چرا خواب زمستانی در فضا ممکن است برای انسان‌ها ممکن نباشد

0

ایوینگ دلش می‌خواست تمام طول مسافرت یک نفری خود بیدار بماند. میل داشت تمام آن مدت را کتاب بخواند، موسیقی گوش کند، فکر اینکه او تقریبا” یکسال از عمر خود را در خواب گذرانده، برایش چندش‌آور بود، تمام آن وقت را تلف کرده بود!

ولی آن فرصت دیگر برنمی‌گشت. هم میهنانش در ارتباطی که با او برقرار کرده بودند به او گفته بودند:

” شما از ارتفاع ۱۶ Parsec در فضا عبور می‌کنید، ایوینگ، هیچکس نمی‌تواند تمام آن مدت را بیدار بماند و زنده باشد و ما شما را زنده می‌خواهیم. ”

اینها بخشی از مقدمه کتاب علمی تخیلی سفر به سیارات ناشناخته، نوشته رابرت سیلوربرگ هستند که در آن مثل بسیاری از آثار دیگر اشاره شده که در مسیرهای طولانی سفرهای فضایی با خواباندن یا به خواب زمستانی بردن فضانوردان می‌توان شرایط را برای آنها ساده کرد یا اینکه مصرف غذا و اکسیژن آنها را به حداقل رساند.

در پایان سفر می‌بینیم که مراحل بیداری خیلی به سرعت تمام می‌شوند و یا یک تزریق و با بیرون آمدن فضانورد از محفظه مخصوص، بعد از چند دقیقه کرختی، شخص زندگی عادی را از سر می‌گیرد. اما آیا چنین چیزی واقعا ممکن است؟

فرستادن انسان‌ها به هر نقطه‌ای در فضا فراتر از ماه، تدارکات سلامت، غذا و روان‌شناسی را در تنگناها و چالش‌هایی می‌برد.

راه حل اصلی این مشکلات در داستان‌های علمی تخیلی این است که مسافران به خواب زمستانی ببریم. در این حالت آسودگی، متابولیسم کاهش می‌یابد و ذهن از کسالت انتظار برای ساعات بی‌پایان در امان می‌ماند.

برخلاف سفر‌های سریع‌تر از نور و یا استفاده از کرم‌چاله‌ها، که چیزهایی هستند که فعلا از سطح فناوری ما خیلی دور هستند، فرض قرار دادن فضانوردان در حالت خواب زمستانی به نظر می‌رسد که چیز تقریبا در دسترسی باشد. به اندازه‌ای که حتی آژانس فضایی اروپا به طور جدی به بررسی آن است.

اما مطالعه جدید توسط سه محقق از شیلی همین خوبا زمستانی هم ممکن است، انجام‌پذیر نباشد.

روبرتو اف. نسپولو و کارلوس مجیاس از مؤسسه هزاره برای زیست‌شناسی یکپارچه و فرانسیسکو بوزینوویچ از دانشگاه شیلی تصمیم گرفتند تا رابطه بین توده بدن و مصرف انرژی در حیواناتی که در خواب زمستانی هستند را کشف کنند.

آن‌ها مشخص کردند که حداقل میزان متابولیسمی که به سلول‌ها اجازه می‌دهد در شرایط سرد و کم اکسیژن تاب بیاورند، چه میزان می‌تواند باشد.

مشخص شد که در جانداران نسبتاً سنگینی مانند ما، میزان صرفه‌جویی در انرژی با خواب زمستانی، ناچیز است.

کلمه خواب زمستانی اغلب تصاویری از یک خرس را به ذهنمان متبادر می‌کند که برای یک استراحت طولانی زمستانی در لانه‌ای پنهان شده است.

گرچه خرس‌ها برای چندین ماه طولانی و سرد خاموش می‌شوند، خواب آن‌ها به خواب زمستانی واقعی در میان موجودات کوچک‌تر مانند سنجاب‌ها و خفاش‌ها شبیه نیست.

در جانداران کوچک دمای بدن به شدت کاهش می‌یابد، متابولیسم کاهش می‌یابد و ضربان قلب و تنفس کند می‌شود. این فرآیند می‌تواند در برخی موارد مصرف انرژی را تا 98 درصد کاهش دهد و دیگر آنها نیازی نباشد که برای شکار یا جستجوی غذا تلاشی کنند. اما در یک خرس در خواب زمستانی همچنان یک چهار کل چربی حیوان مصرف می‌شود.

در انسان‌ها در حالت عادی نیاز به انرژی چیزی حدود 12 هزار کیلوژول است. اگر فرض کنیم انسانی را به خواب زمستانی ببریم، این میزان نیاز به انرژی معادل چند صد کیلوژول می‌شود. این انرژی باید از منابع چربی او گرفته شود.

پس گردشگر فضایی بی‌باک ما که در رختخواب مخصوص خود قرار دارد، روزانه بیش از شش گرم چربی از دست می‌دهد. در طول یک سال، این وزن به حدود دو کیلوگرم می‌رسد.

چنین کاری برای مسافرت تا قمرهای مشتری ممکن است، چیز بدی نباشد. اما اگر بخواهیم سفر را طولانی‌تر کنیم و فضانوردی را بخواهیم چند دهه در خواب زمستانی قرار بدهیم، چه؟ در این صورت او باید چند صد کیلوگرم چربی بسوزاند. یا اینکه به صورت متناوب بیدار شود و میزان کالری مورد نیاز خود را دریافت کند که با خواب زمستانی منافات دارد.

پس دست‌کم سناریوهای علمی تخیلی کنونی ممکن نیستند. مگر اینکه فرض کنیم فضانورد را از راه رگ یا کاتتر روده‌ای تغذیه مختصر و دقیقی بکنیم که بیشتر مناسب دوره‌های کوتاه تعذیه است.

دقیقا به همین خاطر است که پستاندارانی به اندازه ما یا بزرگ‌تر از ما، به ندرت در طبیعت از مکانیسم خواب زمستانی استفاده می‌کنند.

پس به خاطر اینکه حتی در حالت خواب زمستانی نیاز به انرژی ما زیاد پایین نمی‌آید، این راه حل عملا چندان مناسب نیست. به همین دلیل است که خرس‌ها به همان روشی که حیوانات کوچکتر خواب زمستانی می‌کنند، زمستان را سر نمی‌کنند.

ضمن اینکه در خواب زمستانی انواع مشکلات مانع مشکلات قبلی و تنفس و نیز تحلیل عضلات و جمود مفاصل کاملا قابل پیشبینی هستند.

مجبور کردن انسان‌ها به خواب زمستانی ارزش این همه زحمت را ندارد! دست‌کم باید سناریوهای علمی تخیلی منطقی‌تری پیدا کنیم. یکی از سناریوهای فعلی این است که به جای انسان‌های بالغ، سلول‌های تخم باور شده انسان را منجمد کنیم و در فاصله زمانی مناسب آنها را از انجماد در بیاوریم، وارد رحم‌های مصنوعی کنیم و با روبات‌ها آموزش بدهیم تا تبدیل به نسل فاتح فضا بشوند!

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

چهره و شکل و شمایل یک شهروند کشورهای اسکاندیناوی یا منطقه نوردیک به چه صورت است؟

کشور‌های اسکاندیناوی که به عنوان کشورهای شمال اروپا یا منطقه نوردیک نیز شناخته می‌شوند، به گروهی از کشور‌های شمال اروپا اطلاق می‌شود. واژه نوردیک اغلب برای توصیف دانمارک، فنلاند، ایسلند، نروژ و سوئد که اعضای اصلی شورای شمال اروپا هستند،…

عکس‌های بسیار جالبی از روز‌های اولیه هوانوردی، دهه‌های 1890-1930

در اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20، جهان شاهد تغییر ژرفی در فناوری شد. رویاپردازانی مانند برادران رایت، اتو لیلینتال و آلبرتو سانتوس-دومونت که با میل سیری ناپذیر برای تسخیر قلمرو‌های ناشناخته پرواز می‌کوشیدند، با جسارت و عزم تزلزل ناپذیر داستان…

چرا غذاها در کتاب‌های مصور و انیمیشن‌ها اینقدر اشتها برانگیزند؟!

دوران کودکی خودم را که به یاد می‌آورم، یاد کتاب‌های داستان مصور می‌افتم که در بعضی از صفحات آن عکس میزهای پر از غذا درج شده بود. نقاشی‌های آنقد آنقدر خوب بودند که تصور می‌کردم میوه‌ها و مرغ و بوقلمون و سوسیس فرنگی‌ها مسلما باید کیفیت…

عکس‌های بی‌نظیر از آبشارهای رنگارنگ دریاچه‌های پلیتویس در کرواسی و مقایسه آنها با فصل یخ‌زده

نوشته: تاماس دومبورا توثمن چهار سال پیش در فصل زمستان از دریاچه‌های پلیتویس بازدید کردم و از دنیای زیبا و یخ زده آنها با آبشارهای یخی و مناظر سفید عکس گرفتم.اخیراً دوباره به این دریاچه‌ها بازگشته‌ام تا از همان منظره خیره‌کننده عکس…

با این تصاویر کارت پستال خیلی قدیمی در دهه ۱۹۰۰ آمریکایی‌ها، تصور خود از ۱۰۰ سال بعد را نشان داده…

مجموعه‌ای جذاب از کارت پستال‌های عجیب و غریب و در عین حال جذاب از استیون آر. شوک، دیدگاه‌هایی را ارائه می‌دهد که در دهه ۱۹۰۰ تصور شده است و نشان می‌دهند که چگونه شهر‌ها، شهرک‌ها و دهکده‌ها در سراسر ایالات متحده ممکن است طی ۱۰۰ سال آینده…

عکس‌هایی که جادوی پرسپکتیو را نشان می‌دهند

عکاسی به نام هوگو سوئیساس، یک عکاس خلاق مستقر در لیسبون پرتغال است. او از دوربین و مغزش برای فریب چشم بینندگان عکس‌هایش استفاده می‌کند. او کاملاً خودآموخته، اشیاء روزمره را در صحنه‌هایی که به نظر نمی‌رسد متعلق به آن‌ها هستند، قرار می‌دهد، و…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.