معرفی کتاب: قصه‌گویی به روش پیکسار، قوانینی برای روایت بر مبنای بهترین فیلم‌های پیکسار، نوشته دین موشوویتز

0

در بازار کتاب اگر خوب بگردید، کتاب‌ در مورد شرکت‌های بزرگ کم نیست، از نایکی گرفته تا اپل و مایکروسافت و تسلا و آمازون.

چرا ما این کتاب‌ها را می‌خوانیم؟

یک دلیلش که مشخص است، خواندن فراز و نشیب زندگی هر شخص و شرکتی، اگر جذاب روایت شده باشد، بسیار جذاب است.

دلیل دومش، آشنایی با راز و رمز موفقیت‌ها و ترفندهاست.

سومین دلیل هم این است که ما ناخودآگاه خودمان را جای مؤسسان شرکت‌ها و کارمندان کلیدی آنها می‌گذاریم و تصور می‌کنیم که اگر در شرایط آنها بودیم چه می‌کردیم. درست است که دانش مدیریت و دانش تخصصی یک رشته، نیاز به اتمسفر و اکوسیستم مناسب برای شکوفایی دارند، اما انسان است و رویاهایش و همیشه با امید زنده است و جلوی تخیلی موفقیت را که نمی‌شود گرفت!

اما کتاب تازه‌ای که می‌خواهم به شما معرفی کنم، در مورد یک شرکت خلاق رؤیاپرداز و سرگرمی‌ساز، یعنی شرکت پیکسار است. شرکتی که از داستان اسباب بازی تا انیمیشن روح، همیشه زیباترین تصاویر با بهترین شعارها و مفاهیم را پیش روی کودکان و بزرگسالان گذاشته است و یکی از محورهای اصلی روایت‌گری تصویری در دنیای کنونی ماست. نام این کتاب قصه‌گویی به روش پیکسار است و دین موشوویتز آن را نوشته.

به همان اندازه که فیلم‌های پیکسار به خاطر جهان‌های خیالی گرانبها، جلوه‌های بصری باشکوه و طرح داستانی اصیل و دست اولشان شناخته شده‌اند، توانایی زیرکانه و عجیب آن‌ها در تحریک کردن و تاثیر گذاشتن عمیق روی مخاطبانشان همان چیزی است که با هر فیلم جدیدی که استودیو منتشر می‌کند مبهوتش می‌شویم. همان چیزی که باعث می‌شود بزرگتر‌ها درست کنار بچه‌هایشان آن قدر احساساتی شوند که اشک در چشم‌هایشان حلقه بزند. پیکسار داستان‌هایی را انتخاب می‌کند و آن‌ها را به رضایت بخش‌ترین شکل و عمیق‌ترین شیوه‌های تأثیرگذاری، بسط و گسترش می‌دهد. علی رغم این که با هر فیلم پیکسار به جهان‌هایی کاملا متفاوت و متنوع برده می‌شویم، شیوه‌ی قصه گویی پیکسار ثابت می‌ماند

کتاب را چند وقتی است که انتشارات چتر فیروزه با ترجمه یکی از ژورنالیست‌های خوب و منتقدان سینمایی و هنری توانای کشورمان، سرکار خانم صوفیا نصرالهی که اهالی وب هم با قلم او آشنا هستند، منتشر کرده است.

او در مقدمه کتاب نوشته است که:

«من از نسل دهه شصتی‌ها هستم که با انیمیشن‌های والت دیزنی بزرگ شدم. تعصبم به جهان پریانی دیزنی باعث شده بود اول کار و زمانی که قسمت اول داستان اسباب بازی آمد و من ده ساله بودم، تمایل چندانی به جهان پیکسار نداشته باشم. برایم اهمیتی نداشت که این اولین انیمیشنی است که تمامش با کامپیوتر طراحی شده و اتفاقا فکر می‌کردم ارزش هنری نقاشی‌های دستی دیزنی بیشتر است. از آن روز‌ها زمان زیادی می‌گذرد و اولین بار که دلم با پیکسار نرم شد، هنگام تماشای انیمیشن راتاتویی بود؛ تماشای آن موش با استعدادی که می‌خواست سرآشپز شود و به جامعه‌ی انسان‌ها بپیوندد، در حالی که هم از جامعه‌ی موش‌ها و هم جامعه‌ی آدم‌ها طرد می‌شد، تجربه‌ی چندان دوری برای ما نیست.

بار‌ها در زندگی‌مان پیش آمده که حس کنیم استعدادمان دارد هرز می‌رود. اطرافیان باورمان ندارند و دچار یک جور تضاد شخصیت شده‌ایم. همان اتفاقی که برای رمی راتاتویی می‌افتد

بالا انیمیشن دیگری بود که قهرمان غیر متعارف دیگری داشت. پیرمردی به نام کارل که دنبال ماجراجویی می‌رود. به لحاظ تصویری، انیمیشنی خوش آب و رنگ بود که از آن بادکنک‌های بالای خانه گرفته تا حیوانات رنگارنگ جنگل‌های گرمسیری، یک جور حظ بصر به شمار می‌آمد اما به جز آن قصه‌ی پرکششی داشت با یکی از بهترین پیش درآمد‌های نه فقط تاریخ انیمیشن، که تاریخ سینما.

«درون و بیرون» برگ برنده‌ی پیکسار در نشان دادن این بود که مغز‌های متفکر این استودیو به قصه‌هایی فراتر از تصور بقیه فیلمسازان می‌اندیشند. ایده‌ی یک خطی فیلم درخشان است: این که بخواهیم سر از سازوکار احساسات درونی آدم‌ها دربیاوریم و آن را به بیان خیلی ساده نقاشی کنیم، طوری که یک بچه‌ی ۸-۷ ساله هم آن را بفهمد.

قصه‌های پیکسار سطح روایت را در سینما چند پله ارتقاء دادند. فیلمنامه نویسان پیکسار پا جای پای بزرگترین فیلمنامه نویسان تاریخ سینما گذاشتند. آن‌ها جذابترین قصه‌های سال‌های اخیر را برای مخاطبان سینما تعریف کرده‌اند؛ از اسباب بازی‌هایی که زنده می‌شوند بگیرید تا روحی که به جهان پیش از تولد می‌رود و می‌خواهد دوباره به زمین برگردد.

برای تخیل آن‌ها مرزی وجود ندارد و برای مهارتشان در قصه گویی نمی‌شود حدی متصور شد. دلیل انتخاب این کتاب کنجکاوی شخصی خودم نسبت به شیوه‌هایی بود که پیکسار با آن‌ها ایده‌هایش را به شکل فیلمنامه و در نهایت فیلم در می‌آورد.

دین موشوویتز با مثال‌هایی ملموس از آثار پیکسار نشان می‌دهد که چطور فیلمنامه‌نویسان این استودیو هنر قصه گفتن را ارتقا داده‌اند و با سوالاتی که آخر فصل مطرح می‌کند شما را به عنوان نویسنده، چه فیلمنامه‌نویس و چه حتی نویسنده‌ کتاب، به چالش می‌کشد.

بعد از خواندن این کتاب ممکن است نویسنده‌های بهتری بشویم یا قصه‌های جالب‌تری تعریف کنیم یا حداقل قدر هنر قصه گویی را بدانیم و با چم و خم‌هایش آشنا بشویم.»

دین موشوویتز فیلمنامه‌نویس و نویسنده است. موشوویتز مربی نویسندگی است و به عنوان سخنران درباره‌ی نوشتن و فیلمنامه‌نویسی هم شهرت دارد.

کتاب اصول روایت به سبک پیکسار نوشته‌ی او مدت‌ها پرفروش‌ترین کتاب آمازون بود و تحلیلی عمیق از تکنیک‌های فیلمنامه‌نویسی ارائه می‌دهد.

فیلم‌های پیکسار از نظر او نمونه‌ی خوب و بی‌نقصی از تلفیق هنر و احساس در فیلم‌های تجاری هستند. همین باعث شد که موشوویتز بخواهد درباره‌ی این فیلم‌ها بنویسد. کتاب اصول روایت به سبک پیکسار اولین بار اکتبر سال ۲۰۱۵ منتشر شد و بدون هیچ گونه بازاریابی با روابط عمومی ۱۵ هزار نسخه از آن به فروش رفت.

کتاب قصه گویی به روش پیکسار
قوانینی برای روایت بر مبنای بهترین فیلم‌های پیکسار
نویسنده: دین موشوویتز
مترجم: صوفیا نصرالهی
ویراستار: شهرزاد رحیمی
چتر فیروزه
130 صفحه

عنوان اصلی: Pixar Storytelling: Rules for Effective Storytelling Based on Pixar’s Greatest Films
Dean Movshovitz


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

اگر عاشق یک فیلم بودید و با بودجه کافی یک اتاق خوب در سبک و سیاق آن فیلم می‌ساختید

ما اگر خیلی عاشق یک فیلمی باشیمِ پوستری چاپ می‌کنیم و بالای سرمان می‌زنیم و هر روز نگاهی به آن می‌اندازیم یا مقاله‌ای در موردش می‌نویسم.اما فراتر از آن اگر قرار بود، اتاق خواب یا اتاق هتلی به سبک یک فیلم بسازیمِ چطور از آب درمی‌آمد.…

سفری در شهرهای باستانی دنیا به یاری تخیل میدجرنی

از شهرهای باستانی دنیا بقایایی مانده و بر اساس همین یقایا و توصیف‌ها و تحلیل مورخان، برخی‌ها اقدام به بازسازی رایانه‌ای شهرهای قدیمی کرده‌اند تا شکوه و عظمت آنها را به ما بنمایانند.اما میدجرنی هم راهی آسان برای این تصور بدون نیاز به…

جالب و گاهی خنده‌دار: آدم‌هایی که خیلی شبیه تابلو یک آگهی کنارشان هستند!

گاهی شباهت آدم‌ها به هم عجیب به نظر می‌رسند. حالا در نظر بگیرید که کاملا تصادفی اشخاصی در کنار تابلویی یا آگهی دیواری ایستاده باشند و چهره آنها به یکی از شخصیت‌های تابلو یا آگهی شباعت زیادی داشته باشد یا اصلا فرد افزونه‌ای برای مفهوم تبلیغ…

تجدید خاطره‌ای با وبلاگستان – اسکرین شات‌هایی از برخی از وبلاگ‌های قدیمی خوب

شبکه‌های اجتماعی وبلاگ‌ها را فرونرخیتند. دلایل فروریختن آنها بسیار بیشتر از محبوب شدن شبکه‌های اجتماعی بود:1- بسته شدن ابزارهای رایگان‌های وبلاگ‌نویسی2- نوع نوشتن وبلاگ‌نویس‌ها که هم بسیار انرژی‌بر و وقت‌گیر بود و هم به خاطر…

تخیل: تصور کنید که یک موجود هوشمند فرازمینی از زمین بازدید می‌کرد و در اینستاگرام پست به سبک…

ما نمی‌دانیم که هیچ وقت بیگانگانی که می‌گویند اینقدر وجودشان محتمل است، از زمین بازدید خواهند کرد یا آیا آشکارا رخ خواهند نمود یا نه.فعلا در حد داستان‌های علمی تخیلی به قضیه نگاه می‌کنیم.اما تصور کنید که یک موجود هوشمند فرازمینی…

آیا می‌توانید در این عکس شیر کوهی را در حال تعقیب الک (گوزن شمالی) ببینید؟

یک دوربین خودکار راه‌اندازی شده توسط سرویس حیات وحش ایالات متحده، عکس‌هایی از یک شیر کوهی را در حال تعقیب یک گوزن شمالی ثبت کرد. از این عکس‌ها مشخص است که این شکارچی بسیار دشوار است.پس اگر گوزن بزرگ شکار شده باشد و متوجه خطر نشده باشد،…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5