بهترین فیلم های چینی تاریخ سینما – فهرست 30 فیلم برتر چین با توضیح

0

چرا تصمیم گرفتم پستی در مورد بهترین فیلم های چینی بنویسم؟! هالیوود این روزها سکته بزرگی کرده، دیگر در قاپیدن داستان‌های کهن و جدید بکر و تبدیلشان به فیلم مشکل دارد. دیگر می‌ترسد که دست به تجربه نو بزند و فیلم‌ها را بر اساس الگوریتم‌ها و فروش‌های قبلی و میزان استقبال‌های خام در شبکه‌های اجتماعی می‌سازد. هالیوود به سختی این روزها تاثیرگذار است و دلش را خوش کرده به کامیک بوک و ساختن فیلم‌های دنباله‌ای. پس چاره‌ای نمی‌ماند برای ما جز مرور فیلم‌های قدیمی، چه فیلم‌های قدیمی همین استودیوهای هالیوودی و چه فیلم‌های مستقل و چه فیلم‌ها کمتر دیده شده کشورهای دیگر.

در اینجا با هم بهترین فیلم های چینی را با پیشنهاد تماشای 30 فیلم شاخص این کشور و البته هنگ گنگ با هم مرور می‌کنیم.


1- فیلم در حال و هوای عشق – IN THE MOOD FOR LOVE

بهترین فیلم های چینی

سال تولید : ۲۰۰۰
کشور تولیدکننده : هنگ‌کنگ، تایلند و فرانسه
کارگردان : وونگ کار وای
هنرپیشگان : تونی لئونگ چیو وای، مگی چئونگ، پینگ لام سیو، چو چئونگ تونگ جو، ربکا پان، لای چن و کام وا کو

هنگ‌کنگ، سال ۱۹۶۲. ̎لی ـ ژن̎ (چئونگ) منشی یک شرکت صادراتی است و شوهرش که در یک شرکت ژاپنی کار می‌کند، دائم در سفر است. ̎لی ـ ژن̎ در یک واحد آپارتمانی شلوغ زندگی می‌کند و روبه‌روی آپارتمانش، واحدی قرار دارد که در آن روزنامه‌نگاری به نام ̎چو̎ (لئونگ چیو وای) زندگی می‌کند. همسر ̎چو̎ نیز بیشتر وقت‌ها به خارج از شهر می‌رود. ̎لی ـ ژن̎ و ̎چو̎ با هم آشنا می‌شوند و صمیمیتی میان‌شان به‌وجود می‌آید. ̎چو̎ آرام آرام به غیبت‌های همسرش شک می‌کند و از یکی از همکاران می‌شوند که او با مردی دیگر رابطه دارد. روزی ̎چو̎ متوجه می‌شود که کیف دستی ̎لی ـ ژن̎ دقیقاً شبیه کیف زنش است. ̎لی ـ ژن̎ هم متوجه می‌شود که کراوات ̎چو̎ دقیقاً همانی است که مدتی پیش به همسرش هدیه داده بود. ̎لی ـ ژن̎ و ̎چو̎ به این نتیجه می‌رسند که همسران‌شان با یکدیگر رابطه دارند، اما حرفی به آنان نمی‌زنند…

درامی تاریخی (ظاهراً هنگ‌کنگ آن‌طور که در اوائل دههٔ ۱۹۶۰ بود، دیگر قابل بازشناختن نیست) دربارهٔ عشقی که به کامیابی نمی‌رسد (یا اصلاً نباید برسد). ابتدا قرار بود فیلم در پکن فیلمبرداری شود، اما پس از اینکه مقامات مسئول درخواست بررسی فیلمنامه را کردند، کار وای که بدون فیلمنامه کار می‌کرد، ناچار به ادامهٔ طرح در ماکائو شد.


2- فیلم ببر خیزان، اژدهای غران – crouching tiger, hidden dragon

سال تولید : ۲۰۰۰
کارگردان : آنگ لی
فیلمنامه‌نویس : جیمز شاموس، وانگ هوئی لینگ و تسای کوئو جونگ، برمبنای کتابی نوشتهٔ وانگ دو لو.
هنرپیشگان : چو یون فات، میشل یئو، ژانگ زی‌یی، چانگ چن، لونگ سیهونگ، جنگ پی‌پی و گائو

سرنوشت دو زن ـ هر دو مبارزانی با کفایت ـ در دوران ̎سلسلهٔ چینگ̎ در هم گره می‌خورد. یکی (زی‌ئی) از آن دو با شور و اشتیاق، می‌خواهد خود را از قید و بندهائی که جامعه بر او تحمیل کرده، رها سازد، حتی اگر که به‌خاطر به چنگ آوردن یک زندگی پرشروشور بزه کارانه، قرار باشد از امتیازهای زندگی اشرافی‌اش چشم بپوشد. دیگری (یئو) که زنگی خویش را وقف مبارزه در راه عدالت و افتخار کرده، بعدها به پیامدهای عق تحقق نیافته‌اش پی می‌برد. دست سرنوشت آن دو را به یک رویاروئی خشونت‌بار و شگفت‌انگیز رهنمون می‌شود ـ رویاروئی‌ای که طی آن هر یک، دست به انتخابی ناغافل می‌زند…

پس از چند تجربهٔ خارج از خانهٔ، لی به زادگاهش باز می‌گردد و یک افسانهٔ محلی را برای کار تازه‌اش بر می‌گزیند. افسانه‌ای که چه در اجراء و چه در شکل روایت، به آن اعتبار دوباره‌ای هم می‌بخشد. ببر خیزان، اژدهای غزان در نگاه اول یک اثر رزمی به سیاق سنتی سینمای هنگ‌کنگ است؛ فیلمی که در آن مبارزان پرواز می‌کنند، نبردها دقایقی به‌طور می‌انجامد و موسیقی نیز برای لحظه‌ای قطع نمی‌شود. اما لحن شاعرانه و آرامی که لی برای همین روایت به کار گرفته و نوع ساختار صحنه‌های رزمی، فیلم را تبدیل به یک اتفاق و یک الگوی تازه برای این نوع سینما می‌کند.


3- فیلم شیاطین دم در‌ (Devils on the Doorstep)

سال: 2000
ژانر: کمدی، جنگی، درام
کارگردان: جیانگ ون (Jiang Wen)
بازیگران: جیانگ ون (Jiang Wen)، هونگبو جیانگ (Hongbo Jiang)، ترویوکی کاگاوا (Teruyuki Kagawa)

از دیگر بهترین فیلم های چینی می‌توان به «شیاطین دم در» اشاره کرد. این فیلم به دوران اشغال چین توسط ژاپن برمی‌گردد و درباره‌ی کشاورزی به نام «ما» است که در روستای کوچکی زندگی می‌کند. این کشاورز تحت شرایطی مجبور می‌شود مدتی یک سرباز ژاپنی و یک مترجم چینی را مدتی در خانه خود پناه دهد و آن‌ها را پنهان کند.

پس از گذشت مدت زیادی، مرد ژاپنی را به اردوگاه خود برمی‌گردانند ولی از او استقبال نمی‌شود. چون همه فکر می‌کردند که او کشته شده و برای او مراسم یادبود گرفته بودند. این فیلم به دلایل سیاسی در کشور چین ممنوع شده.


4- فیلم بی‌باک – FEARLESS

سال تولید : ۲۰۰۶
کارگردان : رانی یو
فیلمنامه‌نویس : کریس چو و کریستین تو
فیلمبردار : هانگ ـ سانگ پون
هنرپیشگان : لی، شیدو ناکامورا، بتی سون، یونگ دونگ، یون کو و هی چینگ پاو

حکایت زندگی ̎هوئو یوآنجیا̎ (لی) استاد ورزش‌های رزمی چینی، بنیان‌گذار و مرشد و مربی معنوی فدراسیون ورزشی جین‌وو. اما ̎هوئو̎ (۱۸۶۹ ـ ۱۹۱۰) پیش از یافتن مسیرش، زندگی حرفه‌ای‌اش را به‌عنوان یک مبارز جاه‌طلب و بی‌رحم آغاز می‌کند. پس از آن‌که او یکی از رقبای خود را می‌کشد و با یک تراژدی شخصیِ غیرقابل تصور رودررو می‌شود، به دهکده‌ای دورافتاده کوچ می‌کند و چند سالی در شالیزارهای برنج کار می‌کند و سپس سر خانه و زندگی‌اش برمی‌گردد و برای افتخار بخشیدن به کشورش و در راه رسیدن به جوهرهٔ واقعی ورزش‌های رزمی، زندگی‌اش را به‌طور کامل وقف مسابقات ورزش‌های رزمی می‌کند…


5- فیلم شهر زندگی و مرگ (City of Life and Death)

سال: 2009
ژانر: درام، تاریخی، جنگی
کارگردان: لو چوآن (Chuan Lu)
بازیگران: لیو یه (Ye Liu)، گائو یوان یوان (Gao Yuanyuan)، وی فان (Wei Fan)

«شهر مرگ و زندگی» یکی از بهترین فیلم‌های جنگی تاریخ چین و از بهترین فیلم چینی 2021 است که داستان آن به اشغال چین توسط ژاپنی‌ها و کشتار آنها در نینجانگ است. این فیلم، داستان دلهره آور و کارهای وحشیانه غیرانسانی را که انسان‌ها با خشونتی غیر قابل درک به یکدیگر تحمیل کرده‌اند، به تصویر می‌کشد.

این فیلم طوری روایت شده که هیچ گونه مهر و عاطفه‌ای در آن مشخص نیست و انسان‌ها مانند ربات‌های بی احساسی رفتار می‌کنند. اگر شما به دنبال یک گزارش واقع بینانه از اتفاقات جنگ هستید، این فیلم چینی را از دست ندهید!


6- فیلم محافظین کوهستان (Mountain Patrol)

سال: 2004
ژانر: اکشن، درام
کارگردان: لو چوان (Lu Chuan)
بازیگران: دو بوجیه (Duo Bujie)، لی ژنگ (Lei Zhang)، دائو کی (Dao Qi)

از دیگر فیلم‌های اکشنی که می‌توان آن را یکی از بهترین فیلم های چینی دانست، «محافظین کوهستان» است. این فیلم در وهله اول در Kekexii ، در منطقه Quinghai-Tibet اتفاق می‌افتد و روایت‌گر شکارچیان غیرقانونی آنتلوپ تبتی و محیط بانانی است که با توجه به عدم حمایت دولت، به طور داوطلبانه از حیواناتی که رها شده‌اند، محافظت می‌کنند.

ریتای رهبر تیم گشت است که اخیراً یکی از اعضای آن اعدام شده است. آنها پس از پیوستن به روزنامه نگاری به نام گا، تلاش می‌کنند تا شکارچیان غیرقانونی را ردیابی کنند.  «محافظین کوهستان» در بعضی مواقع، رفتاری وحشیانه دارد و بیشتر از لحاظ خشونت و خونسردی، از هالیوود تقلید می‌کند، اما در عین حال موفق می‌شود عطر و طعم آسیایی خود را حفظ کند.


7- فیلم در گرمای خورشید (In the Heat of the Sun)

سال تولید: 1994
کارگردان: جیانگ ون (Wen Jiang)
بازیگران: نینگ جینگ‌ (Jing Ning)،Wen Jiang)، تائو هونگ (Hong Tao)

این فیلم یکی از بهترین فیلم های چینی است که داستان آن مملو از عشق و دوستی است و ماجرای نوجوانی را روایت می‌کند که در پکن زندگی می‌کند.

درخشش فیلم در این واقعیت نهفته است که راوی یک موجود عجیب غریب نیست که تمام وقایع و شخصیت‌های فیلم را ردیابی کند؛ بلکه شخصی است که دقیقاً مانند یکی از ماست که گهگاه برای پز دادن و اغراق در مقابل دیگران، شروع به لاف زدن می‌کند. این فیلم مفاهیمی چون جایزالخطا بودن و نقص پذیری انسان را به تصویر می‌کشد.


8- فیلم پس‌لرزه (Aftershock)

سال: 2010
ژانر: درام، تاریخی
کارگردان: فنگ شیائوگانگ (Feng Xiaogang)
بازیگران: فن ژو (Fan Xu)، ژانگ جینگچو (Zhang Jingchu)، چن لی (Chen Li)

این فیلم تاریخی، فاجعه‌ی زمین لرزه‌ی تانگشان در سال 1976 را به تصویر می‌کشد که در آن حادثه، حدود 242000 تن جان باختند.

فیلم «پس لرزه» بر روی زندگی خانواده داکینگ و اتفاقاتی که برای این خانواده می‌افتد متمرکز است. این خانواده، یک پسر و دختر دوقلو دارند و در آپارتمانی حومه‌ی شهر تانگشان زندگی می‌کنند. پس از زلزله، پدر خانواده میمیرد و آنها تنها پسر خانواده را از زیر آوار پیدا می‌کنند و دختر گم می‌شود. اما خانواده‌ای ارتشی دختر را پیدا کرده و آن را به فرزند خواندگی قبول می‌کنند.


9- فیلم صخرهٔ سرخ (Red Cliff)

سال: 2008
ژانر: اکشن، ماجراجویی، درام
کارگردان: جان وو (John Woo)
بازیگران: تونی لیانگ (Tony Leung)، تاکشی کانشیرو (Takeshi Kaneshiro)، ژانگ فنگ‌یی (Zhang Fengyi)، چن چانگ (Chen Chang)

«صخره سرخ» از دیگر شاهکارهای جان وو است که در لیست بهترین فیلم های چینی قرار می‌گیرد که این فیلم در دو قسمت فیلم‌برداری و پخش شد.

قسمت اول این فیلم با سلسله هان آغاز می‌شود که در سال 208 میلادی پابرجا بوده است. کائو کائو که نخست وزیر متزلزل امپراتور شیان دو دوره‌ی سلسله‌ی هان است، امپراتور را متقاعد می‌کند که با پادشاه‌های شورشی غربی و جنوبی بجنگد و این کار، روند تاریخ را تا ابد تغییر می‌دهد.

پادشاه شورشی یک ارتش میلیون نفری دارد و جنگی دیدنی در منطقه‌ی صخره سرخ به پا می‌کند. این جنگ یکی از مفصل‌ترین جنگ‌های تاریخ بشریت است و این فیلم بخاطر عملکرد حماسی‌ای که دارد، بی‌نهایت ستایش شده است. اگر به دیدن فیلم‌های اکشن و تاریخی علاقه دارید، به هیچ عنوان این اثر هنری را از دست ندهید!


10- فیلم بادبادک آبی – THE BLUE KITE

سال تولید : ۱۹۹۳
کشور تولیدکننده : هنگ‌‌کنگ و چین
محصول : لانگویک فیلم
کارگردان : تیان ژوانگ‌ژوانگ
هنرپیشگان : یی تیان، ژانگ وینائو، چن شیائومن، گوئو دونگلین، لو لیپینگ، پو کوانشین، لی‌ شوئه‌جیان، گوئو بائوچانگ و ژونگ پینگ

پکن، سال ۱۹۵۳، ̎لین شائولونگ̎ کتابدار (کوانشین)، با ̎چن شوجوآن̎ (لیپینگ)، معلم جوان مدرسه ازدواج می‌کند. پسرشان، ̎لین دایو̎ (تیان) که ̎تی‌یه‌تو̎ صدایش می‌کنند، در یک ساختمان اشتراکی بزرگ می‌شود. در پی اعلام سیاست‌های اصلاح‌گرایانه و تجدیدنظر طلبانهٔ ̎مائو تسه تونگ̎، ̎لیو یون‌وئی̎ (دونگلین)، همکار ̎شائو لونگ̎ در کتابخانه، او و ̎لی گوئودونگ̎ تحت فشار خود را مبری از اتهام انتقاد اعلام می‌کند ولی ̎شائولونگ̎ به اردوگاه کار اجباری فرستاده می‌شود. ̎شوجوآن̎ در غیاب او برای حفظ خانواده می‌کوشد تا اینکه یک روز خبر مرگ ̎شائولونگ̎ را طی حادثه‌ای دریافت می‌کند. ̎گوئودونگ̎ که از این بابت احساس گناه می‌کند، به ̎شوجوآن̎ کمک می‌رساند و سرانجام آن‌دو با هم ازدواج می‌‌کنند …

بادبادک آبی پس از اسب دزد (۱۹۸۶) دومین فیلم ژوانگ‌ژوانگ است که عضو برجسته‌ای از ̎نسل پنجم̎ سینمای چین به شمار می‌رود. از حال و هوای اگزوتیک، آئینی و پر رمز و راز اسب دزد در این فیلم خبری نیست و در عوض بادبادک آبی دشواری‌ها و تحولات یک دوران را از طریق سرگذشت پر فراز و نشیب اعضای یک خانواده نمایش می‌دهد و اینکه چطور تعصبات ابلهانهٔ سیاسی، خوشبختی فردی را محو می‌سازند کارگردان با نظارهٔ داستانش از دریچهٔ چشم‌های ̎تی‌یه‌تو̎ی خردسال، شفافیت دیدگاه او را با غنا و پیچیدگی روائی در می‌آمیزد. لازم به ذکر نیست که فیلم خشم مقامات چینی و ممنوعیت نمایش شدیدی را برانگیخت.


11- فیلم زمین زرد – Yellow Earth

سال تولید : ۱۹۸۴
کشور تولیدکننده : چین
کارگردان : چن کایگه
هنرپیشگان : شوئه بای، وانگ شوئه‌کی، تان توئو و لیو کیانگ.

بهار سال 1939. یکی از سربازان ارتش سرخ از سوی دفتر حزب کمونیست مأموریت می‌یابد تا به منطقه‌ای دورافتاده برود و ترانه‌های محلی را برای بررسی امکان تهیه اجراهای تازه از آنها جمع‌آوری کند. سرباز متعجب از فقر اهالی، نزدیکی از خانواده‌های روستائی اقامت می‌کند و به‌زودی میان او و دختری نوجوان رابطه‌ای عاطفی ایجاد می‌شود. اما پدر دختر قصد دارد او را به مردی بسیار مسن شوهر دهد. سرباز پس از پایان مأموریتش منطقه را ترک می‌کند و دختر که در شب ازدواج از خانه فرار کرده، هنگام عبور از رودخانه جان می‌دهد…

فیلم‌برداری درخشان ییمو که بعدها خودش نیز از فیلم‌سازان برجسته سینمای نوین چین شد، ماندگارترین وجه فیلمی است که کایگه در دوران کاملاً سیاسی‌اش ساخته است. فیلم گوشه چشمی نیز به مشکلات و شوربختی زنان معاصر چینی دارد.


12- فیلم نه یک‌نفر کمتر – NO ONE LESS

سال تولید : ۱۹۹۹
کشور تولیدکننده : چین
کارگردان : ژانگ ییمو
هنرپیشگان : وی مینژی، ژانگ هویکه، تیان ژندا، گائو انمن، سون ژیمی ،فنگ یویینگ و لی فنفان

̎گائو̎ (انمن)، معلم ابتدائی مدرسهٔ روستای شی‌کوان، مجبور است برای نگه‌داری از مادر بیمارش، یک ماه مدرسه را ترک کند. کدخدای روستا، جانشینی برای معلم پیدا می‌کند، او دختری سیزده ساله به نام ̎وی‌ مینژی̎ (مینژی) است. ̎گائو̎ به کدخدا اعتراض می‌کند که یک دختر سیزده ساله نمی‌تواند به دانش‌آموزانی که هم‌سن او هستند، چیزی بیاموزد…

نه یک‌نفر کمتر ادامهٔ تلاش ییمو برای خروج از فضای کارهای مشترک با گونگ‌لی و نزدیک شدن به سینمای واقع‌گرای آسیای غربی ـ مثل سینمای نوین ایران ـ و سینمای هنری اروپاست. در واقع در چند کار نیمهٔ دوم دههٔ ۱۹۹۰ ییمو می‌شود به راحتی ردپای آثار فیلم‌سازانی مثل ساتیاجیت ری، عباس کیارستمی و سینماگران موج نئورآلیسم ایتالیا را مشاهده کرد. سرگشتگی شخصیت اصلی نه یک‌نفر کمتر در دل شهر بزرگ و میان تابلوهای تبلیغاتی و مغازه‌های بزرگ کمپانی‌ها و کارخانه‌های معظم خارجی، به نوعی تصویر گم شدن هویت بومی در دل این فرآورده‌هاست. در این‌جا ییمو مانند دو سه فیلم‌ساز مهم دیگر این سال‌های آسیای شرقی نگران این هویت بومی است و برای ابراز نگرانی‌اش، از هیچ شعار و احساساتی‌گری هم روگردان نیست. برای همین هم‌ذات‌پنداری مخاطبش را به تکیه بر همین احساسات برمی‌انگیزد، اما این همراهی پایدار نیست و باز به همین علت نمی‌توان فیلم را میان کارهای موفق ییمو جای داد.


13- فیلم ذرت سرخ – Red Sorghum

سال تولید : ۱۹۸۸
کشور تولیدکننده : چین
کارگردان : ژانگ ییمو
هنرپیشگان : گونگ لی، جیانگ ون، تِنگ روجون، لیو جی، کیان مینگ، جی چونهوآ، ژائی جونهواو یانگ کیانوو.

ایالت شاندونگِ چین، اواخر دهه 1920. «ناین» (لی)، دختری هجده ساله سوار بر تخت روان، همراه عده‌ای می‌رود تا به شوهر پنجاه ساله و جذامی‌اش ملحق شود. در راه، راهزنی نقاش‌پوش به آنان حمله می‌کند. ولی «یو» (ون) یکی از حاملان تخت روان، «ناین» را نجات می‌دهد. «ناین» شیفته او می‌شود. کمی بعد، «ناین» به بهانه‌ای رهسپار خانه پدری خود می‌شود. «ناین» شیفته او می‌شود. کمی بعد، «ناین» به بهانه‌ای رهسپار خانه پدری خود می‌شود و در این بین با «یو» رابطه برقرار می‌کند. در حالی که به‌زودی شوهرش کشته می‌شود و «ناین» کارخانه مشروب‌سازی او را به ارث می‌برد…

فیلم مثل اثری از برادران تاویانی، حکم افسانه‌ای فولکلور را دارد و به تمامی از عناصر شیوای بصری و صوتی‌اش استفاده می‌کند تا گذشته را نه‌ آن‌طور که بوده، بلکه آن‌طور که می‌بایست باشد، تصویر کند. بخشی از قدرت‌ اثر مرهون در قصه کوتاه از یان است که تعبیر جدیدی از بازگوئی تاریخ عامیانه مدرن دارد. راهبردهای بصری و روائی ییمو ی سه چهار فیلم با مهارت و ایجاز خیره کننده‌ای، مقصود او را برمی‌آورد. دو بازیگر جوان به‌خصوص لی بازی‌های تأثیرگذاری ارائه می‌دهند و حساسیت بصری چانگوئی در فضاسازی نقش بسزائی دارد.


14- فیلم جنب‌وجوش کُنگ‌ فو – KUNG FU HUSTLE

سال تولید : ۲۰۰۴
کشور تولیدکننده : چین و هنگ‌کنگ
کارگردان : استیون چو
هنرپیشگان : چو، فنگ شیائو گانگ، یوئن وا، دونگ ژی هوا، چان کووک ـ کوان، لئونگ سیو لونگ و لام چی چونگ

̎سینگ̎ (چو) ـ سارقی ناشی، مایل است به سرسخت‌ترین عضو دارودستهٔ خطرناکِ ̎تبر به‌دست‌ها̎ تبدیل شود؛ ولی برای آن‌که کاملاً در این دارودسته پذیرفته گردد باید قتلی مرتکب شود. وقتی ̎سینگ̎ سعی می‌کند از یک مجتمع آپارتمانی نیمه‌ویران و پُرجمعیت سرقت کند، اهالی محله با استفاده از تکنیک‌های کُنگ‌ فو و به پرواز درآمدن و ضربه‌زدن، از خود دفاع می‌کنند و جنگی کوتاه بین استادان رزمی‌کارِ محلی و باند ̎تبر به‌دست‌ها̎ درمی‌گیرد. پس از آن‌که این گروه، سلطانِ قدیمی کُنگ‌ فو معروف به ̎جانور̎ (لونگ سیو لونگ) را از زندان فراری می‌دهند و صاحب مجتمع آپارتمانی جنگی تمام‌عیار را علیه ̎تبر به‌دست‌ها̎ به راه می‌اندازد، تنش‌ها به اوج می‌رسد و ̎سینگ̎، سرنوشت قهرمانانهٔ واقعی‌اش را کشف می‌کند.

چو، چهرهٔ شاخص نسل جدید فیلم‌سازان سینمای ورزش‌های رزمی شرق آسیا، که بنا به سنت این ژانر مؤلف اصلی اثر شناخته می‌شود (او گذشته از حضور به‌عنوان کارگردان و بازیگر نقش اول، در تهیهٔ فیلم و نگارش فیلم‌نامه‌اش هم مشارکت داشته است)، با پیروی از فرمولی که پیش از این با موفقیت آن را در فوتبال شائولین (۲۰۰۱) آزموده بود، به ارائهٔ اثری در چارچوب ژانر و در عین حال هجو قواعد و اصول آن می‌پردازد و در این زمینه بیش از همهٔ اساتید این مکتب، خود را وامدار رسم و سنت جکی چان و سامو هونگ و البته توانا در ارائهٔ تصویری نو و هم‌خوان با شرایط روز از این آثار نشان می‌دهد.


15- فیلم فانوس سرخ را بلند کن – RAISE THE RED LANTERN

سال تولید : ۱۹۹۱
کشور تولیدکننده : چین و هنگ کنگ
کارگردان : ژانگ ییمو
فیلمنامه‌نویس : نی ژن، بر مبنای رمانی نوشتهٔ سو تونگ
هنرپیشگان : گونگ لی، هه کایفئی، ما جینگوو، کائو کویفنگ، ژائو کی و کونگ لین

̎سونگلیان̎ (لی) به دنبال مرگ پدر و فقر خانواده از دانشگاه بیرون می‌آید و همسر چهارم مردی ثروتمندی به نام ̎چن زوئوکیان̎ (جینگوو) می‌شود. او با رابطه‌های پیچده و حسادت‌آمیزی که میان همسران با شوهرشان وجود دارد، عشق‌های ممنوع، توطئه‌های ̎یانر̎ (لین)، مستخدمه‌ای که رویای همسری ارباب را دارد، روبه‌رو می‌شود و ناخواسته با افشای رابطهٔ مخفیانهٔ همسر سوم (کایفئی)، باعث مجازات و مرگ او می‌شود. تابستان بعد همسر پنجمی از راه می‌رسد و در حیاط عمارت متوجه حضور ̎سونگلیان̎ می‌شود که اینک دیوانه شده است.

ییمو در فیلم‌های قبلی‌اش ـ ذرت سرخ (۱۹۸۸) و جو دو (۱۹۹۰) ـ مایه‌های ملودرام بومی را از طریق سبک فرم گرایانه‌ای احیا می‌کرد که باعث می‌شود محیط زندگی شخصیت‌ها نقشی کلیدی در درام در حال جریان داشته باشد. فانوس سرخ را بلند کن خود را به لوکیشن واحدی محدود می‌کند: عمارت قرن هجدهمی قلعه واری که فضاهای رسمی و بی‌روحش، حال و هوای این قصهٔ حسادت و توطئه‌های متقابل را تعیین می‌کند.


16- فیلم خانهٔ خنجرهای پران – HOUSE OF FLYING DAGGERS

سال تولید : ۲۰۰۴
کشور تولیدکننده : چین و هنگ‌کنگ
کارگردان : ژانگ ییمو
هنرپیشگان : تاکشی کانشیرو، لو اندی، ژانگ زی‌یی، سونگ داندان، ژائو هونگنئی و ژانگ شو

چین، سال ۸۹۵ میلادی. سلسلهٔ تانگ که زمانی پررونق بوده حالا به واسطهٔ شورش‌ها در حال فروپاشی است. دو فرمانده نظامی، ̎لیو̎ (اندی̎ و ̎جین̎ (کانشیرو) مأموریت یافته‌اند تا رهبر گروه ̎خنجرهای پرنده̎ را دستگیر کنند که سرسخت‌ترین گروه ضد دولتی به شمار می‌آید. در پی گزارش یک خبرچین، ̎جین̎ با هویتی پنهان به گیشاخانه‌ای می‌رود که یکی از مظنونان در آن‌جا کار می‌کند. او خود را مردی خوش‌گذران جا می‌زند و از گردانندهٔ آن خانه، ̎مادام یی̎ (داندان) می‌خواهد تا جدیدترین ̎کارمند̎ش ـ رقاصه‌ای نابینا به نام ̎مئی̎ (زی‌یی) را نزدش بیاورد. ̎مئی̎ با حرکت‌های موزون خود که نوای موسیقی یک ارکستر زنانه انجام می‌دهد، ̎جین̎ را سرگرم می‌کند. اما در حالی که ̎جین̎ قصد اذیت و آزار ̎مئی̎ را دارد، ناگهان ̎لیو̎ از راه می‌رسد و او را از چنگ رفیقش آزاد می‌کند. پس از دور کردن ̎جین̎، ̎لیو̎ جایش را می‌گیرد و بر جایگاه میهمان می‌نشیند و ̎مئی̎ را به چالش می‌طلبد تا در ̎بازی پژواک‌̎اش شرکت کند …


17- فیلم ذره ای گناه – A Touch of Sin

محصول 2013
کارگردان: ژانکه جیا
بازیگران: تائو ژائو – وو جیانگ – بائوکیانگ وانگ – لانشان لو

یک معدنچی ناراضی از فساد موجود علیه روسای روستا شورش می‌کند، یک کارگر فصلی به کارهایی که می‌تواند با یک تفنگ انجام دهد پی می‌برد، یک زن متصدی سونا پس از هتک حرمت واقع شدن توسط مردان ثروتمند دست به خشونت می‌زند و یک کارگر جوان از کاری به کاری سر می‌کشد …

«ذره ای گناه» یک حمله ناگهانی خشمگینانه، دردناک و استهزا کننده است به آنچه کارگردان مشخصاً به عنوان قلب تیره ی چین امروزی می بیند و همینطور تلاشی حقیقی برای به تصویر کشیدن آن پیش چشم مخاطبان سایر مناطق دنیا به شمار می رود. او چین را به شکل یک بازیگر قدرت اقتصادی جهانی شده می بیند که از انقلاب فرهنگی جدید و بیرحمانه ی پول پرستی صدمه می‌بیند که در آن یک شخصیت برجسته که اهل پارتی بازی برای دوستان خود است با از بین بردن سرمایه های دولتی به شخصی به شدت ثروتمند تبدیل شده و حسادت زهرآلودی را در محرومانی برانگیزد که مدام درباره ی ثروت دیگران در اینترنت می خوانند و پای تلفن های همراهشان با حرارت در اینباره برای دیگران تعریف و اغراق می کنند.


18- فیلم قهرمان – Hero 2002

کارگردان: ژانگ ییمو
نویسنده: فنگ لی -بین وانگ – ژانگ ییمو
بازیگران: جت لی – تونی لیانگ چائو وی -مگی ژانگ – ژانگ زییی

چین، قرن سوم قبل از میلاد. یک «مرد» (جت لی)، پس از کشتن سه تن از دشمنان امپراتور – «آسمان» (دانی ین)، «شمشیر شکسته» (چیو- وای) و «برف پرنده» (مان- یوک) – به حضور امپراتور چین (مینگ) شرف یاب می شود. اما امپراتور گزارش «مرد» را باور نمی‌کند و می گوید هدف اصلی او کشتن امپراتور است.


19- فیلم وداع محبوبم – FAREWELL MY CONCUBINE

سال تولید : ۱۹۹۳
کشور تولیدکننده : هنگ‌کنگ و چین
کارگردان : چن کایگه
فیلمنامه‌نویس : لو وئی، بر مبنای نوشتهٔ لی لیلیان
هنرپیشگان : چئونگ لسلی، ژانگ فنگیی، گونگ لی، لو کی، یینگ دا، گه یو، فئی یانگ، ما مینگ وئی و لی چون

پکن، سال ۱۹۲۵. ̎دوزی̎ (مینگ وئی)، پسر بچه‌ای ظریف، توسط مادرش، به ̎گوآن̎ (کی)، مدیر آکادمی اپرای پکن سپرده می‌شود. ̎ گوآن̎ به شرطی ̎دوزی̎ را می‌پذیرد که انگشت اضافی دستش بریده شود. بچه‌های دیگر ̎دوزی̎ را تحقیر می‌کنند ولی ̎شیتو̎ (یانگ)، پسر بچه‌ای ورزشکار و قوی، از او حمایت می‌کند. زندگی در آکادمی به سختی می‌گذرد، ̎دوزی̎ به اتفاق ̎لیزی̎، یکی از رفقایش، از آنجا فرار می‌کنند ولی ̎شیتو̎ (یانگ)، پسر بچه‌ای ورزشکار و قوی، از او حمایت می‌کند. زندگی در آکادمی به سختی می‌گذرد. ̎دوزی̎ به اتفاق ̎لیزی̎ یکی از رفقایش، از آنجا فرار می‌کنند ولی دیداری از اپرای پکن، چنان به وجدشان می‌‌آورد که تصمیم به بازگشت می‌گیرند.

۱۹۳۷. ارتش ژاپن به پکن نزدیک می‌شود. ̎شیتو̎ (فنگیی) و ̎دوزی̎ (لسلی) اینک ستارگان گروه نمایشی ̎نا کون̎ هستند و نام هنری ̎شیالوئو̎ و ̎چنگ̎ را برای خود برگزیدهاند. ̎شیالوئو̎ در نقش‌های جنگی و مردانه تخصص دارد و ̎چنگ̎ در نقش‌های زنانه و با بازی در اپرای ̎وداع مجبوبم̎ شهرتی کسب کرده‌اند …

فیلمی که کایگه، فیلمساز ناراضی چینی را به چهره‌ای بین‌المللی تبدیل کرد؛ ترکیبی از دغدغه‌های فیلمسازان روشن‌فکر شرقی، آئین، نمایش، اسطوره که اینجا در قالب داستان ̎اپرای پکنی̎ تبلور یافته است با مخالف‌خوانی‌های همیشگی یک هنرمند نمونه‌ای شرقی، خشونت، قدرت، ایدئولوژی که در قالب داستان سال‌های پیرامون انقلاب نمایش داده می‌شود.


20- فیلم فوتبال شائولین – SHAOLIN SOCCER

سال تولید : ۲۰۰۱
کشور تولیدکننده : هنگ‌کنگ، چین و آمریکا
کارگردان : استیون چو
فیلمنامه‌نویس : تسانگ کان ـ چئونگ و چو
هنرپیشگان : چو، بای لینگ، استیو بولن، کرک تورنتن، رندال مونتگامری، استوارت ک. رابینسن، استیو بینتو و بریجت هافمن

هنگ‌کنگ، سال ۱۹۸۳. در فینال مسابقات قهرمانی فوتبال، ̎فونگ̎ (بولن) یک پنالتی را از دست می‌دهد و باعث باخت تیمش می‌شود. طرفداران خشمگین تیم، ورزشگاه را به هم می‌ریزند و پای استثنائی ̎فونگ̎ را می‌شکنند. بیست سال بعد، ̎فونگ̎ برای ̎هونگ̎ (تونتن)، هم‌بازی سابقش کار می‌کند؛ همان بازیکنی که باعث سقوط ̎فونگ̎ شد و حالا مربی و صاحب تیم شکست‌ناپذیر ̎شر̎ است. ̎فونگ̎ پس از آن‌که ̎هونگ̎ اخراجش می‌کند، با ̎سینگ̎ (چو) آشنا می‌شود. ̎سینگ̎، یک راهب شائولین است که رفتگر خیابان شده و توجهش به ̎موئی̎ (لینگ) خجالتی ولی بااستعداد جلب شده است. ̎فونگ̎، ̎سینگ̎ را مجاب می‌کند که قابلیت ورزش‌های رزمی‌اش را در زمین فوتبال پیاده کند. ̎سینگ̎ که مایل است سبک و سیاق شائولین را ترویج دهد، تیمی را متشکل از رفقای قدیمی‌اش فراهم می‌آورد. این تیم با مربی‌گری ̎فونگ̎، فنون ورزش‌های رزمی را در بازی به کار می‌زند و برنده می‌شود. ̎موئی̎ که از اعتماد ̎سینگ̎ به خودش، روحیه گرفته، تغییر لباس می‌دهد ولی متوجه می‌شود که علاقهٔ ̎سینگ̎ افلاطونی است…


21- فیلم 2046

سال تولید : ۲۰۰۴
کشور تولیدکننده : هنگ‌کنگ، آلمان، فرانسه و چین
کارگردان : کار ـ وای
فیلمنامه‌نویس : کار ـ وای
هنرپیشگان : تونی لئونگ، گونگ لی، کیمورا تاکویا، وونگ فایه، ژانگ زی‌یی و لائو کارینا

هنگ‌کنگ، سال ۱۹۶۶. ̎چو مو ـ ون̎ (لئونگ)، در بازگشت از سنگاپور، به‌عنوان مقاله‌نویس روزنامه، مشغول به کار می‌شود. او در هتل اورینتال، کنار شمارهٔ ۲۰۴۶، اتاق می‌گیرد ـ همان‌جا که زنی که ̎چو̎ قبلاً او را در کلوب شبانه‌ای دیده، از نامزدِ حسودش چاقو خورده است. این شماره راه خود را در داستانی پیدا می‌کند که او دارد دربارهٔ آدم‌هائی می‌نویسد که از سفر زمان برای رسیدن به سال ۲۰۴۶ استفاده می‌کنند ـ سالی که طی آن می‌توانند یادها و خاطراتشان را دوباره کشف کنند.

در سال ۱۹۶۷، ̎چو̎ با ̎بای لینگ̎ (زی‌یی) که در اورینتال زندگی می‌کند، دوست می‌شود. اما وقتی ̎چو̎ از صمیمیت بیشتر با او سر باز می‌زند، از هم جدا می‌شوند. در سال ۱۹۶۸، مدیر هتل با دخترش، ̎وانگ جینگ ون̎ (فایه) به خاطر مکاتباتش با مردی ژاپنی، دعوا می‌کند. ̎چو̎ به ̎وانگ̎ پیشنهاد می‌دهد که خود را گیرندهٔ آن نامه‌ها وانمود کند. در مقابل، ̎وانگ̎ در نوشتن مقاله‌هایش کمک می‌کند، نوارهایش را پیاده می‌کند و به‌جای او قلم می‌زند. ̎چو̎ داستانی فوتوریستی برای ̎وانگ̎ می‌نویسد؛ داستان دربارهٔ مردی مست که عاشق آندروئیدی می‌شود که نمی‌تواند عشق او را پاسخ دهد. وقتی ̎وانگ̎، پایان خوش‌تری از او می‌طلبد، ̎چو̎ سعی می‌کند ولی نمی‌تواند این کار را انجام دهد. هجده ماه بعد …

عنوان ̎۲۰۴۶ اشاره به سالی دارد که چین قرار است ساختار اقتصادی ـ سیاسی هنگ‌کنگ را عوض کند، اگرچه اشاره به شمارهٔ اتاق هتل فیلم در در طلب عشق (ساختهٔ خود کار ـ و ای، ۲۰۰۰) هم هست. سه گانه‌ای عاشقانه و سودائی که با روزهای وحشی بودن (۱۹۹۱) شروع شده بود، در در طلب عشق به شاه غزل فیلم‌ساز تبدیل شد و در ۲۰۴۶، در قالب ژانر افسانه ـ علمی، کیفیتی بی‌زمان و بی‌مکان می‌یابد. تولید و ساخت این پروژه در سال ۱۹۹۷ آغاز شد.


22- فیلم سرسخت – HARD-BOILED

سال تولید : ۱۹۹۲
کشور تولیدکننده : هنگ کنگ
کارگردان : جان وو
فیلمنامه‌نویس : باری وونگ، بر مبنای داستانی نوشتهٔ وو
هنرپیشگان : چون یون فت، تونی لوینگ، ترزا مو، فیلیپ چان، آنتونی وونگ، چونگ جو لین و وو

هنگ کنگ. بازرس پلیس، ̎یوئن̎ (یون فت) در می‌یابد که ̎تونی̎ (لوینگ)، یکی از مردان دار و دستهٔ ̎جانی وونگ̎ (وونگ) تبهکار معروف، در واقع یک پلیس مخفی است. آنان سعی می‌کنند این رابطه را از ̎وونگ̎ مخفی کنند. ̎تونی̎ از اجرای دستور ̎وونگ̎ مبنی بر کشتن ̎لیتل کوی̎ ـ یک خبرچین پلیس که او هم عضو گروه ̎وونگ̎ است ـ امتناع می‌ورزد و ترتیب نجات او را می‌دهد. اما یک آدمکش دیگر به نام ̎سگ دیوانه̎ که از سوی ̎وونگ̎ اجیر شده، ̎لیتل کوی̎ را می‌کشد. طی یک درگیری در یک بیمارستان، ̎وونگ̎، ̎یوئن̎ را گروگان می‌گیرد ولی وقتی بیرون می‌آیند ̎تونی̎ با فدا کردن جان خود، ̎̎وونگ̎ را می‌کشد.


23- فیلم نفرین گل طلائی – CURSE OF THE GOLDEN FLOWER

سال تولید : ۲۰۰۶
کشور تولیدکننده : چین و هنگ‌کنگ
کارگردان : ژانگ ییمو
فیلمنامه‌نویس : ژانگ ییمو، برمبنای نمایش‌نامه‌ای نوشتهٔ کائو یو
هنرپیشگان : چن جین، چوئو جای، چو یون ـ فات، گونگ لی، لی مان، کین جونجی، نی دائونگ و لیو یه

خانوادهٔ سلطنتی چین دستخوش آشوب است. امپراتور (یون ـ فات) در حال مسموم کردن تدریجی همسرش (لی) با اضافه کردن زهر به داروی او است. ملکه با ناپسری‌اش، ̎شاهزاده وان̎ (یه) سر و سرّی دارد و او نیز به نوبهٔ خود با ̎چان̎ (لی مان)، دختر پزشک قصر. ̎شاهزاده جای̎ (جی چو) از نبردی طولانی با مغول‌ها بازگشته است تا این درس را از پدرش بگیرد: ̎هرگز چیزی را که به تو نداده‌اند، نگیر̎. پسر کوچک‌تر ̎شاهزاده یو̎ (جونجی) از این‌که همهٔ توجه به برادرانش معطوف شده، در آتش حسادت می‌سوزد. در این حین، ملکه از نقشهٔ جنایتبار شوهرش آگاه می‌شود و طرحی پیچیده برای انتقام می‌ریزد که عملی شدنش متکی به وفاداری ̎جای̎ به او است…

این کوشش بلندپروازانهٔ ییمو برای تلفیق ژانر ورزش‌های رزمی با ملودرام‌های شکسپیری، از بعضی وجوه یادآور فیلم‌های قدیمی‌تر او است، اما در مجموع ادامهٔ سبکی است که با فیلم‌هایی مثل قهرمان (۲۰۰۲) و خانهٔ خنجرهای پران (۲۰۰۴) تجربه کرده است. داستان فیلم در قرن دهم و طی حکومت کوتاه‌مدت خاندان تانگ می‌گذرد. اما فیلم ادعای سندیت تاریخی ندارد و به واقعیت‌ها وفادار نیست.


24- فیلم داستان پلیس – Police Story

سال تولید : ۱۹۸۵
کشور تولیدکننده : هنگ‌کنگ
کارگردان : جکی چان
هنرپیشگان : چان، بریجت لین، مگی چئونگ، چوآ یوئن، بیل تونگ، کنت تونگ، فونگ هارک اون، لائوچی وینگ و لام کوک هونگ.

هنگ‌کنگ. مأمور پلیس، «کا کوئی چان» (چان)، در حمله‌ای برای دستگیری «چو تائو» (یوئن) – از قاچاقچی‌های بزرگ موادمخدر – شرکت می‌کند و در نهایت نیز به تنهائی دستگیرش می‌کند و رشوه هنگفت پیشنهادی او را هم نمی‌پذیرد. «بازرس وونگ» (بیل تونگ)، رئیس «چان»، که می‌خواهد پرونده «چو» را سنگین‌تر کند، تلاش می‌کند به او بباوراند که «سلینا» (لین) – یکی از همدستانش – قرار است در دادگاه علیه او شهادت دهد، به این امید که «چو» نقشه سوء قصد به جان «سلینا» را بریزد. در اینجا «وونگ»، «چان» را مأمور محافظت از جان «سلینا» در مقابل آدم‌کش‌های دروغینی می‌کند که پلیس برای وادار کردن «سلینا» به شهادت علیه رئیس سابقش استخدام کرده، همچنین در مقابل آدم‌کش‌های واقعی به سرکردگی قاتل حرفه‌ای، «دانی» (اون) که برای «چو» کار می‌کرده است. از طرف دیگر، وکیل زبردست «چو»، او را از زندان بیرون می‌آورد و «چو» تصمیم می‌گیرد از «چان» و «سلینا» انتقام بگیرد …


25- فیلم جنگ سالاران Tau ming chong

کارگردان: پیتر چان
فیلمنامه: تین نام چون، جونلی گیوو، جیپینگ هه، جینژین هوآنگ، یو یو یئوت چون هویی، لن ژو، جیمز یئون.
موسیقی: کوانگ وینگ چان، پیتر کام، لئون کو
بازیگران: جت لی[ژنرال پنگ]، اندی لائو[ار-هو]، تاکشی کانه شیرو[جیانگ وویانگ]، جینگلئی ژو[لیان]
محصول ٢٠٠٧ چین، هنگ کنگ.

ژنرال پنگ که بعد از نبردی خونین و از دست دادن تمامی سپاهیانش زنده مانده، توسط زنی ناشناس نجات داده شده و امید به زندگی را دوباره به دست می آورد. سپس به گروهی از راهزنان به سرکردگی جیانگ وویانگ می پیوند.

کسانی که برای سیر کردن شکم خود و اهالی دهکده شان دست به دزدی و غارت می زنند. جیانگ وویانگ بعد از نجات جانش توسط پنگ در یک نبرد، او را به دیدار برادر بزرگ ترش ار-هو می برد. در آنجا پنگ درمی یابد که زن ناشناس لیان نام داشته و همسر ار-هو است.

پنگ بعد از حمله ای نافرجام به کاروان آذوقه، از ار-هو و جیانگ وویانگ می خواهد تا دست از راهزنی برداشته و سپاهیگری پیشه کنند. آن سه سوگند برادری یاد کرده و به ارتش امپراطوری می پیوندند. به زودی موفقیت های بزرگی کسب کرده و به شهر تایپینگ حمله می کنند. اما زمانی که شهر را بعد از محاصره ای طولانی فتح می کنند، پنگ دستور کشتار سربازان اسیر شده را می دهد.

در حالی که ار-هو به فرمانده آنها قبل از تسلیم شدن، قول داده بود تا چشم زخمی به سربازان و اهالی بی گناه شهر وارد نشود. این کار باعث ایجاد اختلاف میان ار-هو و پنگ می شود …

جنگ سالاران با بودجه ای ۴٠ میلیون دلاری و صحنه های نبردی که با ٨ دوربین فیلمبرداری شده اند، به جرات یکی از بزرگ ترین پروژه های سینمایی چینی/هنگ کنگی است. یک فیلم تاریخی که قرار است در کنار یادآوری عظمت و شکوه آن دوران- واقعه ای که جایگاهی چون جنگ های داخلی آمریکا یا درگیری های فرانسه و پروس در تاریخ این منطقه را دارد- بازگو کند.

اما با تاکید بر این نکته که قهرمان ها هستند که تاریخ را می سازند و در چنین زمانه ای جان بیگناهان ارزشی ندارد. چون همین قهرمان ها نیز برای غلبه بر آشفتگی پیرامون باید معصومیت خود را زیر پا بگذارند. چیزی که در صحنه کشتار اسیران با نمایش قطرات اشک ژنرال پنگ یا جیانگ وویانگ بسیار روی آن تاکید می شود. اما فیلم در کنار نمایش صحنه های چشمگیر نبرد، داستان عاشقانه ای را نیز روایت می کند که به خوبی در دل حوادث فیلم جا افتاده است.


26- فیلم شهوت، احتیاط – Lust, Caution (2007)

کارگردان: انگ لی
بازیگران: تونی لیانگ -تانگ وی – جوآن چن – وانگ لیهوم – انوپم کهیر  – لیسا لو

این فیلم توانست جایزهٔ شیر طلایی جشنواره فیلم ونیز و بهترین فیلمبرداری را در سال ۲۰۰۷ از آنِ خود کند.

داستان درباره دختر جوانی به نام “وونگ” است که در کشاکش جنگ چین و ژاپن بر سر جزیره هنگ کنگ در دانشگاه با گروهی از دانشجویان تاتر تصمیم به ترور آقای “یی” که فردی امنیتی، خائن و هنگ کنگی است را میگیرند. آقای لی مسئول شناسایی و انهدام گروهای مبارز هنگ کنگی است و برای ژاپن کار میکند. دختر جوان بعد از چند مرحله آموزش و از طریق یک خانواده سرشناس هنگ کنگی و معرفی خود به عنوان همسر یک تاجر به همسر آقای یی نزدیک شود.


27- فیلم چانگ‌کینگ اکسپرس (Chungking Express)

سال: 1994
ژانر: کمدی، جنایی، درام، رازآلود، عاشقانه
کارگردان: وونگ کار-وای (Kar-Wai Wong)
بازیگران: بریجیت لین (Brigitte Lin)، تونی لیانگ (Tony Leung)، فی ونگ (Faye Wong)
«چانگ‌کینگ اکسپرس» داستان دو پلیس را روایت می‌کند که در حال کنار آمدن با شکست‌ عشقی‌های خود هستند.

داستان اول حول یک پلیس جوان به نام هِه جیوو می‌گذرد که به شدت دلتنگ نامزد سابق خود است. نامزد او پس از 5 سال او را رها کرده و جیوو کاملا جای خالی او را در زندگی‌اش احساس می‌کند. به همین خاطر برای اینکه این درد را تسکین دهد، تصمیم می‌گیرد دوباره عاشق شود.

داستان دوم، پلیس دیگری را معرفی می‌کند که عاشق زنی می‌شود که در رستوران مورد‌علاقه‌اش کار می‌کند. گرچه این دو داستان به یکدیگر ربطی پیدا نمی‌کنند ولی اتفاقات زندگی آنها به طور موازی رخ می‌دهد و همین موضوع این فیلم را تبدیل به بهترین فیلم چینی 2021 می‌کند.


28- فیلم ۲۴ شهر (24 City)

سال: 2008
ژانر: درام
کارگردان: جیا ژانکو (Zhangke Jia)
بازیگران: چن جیانبین (Chen Jianbin)، جوآن چن (Joan Chen)، ‌لیپینگ لو (Liping Lü)، تائو ژائو (Tao Zhao)

این فیلم با استفاده از سبک داستانی دارای ویژگی‌های مستند و داستانی است و می‌کوشد نشان دهد که چگونه تعطیلی یک کارخانه واقعی دولتی بر زندگی کارگران تأثیر می‌گذارد.


29- فیلم قاتل – The Killer

سال تولید : ۱۹۸۹
کشور تولیدکننده : هنگ‌کنگ
کارگردان : جان وو
هنرپیشگان : چو یون – فت، سالی یه، کِنت تسانگ، چو کُنگ، شینگ فوئی – اون و دنی لی.

«جفری چو» (یون – فت)، قاتلی حرفه‌ای که می‌خواهد تبهکاری را کنار بگذارد، قبول می‌کند تا آخرین مأموریتش را نیز به انجام برساند، اما طی انجام کار، به‌طور تصادفی، دختر خواننده‌ای به‌نام «جنی» (یه) راکور می‌کند. او که دچار عذاب وجدان شده، تصمیم می‌گیرد با انجام یک مأموریت دیگر، پول کافی را برای عمل جراحی چشم «جنی» فراهم کند. اما این آخرین قرارداد باعث می‌شود تا هم از طرف نیروهاهی پلیس و هم از طرف کارفرمایش – که قاچاقچی موادمخدر است – مورد تهدید قرار بگیرد…

ین فیم هم مثل قبلی وو (فردائی بهتر، 1986)، اثری بسیار خوش ساخت و ملو درامی خشن درباره زندگی تبهکاران است که هم عامه تماشاگران را راضی می‌کند و هم منتقدان را. فیلم پُراست از صحنه‌های تیراندازی، تعقییب و گریز و انفجار؛ ولی چیزی که قاتل را از حد فیلم‌های حادثه‌ای معمولی فراتر می‌برد، توانائی وو برای پیش برد کنش فیزیکی داستان – با استفاده از تصاویر «زیبا» -، شخصیت‌پردازی مناسب و گسترش درست روابط میان شخصیت‌هاست. این فیلم سومین حاصل همکاری وو با بزرگترین ستاره سینمای هنگ‌کنگ، یون – فت، است. وو ثابت می‌کند که خوب می‌داند چطور یون – فت را وادار کند تا شخصیت پُرقدرتش را با خوسردی فوق‌العاده در آمیزد و همچنان همدلی برانگیز باشد.


30- فیلم زیستن – TO LIVE

سال تولید : ۱۹۹۴
کشور تولیدکننده : هنگ‌کنگ
کارگردان : ژانگ ییمو
فیلمنامه‌نویس : لو وئی، بر مبنای رمانی نوشتهٔ یو هوآ
هنرپیشگان : گه یو، گونگ لی، نیو بن، گوئو تائو، جیانگ وو، نی داهونگ، لیو تیانچی، دونگ فئی، ژانگ لو، شیائو کونگ

شمال چین، سال ۱۹۴۶. ̎شو فوگوئی̎ (یو) در قمار دارائی‌اش را می‌بازد و باعث آزردگی همسرش، ̎جیاژن̎ (لی) می‌شود. آنان دختری به نام ̎فنگشیا ̎ (کونگ) و پسر نوزادی به نام ̎یوکینگ̎ دارند. یک سال بعد ̎فوگوئی̎ یک برنامهٔ نمایش عروسکی همراه دوستش، ̎چونشنگ̎ (تائو) در سرتاسر منطقه اجرا می‌کند و وقتی ارتش آزادی خلق سر می‌رسد، تسلیم می‌شوند و برای سرگرمی سربازان نمایش دیگری را ترتیب می‌دهند. ̎چونشنگ̎ رانندهٔ ارتش خلق می‌شود و ̎فوگوئی̎ به خانه بر می‌گردد، در حالیکه چین دیگر حکومتی کمونیستی یافته است. او به عنوان قهرمان انقلاب مورد ستایش قرار می‌گیرد و همرنگ جماعت می‌شود. ̎یوئوکینگ̎ (فئی) در حادثهٔ خراب شدن یک دیوار طی یک نمایش عروسکی پدرش برای کارگران، کشته می‌شود و مقصر ̎چونشنگ̎ است. ̎جیاژن̎ درخواست بخشش او را رد می‌کند…

زیستن مثل فیلم‌های قبلی ییمو او را با حزب کمونیست چین دچار مشکل ساخت و بر اختلافات چین و هنگ‌کنگ در زمینه‌های فرهنگی نیز افزود. در حالیکه کنار فیلم‌هائی مثل بادباک‌ آبی (تیان ژوانگ‌ژوانگ، ۱۹۹۳) و وداع محبوبم (چن کایگه، ۱۹۹۳) اثری محتاط و دست به عصا به نظر می‌رسد. تنها نکتهٔ برانگیزندهٔ از این جهت، هجو ناپختگی‌های کیش شخصیت مائو در دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ و ارائه افراط کاری‌های انقلاب فرهنگی در قالب کمدی سیاه است. حاصل کار نیز به درستی بیشتر اوقات کمیک است تا تراژیک و بازی ظریف یو (بازیگر اصلی که بیشتر به خاطر نقش‌های هجو آمیز شهرت دارد) به خوبی گویای ایدهٔ فیلم، همسانی یا خوش‌بینانه است.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

بهترین سایت‌ها برای پیدا کردن کتاب‌هایی که با سلیقه شما جور هستند

آیا می‌خواهید از مطالعه کتاب لذت ببرید؟ در اینجا سایت‌هایی را به شما معرفی می‌کنیم که کتاب‌هایی خوبی بر مبنای مطالعات لذت‌بخش قبلی به شما توصیه می‌کنند.هیچ چیز دلهره آورتر از رفتن به یک کتابفروشی بدون فهرست خرید نیست. شما کلی وقت…

اگر عاشق یک فیلم بودید و با بودجه کافی یک اتاق خوب در سبک و سیاق آن فیلم می‌ساختید

ما اگر خیلی عاشق یک فیلمی باشیمِ پوستری چاپ می‌کنیم و بالای سرمان می‌زنیم و هر روز نگاهی به آن می‌اندازیم یا مقاله‌ای در موردش می‌نویسم.اما فراتر از آن اگر قرار بود، اتاق خواب یا اتاق هتلی به سبک یک فیلم بسازیمِ چطور از آب درمی‌آمد.…

تجدید خاطره‌ای با وبلاگستان – اسکرین شات‌هایی از برخی از وبلاگ‌های قدیمی خوب

شبکه‌های اجتماعی وبلاگ‌ها را فرونرخیتند. دلایل فروریختن آنها بسیار بیشتر از محبوب شدن شبکه‌های اجتماعی بود:1- بسته شدن ابزارهای رایگان‌های وبلاگ‌نویسی2- نوع نوشتن وبلاگ‌نویس‌ها که هم بسیار انرژی‌بر و وقت‌گیر بود و هم به خاطر…

توهم کوتارد: آنهایی که تصور می‌کنند مدتهاست مرده‌اند!

«می‌اندیشم پس هستم»  Cogito, ergo sum با این حال همه کسانی که می‌اندیشند با این باور دکارت موافق نیستند.محتوای تفکر برخی از افراد مبتلا به یک اختلال عصبی روانپزشکی نادر، معروف به سندرم کوتارد، به جای اینکه به حس بودن منجر شود، به احساس…

چگونه طولانی مدت درس بخوانیم و کمتر خسته شویم؟

مطالعه برای ساعات طولانی می‌تواند چالش برانگیز باشد، اما چندین راهبرد وجود دارد که می‌توانید برای کمک به حفظ تمرکز و جلوگیری از خستگی از آن‌ها استفاده کنید:استراحت کنید: هر 45 تا 50 دقیقه یک بار استراحت کنید تا مغز خود را شارژ کرده و از…

داستان واقعی اسکینر: روانشناس مشهور دهه ۱۹۴۰- آیا او واقعا دخترش را در داخل یک جعبه برای آزمایشاتش…

بوروس فردریک اسکینر معروف به بی‌اف اسکینر یک روانشناس، رفتارشناس، نویسنده، مخترع و فیلسوف اجتماعی آمریکایی بود. او در ۲۰ مارس ۱۹۰۴ در Susquehanna در پنسیلوانیا به دنیا آمد و در ۱۸ اوت ۱۹۹۰ در کمبریج، ماساچوست درگذشت.اسکینر بیشتر به خاطر…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5