برخلاف تصور قبلی ویروس ایدز یا HIV در مرحله خفته، بیکار نیست!

0

ویروس ایدز یا نقص ایمنی انسانی (اچ‌آی‌وی) آنطور که قبلاً فکر می‌کردیم، مرحله خواب و آرام ندارد.

ویروس‌  HIV می‌تواند کپی‌های DNA ژنوم RNA خود را در کروموزوم‌های ما پنهان کند، حتی زمانی که سیستم ایمنی بدن تلاش می‌کند تا بدن را از شر این عفونت خلاص کند.

به تازگی دو مطالعه نشان داده‌اند که قطعات ریز ژنوم HIV می‌توانند در داخل سلول‌های ایمنی باقی بمانند، حتی زمانی که درمان دارویی انجام شود و تکثیر ویروس را بتواند سرکوب می‌کند. همین امر باعث می‌شود که سیستم ایمنی تحریک و خسته شود.

دانیل کافمن، ایمونوویروسولوژیست دانشگاه لوزان در سوئیس می‌گوید: «بیشتر ویروسی که در بدن (بعد از درمان) باقی می‌ماند ویروس‌های معیوبی هستند که واقعاً نمی‌تواند تکثیر شود، اما ما دریافته‌ایم که این ویروس‌های معیوب هنوز هم می‌توانند RNA ویروس و گاهی اوقات پروتئین تولید کنند.»

دارو‌های ضد رتروویروسی شبیه دکمه چرت زدن هستند و تا زمانی که فرد به مصرف دارو ادامه می‌دهد، از تکثیر HIV در داخل سلول‌های ایمنی نوع کمکی T جلوگیری می‌کند. این دارو‌ها باعث افت زیادی در تعداد ذرات HIV می‌شوند به طوری که ویروس در خون غیرقابل تشخیص می‌شود. اما این دو مطالعه نشان می‌دهند که این دارو‌ها تک تک تکه‌های RNA ویروسی موجود در سلول‌های ایمنی را پاک نمی‌کنند.

در مقاله اول، محققان نمونه خون ۱۸ مرد تحت درمان HIV را گرفتند. آن‌ها با استفاده از پروب‌های RNA فلورسنت، قطعات ژن HIV را در میلیون‌ها سلول T کمکی جستجو کردند.

از ۱۸ نفری که برای HIV تحت درمان قرار گرفتند، ۱۴ نفر دارای مخازن RNA ویروسی بودند و هفت نفر پروتئین‌های ویروسی از جمله p۲۴ تولید کردند. پروتئینی که جزء پوسته HIV است و در آزمایشات تشخیصی استفاده می‌شود.

در عکس بالا مواد ژنتیکی HIV به صورت لکه‌های سبز و بنفش در داخل سلول T کمکی دیده می‌شود.

در حدود ۲۸ سلول از هر میلیون سلول ایمنی حاوی مواد ژنتیکی اچ‌آی‌وی بود، اما این برای تحریک پاسخ ایمنی کافی بود. هر چه مخزن بقایای ژن HIV بزرگتر باشد، بدن با ایجاد یک پاسخ ایمنی اختصاصی HIV با شدت بیشتری پاسخ می‌دهد.

البته ما نمی‌دانیم که آیا چنین فعالیت ایمنی مداومی برای فرد مبتلا به HIV مفید است یا مضر. این شبح ویروسی می‌تواند به عنوان یادآورکننده برای سیستم ایمنی بدن باشد تا هوشیار بماند، یا می‌تواند ارتش سلول‌های T را به وحشت انداخته و خسته کند.

RNA ویروس می‌تواند باعث التهاب شود، که مشخص است حتی زمانی که افراد از درمان ضد رتروویروسی استفاده می‌کنند، ادامه می‌یابد.

مطالعه دوم تأیید کرد که برخی از افرادی که برای HIV درمان می‌شوند دارای RNA ویروسی ناخواسته در سلول‌های T کمکی هستند که باعث ایجاد اختلال در رشد سلول‌های ایمنی نوع CD۸+ T می‌شود که به مبارزه با عفونت HIV کمک می‌کنند.

منبع: Cell Host & Microbe


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

طراحی‌ها و معماری‌های نبوغ‌آمیز و عالی که باید تحسین‌شان کرد

همان طور که در برخی پست‌های قبلی از طراحی‌ها و معماری بد گفتیم (در اینجا و اینجا برای مثال) سوی مخالف آنها هم وحود دارد. یعنی طراح یا معماری صنعتی به کاربرد و جنبه زیباشناختی اماکن و اشیا دقیقا فکر کرده و چیزی دلخواه و هماهنگ با محیط پدید…

فهرست فیلم های برتر سال ۲۰۲۲ با استفاده از امتیازبندی جوایز اصلی اهدا شده در جشنواره های مطرح

فهرست فیلم های برتر سال ۲۰۲۲ با استفاده از اطلاعات زیر تدوین شده است:۱-جوایز اصلی اهدا شده در جشنواره های مطرحی چون کن، ونیز، برلین، ساندنس و...۲- جوایز انجمن های منتقدانی چون نیویورک، لس آنجلس، واشنگتن دی.سی و...۳-فهرست فیلم…

10 عکس بسیار زیبا از درخت – انتخاب شده از عکاسان خلاق

درخت‌ها زندگی‌بخش زمین و مایه زیبایی آن هستند. انسان‌ها هزاران سال است که آنها بهره می‌برند و تا توانسته‌اند پهنه زمین برخوردار از زیبایی‌شان را کمتر و کمتر کرده‌اند. درختان متنوع با شکل و آرایش متفاوت ریشه، تنه، شاخه‌ها و برگ‌ها، چشم‌نواز…

خوشمزه‌ترین غذاها در کشورهای مختلف دنیا از دید میدجرنی

ذائقه مردم کشورهای مخالف متناسب با فرهنگ و مواد غذایی اولیه در دسترس به میزان زیادی با هم متفاوت است تا آن حد که گاه باعث شگفتی ما می‌شود که چطور به خوردن این غذاها می‌شود فکر کرد. اما به صورت متناسب ممکن است برخی غذاهای ما هم برای شهروندان…

درخت‌هایی که با شیواترین زبان می‌گویند: می‌خواهم زنده بمانم!

درخت‌ها از 370 میلیون سال پیش بر روی کره زمین بوده‌اند و گرچه ما انسان‌ها با همه امکانات خود سعی در از بین بردن آنها داریم، آنها تا جایی که می‌توانند مقاومت می‌کنند.برآورد می‌شود که روی زمین علیرغم همه جفاهایی که ما به طبیعت وارد…

عکس‌های قدیمی از یخ‌فروش‌های آمریکایی

یخ‌فروش‌ها در دوران قدیم اهمیت زیادی داشتند. قبل از رواج یخچال‌های مدرن، زندگی بدون آنها مختل می‌شد.عکس‌های این نوشته نگاهی اجمالی به دوران گذشته می‌اندازند، زمانی که صدای یخ‌فروش‌ها و شکستن بلوک‌های یخی در خیابان‌ها طنین‌انداز می‌شد.…
آگهی متنی در همه صفحات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.