10 مورد از ضروری ترین تجهیزات آزمایشگاهی موجود در هر آزمایشگاه

0

رپورتاژ

یک سری از تجهیزات آزمایشگاهی می‌بایست در همه آزمایشگاه‌ها وجود داشته باشد. در واقع اگر آزمایشگاه های مختلف را مورد بررسی قرار دهید فصل مشترک بسیاری از آزمایشگاه ها است و تکنسین های آزمایشگاه نیاز به استفاده همه روزه از آنها دارند، بنابراین چه خوب است که به طور دقیق آنها را بشناسیم.

مهمترین تجهیزات آزمایشگاهی

اگر بخواهیم لیست کامل تجهیزات آزمایشگاهی را معرفی کنیم قطعاً بسیار زیاد است اما در این بخش قصد داریم مهم ترین و ضروری ترین لوازم آزمایشگاهی را با هم مورد شناسایی قرار دهیم.

  • رفراکتومتر

رفراکتومتر به معنای شکست سنج است و نوعی دستگاه آزمایشگاهی که برای شناسایی و تشخیص درجه خالص بودن مواد آزمایشگاهی به کار می رود. این دستگاه عملیات رفراکتومتری را با اندازه گیری ضریب شکست مواد (مایعات، جامدات و گازها) انجام می دهند.

نحوه کار رفراکتومتر به این شکل است که در آزمایشگاه نور را از مایعی عبور می دهند، سپس میزان زاویه شکست نور را با استفاده از این دستگاه محاسبه می‌کنند و بعد از مرتبط سازی با شاخص های انکساری، ضریب شکست مواد و غلظت محلول‌ها را اندازه گیری می کنند.

  • بالن

بالن های آزمایشگاهی در لیست مهمترین تجهیزات آزمایشگاهی قرار دارند که در مدل‌های ته گرد و بالن های حجمی عرضه می شوند. بالن ها نوعی وسیله هستند که معمولاً برای ترکیب مایعات مختلف با هم مورد استفاده قرار می گیرند. از بالن برای گرم کردن مایعات نیز استفاده می شود. البته برخی از بالن ها به صورتی طراحی شده اند که از آنها می‌توان برای نگهداری برخی از مایعات خاص استفاده کرد‌

  • میکروسکوپ آزمایشگاهی

میکروسکوپ ابزاری است که با کمک لنزهای مخصوص در داخل دستگاه، می تواند اشیا بسیار ریز مانند سلول‌ها، میکروب‌ها و … را تا چندین برابر بزرگنمایی کند. میکروسکوپ ها به دو دسته نوری و الکترونی تقسیم می شود.

  • پلیت

آزمایشگاه هایی که در زمینه کشت نمونه های سلولی و میکروبی فعالیت می‌کنند نیاز به تجهیزات آزمایشگاهی مخصوصی دارند که یکی از آن‌ها پلیت نام دارد. از پلیت ها معمولا برای آزمایشگاه شیمی و زیست شناسی استفاده می شود پلیت ها طراحی خاص خود را دارند. این محصولات به سبک های مختلفی عرضه می شوند. این محصول برای آزمایش های میکروبیولوژی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

  • PH متر قلمی

PH متر یا اسید سنج یک دستگاه الکترونیکی برای محاسبه PH مواد است که در آزمایشگاه کاربرد دارد و به دو دسته قلمی و پرتابل تقسیم می شود.

PH مترهای قلمی ارزان، سبک و کوچک هستند و دقت کمتری نسبت به مدل پرتابل دارند .

  • PH متر پرتابل

 

PH متر ها پرتابل بزرگتر، گرانتر و با دقت بالایی هستند. این دستگاه می تواند تا PH-230SD را اندازه گیری کند.

  • پیپت

پیپت ها از دیگر تجهیزات آزمایشگاهی ضروری هستند که روی بدنه آنها یک سری درجه بندی ها اجرا شده است و از آن برای اندازه گیری حجم دقیق مایعات استفاده می‌شود البته پیپت ها به همراه بولت آزمایشگاهی استفاده می شوند. بولت آزمایشگاهی از نظر ظاهر بسیار مشابه با پیپت است اما تفاوتی که دارد این است که روی بولت نوعی شیر طراحی شده است اگر نیاز به انتقال و یا اندازه گیری مایعات با دقت بسیار بالا باشد بولت آزمایشگاهی گزینه بهتری از پیپت است.

  • پمپ خلأ

پمپ خلأ یک ابزار کاملاً ایزوله است که برای انجام برخی آزمایش ها که در آن نیازی به حضور اکسیژن و یا گاز‌های دیگر نیست، استفاده می‌کنند. بسته به نوع دستگاه با روش های مختلفی اقدام به ایجاد خلأ در محفظه مورد نظر می‌کنند.

همان طور که می دانید مولکول‌های هوا و در کل تمام گاز‌های موجود در صورتی که از نقطه ای به نقطه ی دیگر بروند، بین این دو نقطه اختلاف فشار وجود دارد. برای همین در آزمایشگاه ها از پمپ خلأ استفاده می‌کنند تا با ایجاد اختلاف فشار و خارج کردن مولکول‌ها خلأ به جود آورند.

پمپ های خلأ بنا بر نحوه عملکرد به دو نوع انتقال دهنده و دریافت کننده تقسیم می شوند. در مدل انتقال دهنده این دستگاه گاز را از داخل با فشار به سمت بیرون می فرستند و هنگامی که خلأ داخل محفظه به میزان مورد نظر رسید، شیر خلأ را می بندند.

در نوع دریافت کننده دستگاه از طریق متراکم سازی انواع مولکول های اکسیژن و بقیه گازهای موجود در پمپ، آنها را از سطح داخلی محفظه حذف می‌کنند.

  • تجهیزات ایمنی آزمایشگاهی

در لیست تجهیزات آزمایشگاهی دوش و چشم شوی آزمایشگاهی از دیگر مواردی است، که می بایست به طور دقیق مورد استفاده قرار بگیرد، اگر آزمایشگاه در زمینه مواد شیمیایی و اسیدی فعالیت می‌کند، قطعاً نیاز به دو ابزار دوش و چشم شوی دارد در واقع این ابزار سبب می شود، که در زمان رخ دادن حادثه ناگوار بتواند چشم و دستان خود را بشوید و سبب می شود تا از بروز خطرات بیشتر جلوگیری شود‌.

  • هود آزمایشگاهی

هودهای آزمایشگاهی در مدل های میکروبی، شیمیایی، بازویی و کانوپی دسته بندی شده‌اند و در لیست تجهیزات آزمایشگاهی ایمن قرار گرفته اند به طوری که سبب می‌شود، سلامت و ایمنی کارکنان در مقابل خطرات کاری حفظ شود. هودهای آزمایشگاهی مدل های مختلفی دارند بنابراین انتخاب بهترین مدل بر اساس شرایط کاری داخل آزمایشگاه بررسی می شود.

راهنمای انتخاب بهترین تجهیزات آزمایشگاهی

کیفیت تجهیزات آزمایشگاهی مهم‌ترین موضوعی است که می بایست در خرید آنها دقت شود.

دقت کنید که مدل‌های مختلفی از تجهیزات آزمایشگاهی وجود دارد، که از نظر ابعاد، جنس و دقت با هم فرق می کنند اما این طور که بررسی‌ها نشان می‌دهد، دسته بندی آزمایشگاهی به طور کلی به شش قسمت مختلف تقسیم شده است.

دسته اول شامل ابزارهای سکوبندی، دسته دوم مربوط به ظروف شیشه‌ای، دسته سوم شامل لوازم اندازه گیری، دسته چهارم در مورد دستگاه های آزمایشگاهی، دسته پنجم در خصوص تجهیزات ایمنی و در نهایت دسته ششم شامل لوازم ساده آزمایشگاهی هستند، که می بایست در همه آزمایشگاه‌ها وجود داشته باشد.

موارد ایمنی در همه آزمایشگاه‌ها الزامی است بنابراین بسیار مهم است، که تجهیزات آزمایشگاهی کاربردی باشند تا مسئول آزمایشگاه مجبور نباشد برای استفاده از آنها خود را به خطر بیندازد. از سوی دیگر ظروف شیشه ای که در آزمایشگاه ها استفاده می شود، قطعاً باید مقاومت لازم را داشته باشند. در مورد لوازم اندازه گیری دقت بالا اهمیت زیادی دارد. تجهیزات ایمنی در آزمایشگاه ها قطعاً باید تکمیل باشد.

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.