یک شبه بلور غیرممکن در اولین آزمایش بمب هسته‌ای جهان ساخته شده بود

0

در ساعت 5:29 صبح روز ۱۶ ژوئیه ۱۹۴۵، در ایالت نیومکزیکو، رویداد تاریخی وحشتناکی رخ داد که دنیا را برای همیشه تغییر داد.

در این زمان ارتش ایالات متحده یک دستگاه انفجار پلوتونیوم موسوم به گجت Gadget را منفجر کرد، آرامش سپیده دم از هم پاشید. این لحظه جنگ را برای همیشه تغییر خواهد داد.

انتشار انرژی، معادل ۲۱ کیلوتن TNT، برج آزمایش ۳۰ متری و مایل‌ها سیم مسی را که آن را به تجهیزات ضبط وصل می‌کرد تبخیر کرد. گلوله آتشین ایجاد شده، برج و مس را با آسفالت و ماسه بیابان زیر آن به شیشه سبز تبدیل کرد و یک ماده معدنی جدید به نام‌ ترینیتیت trinitite ایجاد کرد.

دهه‌ها بعد، دانشمندان رازی را کشف کردند که در قطعه‌ای از آن ترینیتیت پنهان شده بود – شکل نادری از ماده که شبه‌بلور خوانده می‌شود و زمانی تصور می‌شد غیرممکن است.

تری والاس، ژئوفیزیکدان از آزمایشگاه ملی لوس آلاموس، سال گذشته توضیح داد: «شبه بلور‌ها در محیط‌های سختی تشکیل می‌شوند که به ندرت در زمین وجود دارند. آن‌ها به یک رویداد آسیب‌زا با شوک، دما و فشار شدید نیاز دارند.»

بیشتر کریستال‌ها، از نمک سفره تا سخت‌ترین الماس‌ها، از همین قانون پیروی می‌کنند: اتم‌های آن‌ها در ساختار شبکه‌ای قرار گرفته‌اند که در فضای سه‌بعدی تکرار می‌شود. شبه‌بلور‌ها این قانون را زیر پا می‌گذارند و الگویی که در آن اتم‌های آن‌ها مرتب شده‌اند تکرار نمی‌شود.

هنگامی که این مفهوم برای اولین بار در جهان علمی در سال ۱۹۸۴مطرح شد، تصور می‌شد که این غیرممکن است: کریستال‌ها یا مرتب شده‌اند یا بی‌نظم هستند و بین دو قائدتا نباید چیزی وجود داشته باشد.

اما بعد این طرح نظریه، تلاش شد آنها را محیط‌های آزمایشگاهی و هم در طبیعت – یعنی در شهاب‌سنگ‌هایی که تحت شوک ترمودینامیکی به زمین می‌آیند، پیدا کنند.

با دانستن اینکه شرایط سخت برای تولید شبه بلور‌ها لازم است، تیمی از دانشمندان به سرپرستی زمین‌شناسی به نام لوکا بیندی از دانشگاه فلورانس در ایتالیا تصمیم گرفتند تا نگاهی دقیق‌تر به‌ ترینیتیت بیندازند.

آن‌ها با استفاده از تکنیک‌هایی مانند میکروسکوپ الکترونی روبشی و پراش اشعه ایکس، شش نمونه کوچک از‌ ترینیتیت قرمز را تجزیه و تحلیل کردند. در نهایت، آن‌ها به یکی از نمونه‌ها برخوردند- یک دانه ریز ۲۰ وجهی تشکیل شده از سیلیکون، مس، کلسیم و آهن، با تقارن چرخشی.

والاس در سال ۲۰۲۱، زمانی که تحقیقات این تیم منتشر شد، توضیح داد: «این شبه بلور از نظر پیچیدگی فوق‌العاده است – اما هنوز کسی نمی‌تواند به ما بگوید که چرا به این ترتیب شکل گرفته است. اما روزی یک دانشمند یا مهندس خواهد توانست توضیحی ترمودینامیکی برای ساخت آن بیان کند.»

این کشف نشان‌دهنده قدیمی‌ترین شبه بلور‌های انسانی شناخته شده است، و نشان می‌دهد که ممکن است مسیر‌های طبیعی دیگری برای تشکیل شبه‌بلور‌ها وجود داشته باشد. برای مثال، فولگوریت‌های شن مذاب حاصل از برخورد صاعقه و مواد حاصل از برخورد شهاب‌ها، هر دو می‌توانند منبع شبه‌کریستال‌ها در طبیعت باشند.

به گفته محققان، این تحقیق همچنین می‌تواند به ما در درک بهتر آزمایش‌های هسته‌ای غیرقانونی با هدف نهایی محدود کردن گسترش تسلیحات هسته‌ای کمک کند.

«ما معمولاً زباله‌های رادیواکتیو و گاز‌ها را تجزیه و تحلیل می‌کنیم تا بفهمیم سلاح‌ها چگونه ساخته شده‌اند یا حاوی چه موادی هستند، اما پیدا کردن این شبه‌بلورها اطلاعات زیادی به دانشمندان خواهد داد.

این تحقیق در PNAS منتشر شده است.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

مردان خوش‌لباس و خوش‌تیپ سال‌ها و دهه‌های آینده احتمالا چه لباس و آرایش موی سر و صورتی خواهند داشت

پیشبینی مد بسیار دشوار است. در داستان‌های علمی تخیلی گاهی چیزهایی در مورد آنها می‌خوانیم. مثلا سرهای تراشیده شده‌ای که جواهرات بر فرق سر دوخته شده‌اند یا خالکوبی‌ها.اما با توجه به تغییرات اقلیمی و درگیری‌ها و وسایل فناورانه‌ای که در حال…

بهترین سریال های هندی | 49 سریال هندی تماشایی به همراه توضیحات

محتوای شرقی به صورت عام و فیلم‌ها و سریال‌های هندی به صورت خاص طرفداران خاص خودشان را دارند. به خصوص با توجه به کم‌مایه شدن سینما و تلویزیون آمریکا روز به روز افراد بیشتری رو به سریال‌های کره‌ای یا سینمای مستقل‌تر کشورهایی مثل اسپانیا و…

رهبران شرکت‌ها و کشورها در قالب افراد بی‌خانمان- چه کسی می‌داند اگر جبر جغرافیایی و اکوسیستم نبود،…

اگر پدر زیستی استیو جابز او را در یک سناریویی تخیلی به سوریه می‌برد، استیو جابز چه سرنوشتی پیدا می‌کرد؟ یک کارمند؟ یک مدیر رده میانی؟ یکی از انبوه کشته‌های جنگ داخلی این کشور؟بدیهی است که اکوسیستم مناسب و شرایط اقتصادی و یک آبشار…

این عکس پرنده واقعا فتوشاپی نیست و ترکیبی هم نیست و در یک جلسه گرفته شده است!

این عکس شگفت‌انگیز از یک پرنده در حال شگفت‌زده کردن کاربران در اینترنت است و مغز مردم از پردازش آنچه در عکس می‌بینند، ناتوان شده است!اگرچه این یک عکس ویرایش نشده و ترکیبی هم نیست و به صورت روتین با یک بار شات و نوردهی گرفته شده است.…

جوزف ساموئل: مردی که نمی‌توانست به دار آویخته شود!

جوزف ساموئل یک جنایتکار بزرگ بود نبود، فقط از منازل سرقت می‌کرد. در وهله اول،هیچ چیز قابل توجهی دیگری در مورد زندگی او جالب نبود. با این حال، وقتی قرار شد او را اعدام کنند، همه چیز عجیب و غریب شد.جوزف ساموئل در سن چهارده سالگی در سال…

بهترین کتاب های علمی تخیلی برای پرورش تخیل شما |۶۴ اثر خواندنی

تهیه فهرستی از آثار علمی تخیلی که در ایران ترجمه و منتشر شده باشند و محبوب باشند، دشوار است. کلا وقتی فهرست می‌کنیم هدف ما ترغیب خواننده به بیشتر خواندن است و نه اینکه ادعا کنیم چیز کاملی درست کرده‌ایم.پس این شما و شماری از محبوب‌ترین…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.