ماسک مناسب جهت جلوگیری از انتقال ویروس کرونا

1

رپورتاژ

مقدمه:

شیوع ویروس کرونا (کووید 19) از حد و مرز خود گذشته و استرس و اضطراب از سرایت ویروس در انسان ها بیداد می کند. به همین منظور سعی شده با معرفی کاملی از ماسک شیمیایی و ماسک برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا از استرس شما عزیزان کم کنیم. تا بتوانید ماسک های متفرقه را از ماسک اورجینال به راحتی تشخیص دهید و انتخاب ماسک مناسب برای شما عزیزان راحت گردد. وب سایت فروشگاهی راسپینا با قدمتی چند ساله و بیش از 2000 محصول دارای نماد اعتماد الکترونیکی از وزارت صنایع و معادن و نماد ساماندهی در زمینه تخصصی تجهیزات ایمنی فعالیت دارد که بسیاری از محصولات این فروشگاه از تولیدات و واردات این مجموعه بزرگ می باشد. فروشگاه تجهیزات ایمنی راسپینا سعی کرده بستری برای خرید آسان و مطمئن برای شما عزیزان مهیا کند.

در این مقاله سعی شده پرسش های متداولی که در ذهن افراد شکل گرفته را با توضیحات کامل و جامعی پاسخ دهیم تا بتوانیم کمک شایانی در زمینه انتخاب ماسک مناسب برای جلوگیری از انتقال ویروس به هموطنان عزیزمان ارائه داده باشیم.

سوال اول : آیا ماسک شیمیایی ( ماسک صنعتی ) برای محافظت افراد از ویروس کرونا موثر است یا خیر ؟

در ابتدا باید به این سوال این گونه پاسخ داد که نحوه انتقال ویروس (ویروس کرونا) به این شکل می باشد که ویروس به ذرات معلق در محیط چسبیده و بسته به حجم و وزن ویروس و ذره میزبان دارای راه های انتقال (از طریق تنفس هوا، تماس با محیط و غیره ) به افراد مختلف میباشد.

ماسک صنعتی یا همان ماسک شیمیایی به دو دسته کلی تمام صورت و نیم صورت تقسیم بندی می شوند: 1) ماسک شیمیایی تمام صورت: همان طور که از نام آن پیداست کل صورت اعم از دهان، بینی و چشم را محافظت می نماید. 2) ماسک شیمیایی نیم صورت: فقط بینی و دهان را پوشش می دهد. سیستم محافظتی (دیافراگم تنفسی) ماسک تمام صورت و ماسک نیم صورت به دو شکل تک فیلتر و دو فیلتر می باشد که یکی از مزیت های ماسک های دو فیلتر نسبت به تک فیلتر این است که قدرت تنفس در ماسک های دو فیلتر بالاتر می باشد.

حال شاید برای شما این سوال پیش بیاید که فیلتراسیون ماسک های تمام صورت و نیم صورت چگونه می باشد در پاسخ باید گفت که فیلتر یا کارتریج ماسک ها بر اساس دو استاندارد  طبقه بندی می شوند: 1- استاندارد اروپایی: فیلتر هایی که بر اساس تعداد حالات تقسیم شده اند در این دسته قرار می گیرند مثال : فیلتر تک حالته P3r، فیلتر دوحالته AB یا AP3r  و … که به نسبت استانداردهای دیگر دسته بندی سخت گیرانه تر و کامل تری دارند .2- استاندارد امریکایی:  در این دسته فیلترها اساسا به چهار نمونه تقسیم می شوند: نوار سفید یا بنفش (پد ها و فیلتر هایی که موجب تصفیه ذرات معلق در هوا می شوند P3r ) نوار مشکی (محافظت در برابر گازهای عالی و مشتقات مواد نفتی) ، نوار زرد ( محافظت در برابر گازهای اسیدی و مشتقات مواد اسیدی) نوار زیتونی (محافظت در برابر گاز های آلی و اسیدی که به اصطلاح به آنها فیلتر مولتی گاز گفته می شود). البته قابل ذکر است فیلتر هایی در این دسته قرار دارند که به اصطلاح به آن ها فیلترهای ترکیبی هم گفته میشود. (مثال فیلتر نوار زیتونی همراه با نوار بنفش)

برای جلوگیری انتقال ویروس در ماسک های تمام صورت و ماسک نیم صورت بر اساس استاندارد اروپا باید فیلتری انتخاب شود که حتما نشانه P3r را داشته باشد و در استاندارد امریکا باید از پد یا فیلتر های با نوار سفید یا بنفش رنگ مخصوص گرد و غبار استفاده کرد البته باید توجه داشت به دلیل قیمت های بالای ماسک و فیلتر اغلب مورد استفاده عموم قرار نمی گیرند و تنها در افرادی که در معرض مستقیم ویروس اعم از پزشکان ، دندانپزشکان ، پرستان و افرادی که مواجه زیاد با ویروس دارند بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند.

سوال دوم : برای عدم انتقال ویروس از چه نوع ماسکی باید استفاده کرد ؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید توضیحی در مورد انواع ماسک که مورد استفاده عموم قرار می گیرند داده شود تا درک جامعی از پاسخ به این سوال در ذهن شما عزیزان ایجادشود .

ماسک پزشکی یا ماسک 3 لایه (ماسک جراحی) : در اکثر مواقع ماسک پزشکی از 3 لایه اصلی تشکیل شده است : لایه ابتدایی و انتهایی از جنس اسپان باند و لایه میانی از جنس ملت بلون که این سه لایه و کش برای قرار گیری ماسک روی صورت (کش دور گوش) به دو صورت دستی و التراسونیک ( تمام پرس) به هم متصل می شوند .

توجه داشته باشید طول عمر مفید ماسک سه لایه بین 3 تا 4 ساعت می باشد در صورتی که ماسک دچار عیب نشده باشد و استفاده بیشتر از آن موجب آسیب رساندن به خود و دیگران خواهدشد.

قبل از معرفی انواع دیگر ماسک ها باید به دو استاندارد در تعیین ماسک های سوپاپدار و بدون سوپاپ اشاره کرد: ماسک ها هم همانند فیلتر ها بر دو اساس استاندارد اروپایی و آمریکایی تقسیم بندی میشوند: 1) استاندارد اروپایی بر اساس فیلتراسیون ذرات معلق در هوا (استاندارد EN149) ماسک ها را به سه دسته تقسیم بندی می کند که شامل (ffp مخفف ماسک تنفسی می باشد) FFP1، FFP2 و FFP3 . 2) استاندارد آمریکایی: ماسک ها در این دسته بر اساس فیلتراسیون ذرات ( استاندارد NIOSH )  به دو دسته N95 و N99 تقسیم بندی می شوند. استاندارد N95 به این معناست که 95 درصد ذرات را باید فیلتر کند یا از خود عبور ندهد و ماسک N99 به معنی عبور ندادن  99 درصد ذرات معلق در هوا می باشد که در پایین هر کدام را کامل تر شرح داده ایم.

ماسک هایی که در دسته بندی FFP2 قرار دارند معادل استاندارد آمریکایی N95 می باشند و بر عکس و ماسک هایی که در دسته بندی استاندارد آمریکایی دارای استاندارد  N99 هستند معادل ماسک هایی دارای استاندارد FFP3 می باشند و برعکس. حال اسفثنایی در این زمینه وجود دارد که ماسک هایی در دسته بندی استاندارد آمریکایی یا اروپایی یافت شود که معادلی برای هر دو استاندارد نداشته باشد.

با توجه به توضیح کاملی که در بالا داده شد و طبقه بندی کلی ماسک سوپاپدار و ماسک بدون سوپاپ اینک به توضیح هر یک از ماسک ها می پردازیم تا بتوانیم شما را در انتخاب ماسک مناسب جهت جلوگیری از انتقال ویروس کمک کنیم.

ماسک FFP1: این نمونه از ماسک ها دارای فیلتراسیون 25 درصد ذرات یا گرد و غبار موجود در محیط را دارند که به دلیل استفاده نشدن از لایه های کارآمد در این گونه ماسک ها برای محافظت گزینه مناسبی به حساب نمی آیند.

ماسک N95: این نوع ماسک بر اساس استاندارد NIOSH آمریکا تست شده که شرایط تست بر اساس این استاندارد به این روش است که: فیلتر ذرات تنفسی زمانی که تحت تست آئروسل های سدیم کلراید با قطر 3/0 میکرون با جریان 85 لیتر بر دقیقه قرار می گیرند باید کارایی فیلتراسیون 95 درصد را داشته باشند. قابل ذکر است که ماسک های تحت استاندارد N95  در محیط های مورد تست قرارگرفته اند که آئروسل های غیر روغنی وجود داشته اند به همین دلیل برای محیط هایی که ذرات روغن وجود دارد به شدت توصیه نمیشود.

ماسک FFP2 : این ماسک تحت استاندارد EN149 ارزیابی شده که محیط آزمایش در این استاندارد با محیط استاندارد NIOSH کاملا متفاوت می باشد : ماسک تنفسی باید حداقل کارایی 94 درصد را داشته باشد که تحت تست آئروسل سدیم کلراید با قطر 3/0 تا 6/0 میکرون با جریان 95 لیتر بر دقیقه قرار می گیرد به علاوه ماسک های FFP2 تحت تست آئروسل های روغنی هم قرار گرفته به همین دلیل نسبت به ماسک N95 ارجعیت بیشتری برای استفاده دارد.

ماسک N99: این نوع ماسک بر اساس استاندارد NIOSH آمریکا تست شده که شرایط تست بر اساس این استاندارد به این گونه است که : فیلتر ذرات تنفسی زمانی که تحت تست آئروسل ها ی سدیم کلراید با قطر کمتر از 3/0 میکرون با جریان 85 لیتر بر دقیقه قرار می گیرند باید کارایی فیلتراسیون 99 درصد را داشته باشند. قابل ذکر است که ماسک های تحت استانداردN99  در محیط های مورد تست قرارگرفته اند که آئروسل های غیر روغنی وجود داشته اند به همین دلیل برای محیط هایی که ذرات روغن وجود دارد به شدت توصیه نمی شود.

ماسک FFP3: این ماسک تحت استاندارد EN149  ارزیابی شده که با محیط استاندارد نیوش کاملا متفاوت می باشد : ماسک تنفسی باید حداقل کارایی 99 درصد را داشته باشد که تحت تست آئروسل سدیم کلراید با قطر کوچکتر از  3/0 میکرون با جریان 95 لیتر بر دقیقه قرار می گیرد به علاوه ماسک های FFP3 تحت تست آئروسل های روغنی هم قرار گرفته به همین دلیل نسبت به ماسک N99 ارجعیت بیشتری برای استفاده دارد .

نکته سوم : شکل ماسک هایی که بر اساس دو استاندارد NIOSH وEN149  دسته بندی می شوند به دو صورت کاسه ای و تاشو می باشند که برخلاف طرز فکر عموم افراد در میزان فیلتراسیون آنها تفاوتی وجود ندارد بلکه مهمترین تفاوت ماسک کاسه ای با ماسک تاشو در میزان فیکس شدن ماسک بر روی صورت افراد است که خود از مهمترین گزینه های انتخاب ماسک ایده آل جهت مصرف به حساب می آید.

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
1 نظر
  1. سروش می گوید

    عالی بود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5