نشانه های چربی خون در سالمندان

0

رپورتاژ

چربی خون اصطلاحی پزشکی است که برای تمامی مواد چربی که در خون وجود دارند، مانند تری‌گلیسیرید و کلسترول به کار می رود. بسیاری از افراد هستند که دارای مقادیر بالایی کلسترول یا همان چربی خون هستند و احتمال بروز حملات قلبی در این افراد بسیار بیشتر است. علائم چربی خون بسیار کم هستند و می توان گفت این بیماری بیشترین عامل مرگ و میر در سالمندان به حساب می آید. پس اگر فرد سالمندی در نزدیکانتان دارید، توجه داشته باشید که حتماً از نظر داشتن این عارضه کنترل بشوند. تمامی افراد بالای 60 سال باید حداقل سالی یک بار چکاب شوند تا چربی خونشان کنترل شود. در این مقاله به چربی خون افراد سالمند و لزوم وجود یک پرستار سالمند در کنارشان خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید.

روش هایی برای کاهش کلسترول در سالمندان و نقش پرستار سالمند

برای افراد سالمندی که دچار بیماری های گوناگونی از جمله بیماری قلبی هستند، کاهش کلسترول امری ضروری و حیاتی است. با بالا رفتن سن، علائم چربی خون در افراد سالمند ظاهر می شود. این افراد با میزان بالایی از کلسترول، در معرض خطرات جدی سکته مغزی و حمله های قلبی قرار می گیرند. این در حالی است که با توجه به اهمیت بالای این بیماری، سالمندان زیادی هستند که حتی معنای کلسترول بالا را نمی دانند و به طور کل نمی دانند علائم چربی خون بالا چه چیزهایی است. همین موضوع خدمات پرستاری در منزل را برای این افراد سالمند الزامی می کند.

غذاهای با کلسترول بالا و کاهش کلسترول سالمندان

لازم به ذکر است کلسترول بالا در یک دوره زمانی نمی تواند نشان دهد که فرد مبتلا به این بیماری است. در ادامه مقاله به بررسی مشکلاتی که از کلسترول بالا در سالمندان بروز می دهد و راه های مراقبت از آن ها می پردازیم.

کلسترول بالا در سالمندان به چه معناست و علائم چربی خون بالا چیست؟

جالب است بدانید که فقط 25 درصد کلسترول خون، مربوط به رژیم های غذایی است. پس بهتر است بدانید کسانی که دارای علائم چربی خون هستند، نمی توانند فقط با رژیم غذایی آن را درمان کنند. بعضی از افراد به طور کلی و بدون ارتباط با نوع تغذیه شان، به صورت ارثی دارا چربی خون بالا هستند. همچنین بالا بودن سطح چربی به داشتن یک سری بیماری ها مانند کم کاری تیروئید، دیابت، مشکلات کبدی و کلیوی، مصرف استروئیدها و داروهای فشار خون نیز مرتبط است. تشخیص به موقع علائم چربی خون بسیار اهمیت دارد، زیرا خطر بیماری های قلبی را بسیار افزایش می دهد. به همین جهت در زیر به بررسی اینکه غالباً چربی خون به چه دلیل بالا می رود، می پردازیم:

  • مصرف بیش از حد غذاهای سرخ شده.
  • مصرف اسیدهای ترا
  • ورزش نکردن.
  • اضافه وزن.
  • افراط در مصرف گوشت، مرغ، تخم مرغ.
  • مصرف دخانیات و سیگار.
  • داشتن دیابت..
  • سابقه ارثی.

بهتر است بدانید علائم چربی خون بسیار اندک است و بیشتر اوقات با تست های خون مشخص می شود، تا زمانی که با حمله قلبی یا سکته های مغزی متوجه آن شوید. هرچند بعضی از افراد با چربی خون بالا زخم های زرد رنگ و چرب بزرگی روی پوست بدنشان دارند، ولی با توجه به علائم اندکی که این بیماری دارد فرد سالمند نیازمند بررسی مرتب میزان کلسترول موجود در خونش است. بهترین گزینه برای افراد سالمند دارای بیماری چربی خون بالا، وجود یک پرستار سالمند در خانه و استفاده از خدمات پرستاری درمنزل است.

اقدامات لازم برای کاهش کلسترول در فرد سالمند

چربی خون بالا در افراد سالمند مسئله ای جدی است، ولی نگران نباشید! شما می توانید با استفاده از روش هایی، میزان سطح کلسترول خون خود را کنترل کنید. حتی برای شرایطی که چربی خون به صورت ارثی بوده هم روش هایی برای کنترل آن وجود دارد که به شرح زیر است.

داشتن ورزش و تحرک فرد سالمند

تحقیقات نشان می دهند که انجام ورزش و فعالیت های روزانه با شدت متوسط، می تواند در کم کردن سطح کلسترول افراد نقش بسزایی داشته باشند و حدود 15 درصد آن را کاهش دهد. همچنین تحرک می تواند سطح چربی مفید خون را نیز افزایش دهد. با توجه به اینکه ورزش هایی مانند دوچرخه سواری یا ورزش های هوازی برای فرد سالمند بیمار امکان پذیر نیست، بهترین مورد که فعالیت روزانه فرد سالمند را تأمین می کند، پیاده روی است.

ولی با توجه به شرایط زندگی و گرفتاری های امروزه، فرزندان شاید نتوانند به طور مرتب با فرد سالمندشان به پیاده روی بروند. پس استخدام پرستار سالمند علاوه بر مزایای زیاد دیگری که دارد، می تواند در پیاده روی های روزانه که امری مهم برای کنترل چربی خون بالا است، راه گشا باشد. برای این منظور، سالمندان می توانند از همراهی پرستار در خارج از خانه که جزو خدمات پرستاری در منزل او به حساب می آید، بهره مند شوند.

عدم استعمال دخانیات فرد سالمند

تحقیقات نشان می دهند که در صورت ترک سیگار و مصرف نکردن دخانیات توسط فرد سالمند مبتلا به بیماری چربی خون بالا، به طور سریع و قابل ملاحظه ای سطح کلسترول او کاهش یافته و کنترل می شود. با توجه به اینکه کنترل 24 ساعته فرد سالمند برای افراد خانه که هر یک درگیری مشاغل خود را دارند امکان پذیر نیست، پس وجود یک پرستار سالمند در منزل که بتواند در ترک و کنترل فرد سالمندی که در مصرف سیگار افراط می کند، امری ضروری و حیاتی محسوب می شود.

تغییر دادن رژیم غذایی فرد سالمند

یک فرد سالمند مبتلا به چربی خون بالا باید تعداد دفعات وعده های غذایی اش بیشتر باشد، ولی هر وعده را سبک مصرف کند. وجود یک پرستار سالمند می تواند کمک شایانی در این امر به فرد سالمند شما بکند. این امر علاوه بر آماده سازی وعده های غذایی فرد سالمند که یکی از خدمات پرستاری است، در کنترل و مصرف غذاهای سالم و مفیدی که برای بیماری او نیاز است، می تواند بسیار مفید باشد. این افراد برای کاهش علائم چربی خون بالا باید، مصرف نان سفید و غذاهای چرب و سرخ کردنی را به حداقل برسانند و در عوض مصرف انواع لوبیا و حبوبات، روغن زیتون و میوه و سبزیجات را افزایش دهند. همان طور که می دانید فرد سالمند بیمار نمی تواند به درستی رژیم غذایی خود را کنترل کند که همین امر ضرورت وجود پرستار مخصوص سالمندان در خانه را برای او افزایش می دهد.

پرستار فرد سالمند دارای بیماری چربی خون

همان طور که گفتیم بیماری چربی خون بالا اکثراً بی علامت است و درست وقتی که فرد سالمند دچار حملات قلبی یا سکته های مغزی شود، متوجه آن می شوید که دیگر برای درمان دیر شده است. پس یک پرستار سالمند در صورتی که شما از بیماری فرد سالمندتان باخبر نباشید، می تواند قبل از اینکه بیماری پیشرفت کند، آن را شناسایی کرده و اقدام به درمان فرد سالمند کند.

در صورتی که از بیماری سالمندتان نیز مطلع باشید، وجود یک پرستار سالمند کمک شایانی می کند تا با انجام بهترین و مطمئنترین راه که انجام آزمایش های خون مرتب و کنترل های مخصوص است، این بیماری را کنترل کرده و از بروز بیماری های جسمی و روحی که فرد بیمار را تهدید می کند جلوگیری کند. در این مرحله پرستار می تواند به کنترل داروهایی که پزشک برای فرد بیمار تجویز کرده و کمک در سبک جدید زندگی و همچنین کنترل رژیم های غذایی سالمند شما و انجام پیاده روی های مورد نیاز برای بهتر شدن بیماری فرد، درمان را شروع کند.

یکی دیگر از مهمترین خدمات پرستاری که پرستار برای فرد سالمند مبتلا به چربی خون انجام می دهد، کنترل مصرف چربی های فرد سالمند است. یادتان باشد با توجه به اینکه سالمندان جزو گروه حساس در جامعه هستند، باید به طورت مرتب چک شوند و میزان سطح چربی خون آن ها کنترل شود. فقط حضور یک پرستار سالمند با انجام مرتب آزمایش های خون می تواند وجود اختلالاتی که چربی در بدن فرد سالمند ایجاد می کند را کنترل کند.

کلام آخر

همان طور که گفتیم بیماری چربی خون برای افراد سالمند بسیار خطرناک است و احتمال ابتلا به بیماری های قلب عروقی و سکته های مغزی را افزایش می دهد. با توجه به اینکه علائم چربی خون بسیار اندک هستند، فرد سالمند حتماً باید تحت نظر و کنترل فردی در خانه باشد تا ضمن مصرف صحیح و به موقع داروها، در موارد لازم برای درمان مانند تغییر در سبک زندگی، رژیم غذایی مناسب و پیاده روی روزانه به فرد سالمند در ایجاد آرامش و جلوگیری از افسردگی پس از بیماری کمک کند. مرکز پرستاری آسایش ایده آل برای شما بهترین شرایط را فراهم می کند تا بتوانید با خیالی آسوده، پرستار سالمند متخصص و دلسوزی را برای ارائه خدمات پرستاری به سالمندتان استخدام کنید.

آگهی متنی در همه صفحات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.