استفاده از ارگونومی در زمان تجهیز دفتر و بهینه هزینه کردن

0
رپورتاژ

طراحی محیط کار امروزه از اهمیت بسیار بیشتری برخودار است. کارمندان و پرسنل شما در طول روز ساعت‌های بسیاری را در دفتر سپری خواهند کرد و باید احساس راحتی و امنیت داشته باشند.

طراحی و تجهیز دفتر کار باید متناسب با نیاز آن­ها باشد. فضای کار باید به گونه­ای باشد که جسم کارمندان به صورت متعادل و با آرگونومی اصولی پشت میز قرار بگیرد تا در طولانی مدت موجب ایجاد خستگی و مشکلات جسمی برای آن­ها نشود و هیچ تهدیدی هم برای سلامتی­شان وجود نداشته باشد. به همین علت استفاده از ارگونومی در دفتر کار جز الزامات است و نباید نادیده گرفته شود.

اهمیت رعایت ارگونومی در زمان خرید تجهیزات اداری

منظور از ارگونومی در محیط کار چیست؟

ارگونومی برگرفته از دو واژه یونانی ergon و nomos است. ارگون به معنی شغل بوده و نوموس هم در لغت معنی قوانین را دارد.

با همین معانی می­توان گفت که ارگونومی در محیط کار همان قوانین در فضای کار است که به جهت بیشتر شدن بهره­وری و همچنین راحتی و آسایش بیشتر کارکنان در نظر گرفته می­شود.

استفاده از ارگونومی در دفتر کار به معنی طریقه صحیح نشستن، استفاده از ابزارهای اصولی و محیط امن و کاربردی است. در تعریف ساده­تر می­توان گفت ارگونومی موجب رفع خستگی افراد و جلوگیری از فرسودگی آن­ها می­شود.

مزایای استفاده از ارگونومی در محیط کار چیست؟

سازمان‌دهی به امور و انجام درست وظایف هر فرد در محیط کاری، اصلی­ترین خواسته مدیر است. اما در برخی مواقع، عواملی همچون خستگی و درد و.. می­تواند موجب کاهش کیفیت و بازدهی کار شود.

این مشکل مخصوصا در دفترهایی که به صورت تیم ورک کار می­کنند بر روی کیفیت نهایی بسیار موثر خواهد بود. اما اگر از ارگونومی فضا کار استفاده کنید دیگر هیچ خستگی و درد جسمی نخواهید داشت. در نتیجه می­توان شاهد پیشرفت کار، رضایت مشتریان و پرسنل، آرامش در فضا و شادابی بیشتر در دفتر بود.

در صورت عدم استفاده از ارگونومی در محیط کار با چه مشکلاتی مواجه خواهیم شد؟

همان اندازه که استفاده از ارگونومی می­تواند کیفیت و کمیت کار را بهبود ببخشد، عدم استفاده از آن هم قادر به کاهش کیفیت و کمیت خواهد شد.

قطعا هیچ‌کس نمی­خواهد در گزارش آخر ماه فعالیت­های مانده یا بی‌کیفیت داشته باشد. از دیگر مشکلات ارگونومی در محیط کار می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

بیشتر شدن هزینه آسیب­ها در محیط کار

زمانی که ارگونومی در دفتر کاری شما وجود نداشته باشد. علاوه بر آسیب روانی که بر کارمندان وارد می­شود، امکان مصدومیت جسمی هم برای آن­ها وجود دارد که در نهایت بر سلامتی آن­ها، روابط فردی و خانوادگی­شان تاثیرگذار خواهد بود.

از رایج­ترین صدماتی که بر اثر رعایت نکردن ارگونومی فضای کار بر افراد وارد می­شود مربوط به مفاصل، عضله­ها و رباط­ها است. این آسیب اگر به طور جدی باشد حتی ممکن است شخص را مجبور به ترک شغل کند. این کار یک ضرر بزرگ برای شما هم خواهد بود، چراکه یک نیرو با تجربه را از دست خواهید داد.

درخواست غرامت، آموزش نیرو جدید و… همگی از هزینه­های اضافه خواهد بود.

کاهش روحیه کار

چه مدیر یک محیط باشید چه سرپرست و کارمند، در هر صورت وجود مشکل جسمی باعث خستگی زودرس شما شده و بر روی روحیه کاری­تان اثرگذار خواهد بود.

این انرژی منفی در تمام فضا پخش شده و بر روحیه دیگر افراد هم اثر می­گذارد. این مشکل نتیجه­ای جز کاهش کیفیت کار نخواهد داشت.

مشکلات بسیار برای نیروی کار شما

در صورتی که هیچ ارگونومی در فضا حاکم نبوده و رعایت نشود، شما با مشکلاتی از قبیل:

  • تنفس نامناسب
  • فشار بر بدن
  • ضعف قدرت بینایی
  • عدم دسترسی به تجهیزات
  • لرزش بدن
  • و…

مواجه خواهید شد. پیش از آنکه دیر شود، به فکر ارگونومی در محیط کار باشید.

فرقی نمی­کند در خانه و اتاق کارتان باشید یا در دفتر و شرکت، در هر صورت رعایت آن جزو الزامات می­باشد.

سلامت کارکنان و رعایت ارگونومی

 چطور در زمان تجهیز دفتر با رعایت اصول ارگونومی به فکر سلامت خود و همکاران باشیم؟

به این منظور شما باید یک چک‌لیست از ارگونومی محیط کار تهیه کرده و آن را به صورت کامل رعایت کنید. اگر در مرحله طراحی محیط اداری و دفتر کار هستید، انجام آن برایتان بسیار راحت خواهد بود. در غیر این صورت باید هزینه جدایی برای تعویض تجهیزات و طراحی داخلی پرداخت کنید.

از مهم­ترین چک‌لیست‌های مورد  استفاده از ارگونومی در دفتر کار می­توان موارد زیر را نام برد.

1- صندلی کارمندان

نشستن روی صندلی آن هم به اندازه 8 ساعت کار حوصله سر بری است. مخصوصا اگر صندلی نامناسب باشد. وجود یک صندلی اصولی و طراحی شده طبق آناتومی بدن باعث می­شود احساس آرامش بیشتری داشته باشید و سلامت جسمی شما را هم تضمین کند.

صندلی مناسب باید قسمت گودی کمر شما را پر کند و حمایت کامل از آن داشته باشد. قوس طبیعی در حین نشستن حفظ شود و همچنین قابلیت تنظیم ارتفاع داشته باشد تا هر فرد بتواند متناسب با قد خود آن را تنظیم کرده و مورد استفاده قرار دهد.

علاوه بر قابلیت تنظیم ارتفاع باید قابلیت تنظیم پشتی هم در آن باشد. داشتن پارچه قابل تنفس جهت تعریق نکردن، عمق مناسب، قابلیت تنظیم دستگیره و… از دیگر مشخصات مهم یک صندلی کاربردی و اصولی است.

اگر پشت سیستم می­نشینید وجود امکان چرخش در صندلی هم بسیار مهم خواهد بود. فرد باید به تمامی بخش­های میز دسترسی داشته باشد و نیاز به لم دادن و بلند شدن نباشد.

2- جاپایی و راحتی بیشتر

درست است که صندلی­های اداری برای اغلب افراد مناسب بوده و قابل استفاده است. اما باید به فکر همه اشخاص باشید. چراکه برخی از افراد به خاطر قد کوتاه، بزرگی شکم و… احساس راحتی روی صندلی ندارند.

وجود یک زیرپایی به آن­ها کمک می­کند تا پاهایشان آویزان نشود و دچار عارضه زانویی و… نشوند.

3- پایه مانیتور

در تمامی ادارات و دفترهای کاری از سیستم و تکنولوژی روز استفاده می­شود.

اگر ارگونومی فضا کار را رعایت نکنید بعد از گذشت مدتی احساس راحتی نخواهید داشت. یکی از مهم­ترین اصولی که باید به آن پایبند باشید، استفاده از پایه نمایشگر است.

ارتفاع مانیتور شما باید به اندازه­ای باشد که با زاویه مستقیم و نود درجه به آن نگاه کنید. نباید آنقدر پایین باشد که خم شوید و در مقابل نباید به اندازه­ای بلند باشد که سرتان را بلند کنید. شما باید به راحتی صفحه نمایشگر را تماشا کنید و با چشمان شما در یک راستا باشد.

در صورت نیاز می­توانید از پایه کیبورد یا ماوس هم استفاده کنید.

نحوه صحیح قرارگیری مانیتور

4- تجهیزات روشنایی

قرار نیست در تمامی بخش­ها و اتاق­ها نور طبیعی و پنجره وجود داشته باشد. به این منظور شما باید از نورپردازی استفاده کنید.

وجود یک چراغ مطالعه، لامپ­های مهتابی، نورهای مخفی و… می­تواند نور مورد نیاز را تامین کرده و همچنین بر زیبایی محیط بیفزاید تا کارکنان با احساس رضایت بیشتری مشغول به کار شوند.

البته در هنگام دیزاین و چیدمان هم مسئله نور را باید در نظر گرفت. چرا که تابش نور از پنجره بر صفحه سیستم می­تواند در دید شما اختلال ایجاد کند.

5- دمای فضا

شاید تعجب کنید، اما دما محیط هم جزو قوانین ارگونومی در تجهیز دفتر تخصصی است که باید به آن توجه کنید.

محیط باید با توجه به فصل، دما متناسبی داشته باشد و کارکنان مجبور به کم و زیاد کردن لباس­هایشان نشوند. هیچ گرد و غباری وجود نداشته باشد و هوا هم همیشه تا حد امکان تمیز و پاکیزه باشد.

می­توانید با نصب یک فیلتر هوا و دماسنج این مشکل را برطرف سازید.

6- استراحت و تحرک

نشستن طولانی مدت موجب خستگی می­شود. وجود آنتراکت در وسط کار با انجام نرمش، حرکات کششی و صرف یک نوشیدنی می­تواند موجب استراحت جسم و ذهن شما شود.

ارگونومی محیط کار که کارکنان باید رعایت کنند، کدام است؟

تنها ارگونومی مرتبط با محیط کار نیست. کارمندان هم باید برخی نکات را رعایت کنند که برخی از آن­­ها عبارتند از:

  • وضعیت نشستن خود را تصحیح کنید.
  • از بالشتک­های طبی در بخش نشیمن‌گاه صندلی و پشتی آن استفاده کنید.
  • ارتفاع صندلی را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که آرنج‌ها روی میز قرار گرفته و زاویه 90 درجه ایجاد کند.
  • در صورتی که دردهای مزمن همچون بی­حسی دست و پا گزگز، درد در حین تحرک و… احساس می­کنید، سریعا به پزشک مراجعه کنید.
  • برای تعویض محل کارتان خجالت نکشید. به هر دلیلی ممکن است میز و صندلی شما در زاویه و حالت بدی قرار گرفته باشد. این مسئله را با مدیر در میان بگذارید و جای میزتان را عوض کنید تا احساس آرامش و راحتی بیشتری داشته باشید.

جمع‌بندی

سلامت و احساس راحتی کارمندان بیشتر از هر چیزی اهمیت دارد.

به همین خاطر توصیه می­کنیم در زمان طراحی داخلی فضای کار به فکر استفاده از ارگونومی در دفتر کار باشید، تا طراحی متناسب با آن را انتخاب کرده و اجرا نمایید.

زیبایی فضا، مدرن بودن، استفاده از متریال جدید و جذاب هم می­تواند روی ذهن مراجعین و نیرو­های شما تاثیر مثبت گذاشته و مانع از خستگی آن­ها شود. =

دکوراسیون داخلی، دیزاین و چیدمان و ارگونومی را دست کم نگیرید. همه آن­ها به صورت ترکیب با هم می­توانند موجب افزایش کیفیت کار و بازدهی مجموعه شما شوند.

با توجه به اهمیت بالای رعایت ارگونومی در زمان خرید تجهیزات اداری، این محتوا به سفارش شرکت طراحی داخلی لاین استودیو تهیه شده و برای اطلاعات بیشتر میتوانید از این شرکت مشاوره دریافت کنید.

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5