪ تا 10٪ است.

علائم

از نظر ظاهری کراتوز‌های اکتینیک متفاوت است. علائم و نشانه‌ها عبارتند از:

  • لکه‌های پوستی خشن، خشک یا پوسته پوسته، قطر معمولاً کمتر از 1 اینچ (2.5 سانتی متر)
  • روی سطح بالایی پوست وصله صاف تا کمی برآمده یا برجستگی داشته باشید
  • در بعضی موارد، یک سطح سخت و مانند زگیل است
  • تنوع رنگی، از جمله صورتی، قرمز یا قهوه‌ای
  • خارش، سوزش، خونریزی یا ایجاد پوسته
  • لکه‌ها یا برجستگی‌های جدید در قسمت‌های سر، گردن، دست‌ها و بازو‌ها در معرض آفتاب قرار بگیرید

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

تشخیص بین لکه‌های غیرسرطانی و لکه‌های سرطانی ممکن است دشوار باشد. بنابراین بهتر است تغییرات پوستی جدید توسط پزشک ارزیابی شود – به خصوص اگر یک لکه یا لکه پوسته پوسته باقی بماند، رشد کند یا خونریزی کند.

علل

کراتوز اکتینیک در اثر تماس مکرر یا شدید با اشعه ماورا بنفش خورشید یا تخت‌های برنزه ایجاد می‌شود.

عوامل خطر

هر کسی می‌تواند به کراتوز آکتینیک مبتلا شود. اما اگر در معرض خطر بیشتری باشید:

  • مو‌های قرمز یا بور و چشمانی آبی یا رنگ روشن داشته باشید
  • سابقه زیادی در معرض آفتاب شدن یا آفتاب سوختگی داشته باشید
  • هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید تمایل به کک و مک یا سوختگی دارید
  • بزرگتر از 40 سال هستند
  • در یک مکان آفتابی زندگی کنید
  • در فضای باز کار کنید
  • سیستم ایمنی ضعیف داشته باشید

عوارض

اگر به موقع درمان شود، می‌توان کراتوز آکتینیک را پاک یا برطرف کرد. در صورت عدم درمان، برخی از این لکه‌ها ممکن است به کارسینوم سلول سنگفرشی تبدیل شوند – نوعی سرطان که در صورت تشخیص و درمان زودهنگام معمولاً تهدید‌کننده زندگی نیست.

جلوگیری

ایمنی در برابر آفتاب برای جلوگیری از ایجاد و عود تکه‌ها و لکه‌های کراتوز آکتینیک ضروری است.

برای محافظت از پوست در برابر آفتاب این مراحل را انجام دهید:

  • وقت خود را در زیر نور آفتاب محدود کنید. به خصوص از قرار گرفتن در معرض آفتاب بین ساعت 10 صبح تا 2 بعدازظهر خودداری کنید و از ماندن در آفتاب تا حدی که دچار آفتاب سوختگی یا آفتاب گرفتن شوید خودداری کنید.
  • از ضد آفتاب استفاده کنید. قبل از گذراندن وقت در خارج از منزل، حتی در روز‌های ابر، همانطور که آکادمی پوست آمریکا توصیه می‌کند، یک ضد آفتاب ضد آب با طیف گسترده با ضریب محافظت در برابر آفتاب (SPF) استفاده کنید.

از ضد آفتاب بر روی تمام پوست‌های در معرض استفاده و از لب و لب بر روی آن با ضد آفتاب استفاده کنید. حداقل 15 دقیقه قبل از بیرون رفتن از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و هر دو ساعت یک بار آن را استفاده کنید – یا بیشتر اگر در حال شنا یا تعریق هستید.

ضد آفتاب برای نوزادان زیر 6 ماه توصیه نمی‌شود. بلکه در صورت امکان آن‌ها را از آفتاب دور نگه دارید و یا با سایه، کلاه و لباسی که دست‌ها و پا‌ها را می‌پوشاند از آن‌ها محافظت کنید.

  • سرپوش گذاشتن. برای محافظت بیشتر در برابر آفتاب، لباس‌های کاملاً بافتنی که دست و پایتان را می‌پوشد بپوشید. همچنین از کلاه لبه پهن استفاده کنید که از محافظ بیشتری نسبت به کلاه بیس بال یا گلف محافظت می‌کند.
  • از تخت‌های برنزه‌کننده خودداری کنید. UV قرار گرفتن در معرض از تخت برنزه می‌توانید فقط به عنوان خسارت زیاد پوست به عنوان یک قهو‌های مایل به زرد به دست آورد از خورشید شود.
  • پوست خود را مرتباً چک کنید و تغییرات را به پزشک خود گزارش دهید. به طور منظم پوست خود را معاینه کنید، بدنبال ایجاد رشد جدید پوست یا تغییر در خال، کک و مک، برجستگی و علائم زایمان باشید. با کمک آینه صورت، گردن، گوش‌ها و پوست سر خود را بررسی کنید. قسمت بالایی و زیرین بازو‌ها و دستان خود را بررسی کنید.

تشخیص

پزشک شما به سادگی با معاینه پوست شما قادر به تعیین کراتوز آکتینیک است. در صورت تردید، پزشک ممکن است آزمایش‌های دیگری مانند نمونه‌برداری از پوست را انجام دهد. در طی نمونه‌برداری از پوست، پزشک شما نمونه کوچکی از پوست شما را برای تجزیه و تحلیل در آزمایشگاه می‌گیرد. پس از تزریق بی‌حس‌کننده معمولاً می‌توان در مطب پزشک نمونه‌برداری انجام داد.

حتی پس از درمان کراتوز آکتینیک، پزشک ممکن است به شما پیشنهاد دهد که حداقل سالی یک بار پوست خود را از نظر علائم سرطان پوست بررسی کنید.

درمان

کراتوز اکتینیک گاهی خود به خود از بین می‌رود اما ممکن است پس از قرار گرفتن در معرض آفتاب بیشتر برگردد. تشخیص اینکه کدام یک از کراتوز‌های اکتینیک به سرطان پوست تبدیل می‌شوند، دشوار است، بنابراین معمولاً برای احتیاط از بین ‌می‌روند.

دارو‌ها

اگر چندین کراتوز اکتینیک داشته باشید، ممکن است پزشک یک کرم یا ژل دارویی برای از بین بردن آن‌ها تجویز کند، مانند فلورواوراسیل (کاراک، فلوروپلکس، دیگران)، ایمیکویمود (آلدارا، زایکلارا)، مگوتات اینگنول یا دیکلوفناک (سولاراز). این محصولات ممکن است باعث قرمزی، پوسته پوسته شدن یا احساس سوزش برای چند هفته شوند.

روش‌های جراحی و سایر روش‌ها

روش‌های زیادی برای حذف کراتوز آکتینیک استفاده می‌شود، از جمله:

  • انجماد (سرما درمانی). کراتوز‌های اکتینیک را می‌توان با انجماد آن‌ها با نیتروژن مایع از بین برد. پزشک شما این ماده را روی پوست آسیب دیده استفاده می‌کند که باعث ایجاد تاول یا لایه‌برداری می‌شود. با بهبود پوست، سلول‌های آسیب دیده از بین ‌می‌روند و باعث می‌شوند پوست جدیدی ظاهر شود. سرما درمانی متداول‌ترین روش درمانی است. فقط چند دقیقه طول می‌کشد و در مطب پزشک انجام می‌شود. عوارض جانبی ممکن است شامل تاول، زخم، تغییر در بافت پوست، عفونت و تغییر در رنگ پوست ناحیه آسیب دیده باشد.
  • تراشیدن (کورتاژ). در این روش، پزشک از دستگاهی به نام کورت برای تراشیدن سلول‌های آسیب دیده استفاده می‌کند. تراشیدن ممکن است با جراحی الکتروشیمی انجام شود که در آن پزشک با استفاده از ابزاری به شکل مداد، بافت آسیب دیده را با جریان الکتریکی برش داده و از بین می‌برد. این روش به بی‌حسی موضعی نیاز دارد. عوارض جانبی ممکن است شامل عفونت، زخم و تغییر در رنگ پوست ناحیه آسیب دیده باشد.
  • لیزر درمانی این روش به طور فزاینده‌ای برای درمان کراتوز آکتینیک استفاده می‌شود. پزشک شما برای از بین بردن وصله، از دستگاه لیزر ablates استفاده می‌کند و اجازه می‌دهد پوست جدیدی ظاهر شود. عوارض جانبی ممکن است شامل زخم و تغییر رنگ پوست آسیب دیده باشد.
  • درمان فتودینامیکی. پزشک شما ممکن است یک محلول شیمیایی حساس به نور را روی پوست آسیب دیده قرار داده و سپس آن را در معرض نور خاصی قرار دهد که کراتوز آکتینیک را از بین می‌برد. عوارض جانبی ممکن است شامل قرمزی، تورم و احساس سوزش در طول درمان باشد.

آماده شدن برای ویزیت پزشکی

شما احتمالاً با مراجعه به پزشک خانواده یا پزشک مراقبت‌های اولیه خود شروع خواهید کرد. در بعضی موارد وقتی برای تنظیم قرار ملاقات تماس می‌گیرید، ممکن است مستقیماً به متخصص بیماری‌های پوستی (متخصص پوست) ارجاع شوید.

آنچه شما می‌توانید انجام دهید

وقت شما با پزشک محدود است، بنابراین تهیه لیستی از سوالات به شما کمک می‌کند تا از قرار ملاقات خود نهایت استفاده را ببرید. در مورد کراتوز‌های اکتینیک، برخی از سوالات اساسی که باید از پزشک بپرسید شامل موارد زیر است:

  • آیا برای تأیید تشخیص به آزمایشاتی نیاز است؟
  • گزینه‌های درمانی من و جوانب مثبت و منفی هر کدام چیست؟
  • هزینه درمان‌ها چقدر است؟ آیا بیمه درمانی این هزینه‌ها را پوشش می‌دهد؟
  • به دنبال چه تغییرات مشکوکی در پوست خود باشم؟
  • چه نوع پیگیری ای را باید انتظار داشته باشم؟

چه انتظاری از پزشک خود دارید

سوالاتی که پزشک ممکن است از شما بپرسد شامل موارد زیر است:

  • چه زمانی متوجه تکه‌ها یا لکه‌ها شدید؟
  • آیا چندین وصله یا لکه مشاهده کرده‌اید؟
  • آیا تغییراتی در ظاهر پوست آسیب دیده مشاهده کرده‌اید؟
  • آیا شرایط آزار دهنده است؟
  • آیا شما دچار آفتاب سوختگی مکرر یا شدید شده‌اید؟
  • چند بار در معرض تابش خورشید یا اشعه ماورا بنفش قرار دارید؟
  • آیا شما به طور مرتب از پوست خود در برابر اشعه ماورا بنفش محافظت می‌کنید؟

اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

کهن‌ترین درختان جهان

" بث مون " عکاسی است که در سانفرانسیسکو زندگی می کند و بیش از 14 سال از عمرش را صرف شناسایی و عکاسی از قدیمی ترین درختان جهان کرده است. او به کشورها و سرزمین های دورافتاده سفر می کند تا از درختان قطور قدیمی تصاویر زیبایی را ثبت کند. او می…

25 آزمایش روانشناسی تاثیرگذار و به‌یادماندنی در تاریخ کدام‌ها هستند؟

تأثیرگذارترین آزمایش‌های روانشناختی در تاریخ رشته روانشناسی، یک رشته آزمایش گسترده هستند که هر یک در حیطه حوزه‌های تخصصی کوچکتر شکل گرفته‌اند. هر یک از این حوزه‌های تخصصی در طول سال‌ها با مطالعات و تحقیقات و آزمایش‌های به دقت طراحی شده،…

جورج اسپنسر میلت: مرگ دردناک به خاطر فرار از بوسیده شدن!

جورج اسپنسر میلت یک پسر 15 ساله که در ساختمان متروپولیتن لایف نیویورک در سال 1909 کار دفتری می‌کرد. در پانزدهمین سالگرد تولدش، همکاران زنش او را مسخره کردند و تظاهر کردند که در نظر دارند که برای هر سال زندگییک بار او ببوسند. میلت به شوخی از…

وقتی به رویدادهای تاریخی مهم و مکان‌های مشهور از زاویه دید متفاوتی بنگریم (گالری عکس)

همیشه زاویه دید خیلی مهم است. ما در مورد برخی از رخدادهای مهم تاریخ، همیشه یک یا چند عکس شاخص در ذهنمان است، در صورتی که همان عکس‌ها پشت صحنه‌های جالبی داشته‌اند که از آنها غافل شده‌ایم.به صورت مشابهی روتین‌ترین عکس‌های از بناهای مشهور،…

عکس‌های بی‌نظیر از آبشارهای رنگارنگ دریاچه‌های پلیتویس در کرواسی و مقایسه آنها با فصل یخ‌زده

نوشته: تاماس دومبورا توثمن چهار سال پیش در فصل زمستان از دریاچه‌های پلیتویس بازدید کردم و از دنیای زیبا و یخ زده آنها با آبشارهای یخی و مناظر سفید عکس گرفتم.اخیراً دوباره به این دریاچه‌ها بازگشته‌ام تا از همان منظره خیره‌کننده عکس…

هوش مصنوعی میدجرنی Midjourney تصور می‌کند که اساتید رشته‌های مختلف باید چه ظاهری داشته باشند؟ گالری…

کودک و نوجوان که بودم برای خودم یک پا Midjourney  بودم. کتاب‌ها را که می‌خواندم از روی توصیف چهره‌ها و مکان‌ها و اشیا تصور می‌کردم که مثلا کاپیتان نمو یا ربات آر دانیل الیواو باید چطوری باشد، فضاها را تصور می‌کردم و آب و رنگ به آنها در ذهن…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5