فیلم ماری آنتوانت – نقد، تحلیل و خلاصه داستان – Marie Antoinette 2006

0

انقلاب فرانسه یکی از فرازهای مهم و سرنوشت ساز تاریخ جهان است. داستان‌ها و ماجراهای این انقلاب به حدی گسترده و جالب است که می‌توان از روی آن کتابها و فیلم‌های متعددی ساخت و احتمالا دراماتیک‌ترین لحظه در تاریخ این انقلاب، اعدام ملکه ماری آنتوانت و شوهرش لویی شانزدهم در سال ۱۷۹۳ میلادی با استفاده از دستگاه گیوتین است.

ماری آنتوانت که در فیلم نقش وی را کریستین دانست بازی می‌کند، خواهر امپراتور اتریش بود. او در ۱۴ سالگی به فرانسه فرستاده می‌شود تا با ولیعهد ۱۶ ساله فرانسه، لویی شانزدهم (جیسون شوارتزمن) ازدواج کند. هدف از این ازدواج این بود که خاندان سلطنتی فرانسه صاحب یک وارث مذکر برای تاج و تخت سلطنتی شود.

در آن دوران روابط میان فرانسه و همسایگانش خصمانه بود و مردم به ویژه از اتریشی‌ها نفرت داشتند. ماری آنتوانت ۱۴ ساله با یک کالسکه مجلل قدم به خاک فرانسه می‌گذارد. به محض ورود به فرانسه: از وی خواسته می‌شود که لباس‌هایش را عوض کند تا از تمامی‌ متعلقات اتریشی‌اش رها شود.

به این ترتیب ماری آنتوانت وارد دربار فرانسه، در کاخ ورسای می‌شود. او در روزها و هفته‌های نخستین ورودش به فرانسه در برابر مراسم او آئین‌های پر زرق و برق و بعضا عجیب و غریب دربار فرانسه واکنش نشان می‌دهد. اما به مرور زمان از مقاومت ماری کاسته می‌شود و او خود را با این وضعیت جدید تطبیق می‌دهد.

پنج سال بعد لویی شانزدهم پادشاه فرانسه می‌شود ماری آنتوانت حالا به عنوان مادر و ملکه از موقعیت مستحکم‌تری برخوردار است. او از مراسم دریار، لباس‌های زیبا و جواهرات گران قیمت لذت می‌برد و تسلط فراوانی بر پادشاه دارد. اما دوران شادخواری و شادکامی‌ ملکه و پادشاه در پی بروز انقلاب به لحظات پایان خود نزدیک می‌شود. در تاریخ آمده است که ماری آنتوانت زن ابله و کم عقلی بود اما یک نوع قدرت لجوجانه داشت و پادشاه کاملا زیر نفوذ او بود.

او حتی بیش از شوهرش لویی به حق الهی سلطنته معتقد بود و از مردم عادی نفرت داشت. مردم فرانسه حتی پس از شروع انقلاب هم درباره موضوع سلطنت با تغییر آن نظر روشنی نداشتند اما لویی و ماری آنتوانت با رفتار ابلهانه‌شان برقراری جمهوری را مسلم ساختند. مردم فرانسه در زمان لویی شانزدهم در فقر کامل به سر می‌بردند، دهقانان فرانسه نه فقط برای غذا ملکه برای زمین هم گرسنه بودند. بر اپر بقایای وضع فئودالی هنوز زمین در دست‌اشراف و مالکان بود و قسمت عمده درامد زمین‌ها به جیب آن‌ها می‌رفت. در چنین وضعی، پادشاه و ملکه غرق در ولخرجی و اسراف بودند و پول بیشتری را برای دربار طلب می‌کردند. به این ترتیب، ماری آنتوانت عملا تبدیل شده بود به نمادی از مالیات‌گیری‌های اجباری، به عبارت دیگر فرانسوی‌ها از این ملکه که از نظر آن‌ها اجنبی و دشمن فرانسه بود، نفرت داشتند و عاقبت همسر وی را با گیوتین از بدن جدا کردند.

متأسفانه در فیلم ماری آنتوانت، ساخته سوفی کاپولا، هیچ نشان و خبری از وقایع فوق نیست. حداقل انتظار از فیلمی‌ درباره ماری آنتوانت تصویری از فرانسه پیش از انقلاب است، اما فیلم به این انتظار پاسخ مثبت نمی‌دهد، دوربین کابولا عمدتا در دربار فرانسه باقی می‌ماند و علاقه‌ای به مردم عادی و دنیای بیرون کاخ ندارد (درست مثل خود ماری آنتوانت که از مردم عادی» متنفر بود!)

البته تماشای کریستین دانست و همراهان‌اش در حالی که لباس‌های شیک و جالب بر تن دارند و در ورسای در حال حرکت‌اند، چندان بد و ناگوار نیست، اما اگر تماشاگر خواهان چیزی بیشتر از این زرق و برق ظاهری باشد، قطعا از فیلم ماری آنتوانت سرخورده خواهد شد. دو فیلم قبلی کاپولا، خودکشی باکره‌ها و سرگشته درترجمه، فیلم‌های پرمغز و محتوایی بودند اما ماری آنتوانت پوک و توخالی به نظر می‌رسد.

فیلم بیشتر شبیه به داستان دختر نوجوانی است که وارد دبیرستان جدید شده و در این محیط تازه باید با شایعات و رقبای گوناگون دست و پنجه نرم کند و این انگار حکایت خود سوفی کاپولاست که در ۲۰ سالگی به عنوانک هنرپیشه‌ ایفای نقش مهمی‌ را در فیلم پدر خوانده ۳ قبول کرد. اما ما از یک فیلم تاریخی، انتظار و توقع بیشتری داریم.

درک شخصیت ماری آنتوانت بدون شرح و بیان شرایط سیاسی و اجتماعی‌ای که وی را احاطه کرده بود، ناممکن است. بسیاری از حوادث تاریخی مهم در زندگی ماری آنتوانت (مثلا ماجرای گردنبند که برای وی بدنامی‌گستردهای به بار آورد با توطئه‌های دربار و…) در فیلم نادیده گرفته شده است.

این احساس وجود دارد که فیلمساز آنچنان شیفتی زرق و برق‌های دربار فرانسه بوده که نکات اصلی را فراموش کرده. در بسیاری از لحظات فیلم ماری آنتوانت عملا کاری برای انجام دادن و حرفی برای گفتن ندارد. کاپولا از درگیر شدن بیشتر با موضوع اجتناب کرده. دیالوگ‌ها کوتاه و مختصر است. انگار فیلمساز نمی‌خواسته که دیالوگ سبب انحراف توجه تماشاگر از دبدبه و کبکبه دربار فرانسه شود. اجتناب کاپولا از درگیر شدن در صحنه‌های پیچیده، و اتخاذ رویکرد سر راست و بسیار ساده، فیلم را از پرداختن به ظرایف و دقایق موضوع محروم کرده است. ماری آنتوانت حتی عملا فاقد یک طرح داستانی است، زن جوان خام و ناشی می‌باید راه خود را درک دنیای گیج کننده هر چند لوکس و مرفه باز کند. این همه طرح داستانی ماری آنتوانت است؛ طرح داستانی کوچکی که در داخل قاب طلایی شیک جا داده شده است، اشکال اصلی سوفیا کاپولا در ماری آنتوانت این است که او از درک رابطه میان «تاریخ» و «شخصیت» عاجز است.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

هوش مصنوعی نشان می‌دهد که سلبریتی‌ها در دهه‌های بعد چگونه به نظر می‌رسند

یک عکاس از هوش مصنوعی برای ایجاد مجموعه‌ای از پرتره‌ها استفاده کرده که نشان می‌دهند برخی از سلبریتی‌ها ممکن است چند دهه آینده چه چهره‌ای پیدا کنند. عکاس و وکیل ترکیه‌ای به نام Alper Yesiltas این پروژه رو انجام داده. او به دلیل کارهای…

تخیل: تصور کنید که یک موجود هوشمند فرازمینی از زمین بازدید می‌کرد و در اینستاگرام پست به سبک…

ما نمی‌دانیم که هیچ وقت بیگانگانی که می‌گویند اینقدر وجودشان محتمل است، از زمین بازدید خواهند کرد یا آیا آشکارا رخ خواهند نمود یا نه.فعلا در حد داستان‌های علمی تخیلی به قضیه نگاه می‌کنیم.اما تصور کنید که یک موجود هوشمند فرازمینی…

عکس‌های تصادفی که از شانس خوب عکاس مانند یک تابلو یا یک عکس خیلی حرفه‌ای شده‌اند

عکاس‌های حرفه‌ای گاهی ماه‌ها وقت صرف می‌کنند تا در زمان و مکان مشخصی حاضر باشند و تجهیزاتشان متناسب با نور و سرعت گذر سوژه و فاصله‌شان مناسب باشد تا یک عکس خوب بگیرند.اما گاهی شانس یا فرصت‌طلبی یا آمادگی ذهنی یک عکاس برای کادربندی مناسب…

جشن ۷۵۰ سالگی برلین در آلمان شرقی و رژه رایانه‌های قابل حمل

در سال ۱۹۸۷، برلین ۷۵۰مین سالگرد تأسیس خود را جشن گرفت و شهر پر از هیجان بود. دولت کمونیستی آلمان شرقی، که در آن زمان بر نیمه شرقی شهر حکومت می‌کرد، می‌خواست این مناسبت را با رژه بزرگی که دستاورد‌های کشور را به نمایش می‌گذاشت، جشن بگیرد.…

هلند کشور لاله‌ها – توضیحات + گالری عکس زیبا

هلند به خاطر مزارع خیره‌کننده لاله‌ که گردشگران را از سرتاسر جهان جذب می‌کند، مشهور است. این مزارع به ویژه در فصل بهار، معمولاً از اواخر مارس تا اوایل اردیبهشت، سرزنده و زیبا هستند.مزارع لاله عمدتاً در منطقه‌ای به نام "Bollenstreek"…

خانه‌های با مبلمان‌هایی از غذاهای خوشمزه

هانسل و گرتل، نام داستانی شاه‌پریانی با منشأ آلمانی است که برادران گریم آن را ثبت کرده‌اند. این داستان ماجرای یک برادر و خواهر کوچک به نام‌های هانسل و گرتل را روایت می‌کند که پس از رها شدن در جنگل به خانه‌ای که از کیک و آب‌نبات ساخته شده…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.