چگونه ایالات متحده خودش را از فناوری بزرگی محروم کرد که باعث برتری هواوی در 5G شد

تحریم هواوی تنها راه متوقف کردنش بود!

0

همه می‌دانیم که اپراتورهای مخابراتی در ایالات متحده و تقریبا سراسر جهان از استفاده تجهیزات 5G هواوی منع شده‌اند.

دولت‌های جهان چاره‌ای جز تحریم و منع فعالیت هواوی در حوزه‌های مخابراتی و 5G نداشتند؛ چون تنها راه متوقف کردن این اپراتور و شرکت غول چینی برای عدم کنترل اطلاعات کل جهان بود.

اگر هواوی محدود نمی‌شود؛ خیلی زود فناوری و تجهیزات 5G این شرکت کنترل اطلاعات کل جهان را به دست می‌گرفت و در حقیقت روی ارتباطات جهان حکم‌رانی می‌کرد.

اپراتورها، دولت‌ها و به طور ویژه ایالات متحده هیچ راه‌حل جایگزینی دراین‌باره نداشتند. 5G هواوی از فناوری استفاده می‌کند که حرف نخست در جهان را زده و برنده قطعی در مواجه با زیرساخت‌ها و فناوری‌های دیگر اپراتورهای جهان است.

فارغ از بحث پادشاهی هواوی بر اطلاعات جهان، هیچ کشوری دوست ندارد هزاران میلیارد دلار درامد حاصل از نسل پنجم شبکه‌های موبایل را به سادگی تقدیم هواوی و دولت کمونیستی چین کند.

پشت پرده فناوری 5G هواوی

اخیرا نشریه وایرد مقاله‌ای چاپ کرده و علت برتری هواوی در فناوری 5G را برملا ساخته است. این مقاله نشان می‌دهد خود کشور ایالات متحده باعث شد هواوی در 5G از سایر اپراتورها پیشی بگیرد و این‌قدر پیشرفت کند و جلوتر راه برود که دیگر کنترل و محدودسازی آن جز با تحریم‌ها میسر نباشد.

وایرد می‌گوید یک نظریه و تئوری مطرح شده توسط پروفسور ترک تباری در سال ۱۹۴۸ باعث احیای هواوی در 5G شده است.

کلود شانون در دهه ۱۹۴۰ در آزمایشگاه‌های بل کار می‌کرد و وظیفه داشت درباره انتقال اطلاعات از یک نقطه به نقطه دیگری تحقیق کند. بخشی از تحقیقات او معطوف به انتقال اطلاعات روی بستری شبکه‌ای مانند اینترنت بود. وی پس از اندازه‌گیری نویز الکتریکی روی هر کانال، تخمین می‌زد چقدر اطلاعات را می‌توان به طور دقیقی با وجود این نویز، منتقل کرد.

حاصل تحقیقات و مطالعات کلو شانون پایه‌گذار تکنیک LDPC (سرنام low-density parity-check) در ۴۰ سال بعد شد. این متد برای رفع خطاها در هنگام انتقال اطلاعات روی بسترهای بی‌سیم استفاده می‌شود.

این روش مبتنی بر یک سری محاسبات و قواعد ریاضی محکم و قابل قبول برای خطایابی داده‌های هوایی است و از آن زمان تا کنون برای انتقال اطلاعات استفاده می‌شود. از جمله شرکت‌هایی مانند کوالکام در فناوری 5G خود از این روش استفاده می‌کنند و موفق بودند.

اما یک استاد دانشگاه و پروفسور ترک تبار به نام Erdal Arikan که سال‌ها در مراکز Cal Tech و MIT روی مشکلات نویز داده‌ها کار کرده و اولین موسسه تحقیقاتی خصوصی و مدرسه مهندسی را در کشور ترکیه راه‌اندازی کرده بود؛ به ایده بزرگی دست یافت و نظریه‌ای مطرح کرد که به Polar Codes معروف است.

در متد Polar Coding همه نویزهای یک کانال در کلونی از کانال کپی می‌شوند. یک کپی بدون نویز و یک کپی با نویزها ساخته می‌شود. اگر کانال بدون نویز دارای خطا شود؛ کانال دارای نویز می‌تواند به عنوان یک بررسی‌کننده خطا عمل کند. در این روش، اطلاعات را می‌توان با سرعت بسیار بالایی منتقل کرد.

با استفاده از روش Polar Coding در تراشه‌های 5G و تجهیزات مخابراتی این فناوری، می‌توان اطلاعات را با سرعت بسیار زیادی جابه‌جا کرد.

زرنگی هواوی و اشتباه بزرگ ایالات متحده

هیچ‌گاه، آریکان فکر نمی‌کرد این نظریه به صورت عملی پیاده‌سازی و تجاری شود. اما هواوی در سال ۲۰۰۹ این کار را کرد. هنگامی که Nortel در سال ۲۰۰۹ وفات یافت؛ هواوی این گروه تحقیقاتی مستقر در اتاوا را متقاعد کرد تحت یک مدیریت جدید، به کار خود ادامه دهند. موسسه Nortel روی پروتکل‌ها و ثبت اختراع‌هایی کار می‌کردند که هدف اصلی آن‌ها رقابت و از بین بردن تسلط گوگل بر وب و اینترنت بود.

در اینجا روی نظریه Polar Codes کار شد تا بتوان در نسل پنجم شبکه‌های مخابراتی استفاده شود؛ چون Polar Codes اصلا برای 5G که مبتنی بر جریان سریع و کوتاهی از داده‌ها است؛ مناسب نبود.

هواوی تلاش‌ها برای پیشبرد Polar Codes را مدیریت کرد و همزمان به دنبال ثبت اختراع این روش و تبدیل آن به یک استاندارد 5G بود.

هنگامی که استاندارد فرکانس‌های جدید رادیویی 5G NR در سال ۲۰۱۶ تصویب شدند؛ هواوی یک برنده بزرگ بود. استاندارد فعلی 5G NR از LDPC برای ارسال اطلاعات و Polar Codes برای کنترل جریان اطلاعات ارسال شده و چگونه ارسال آن‌ها استفاده می‌کند.

در نتیجه، اکنون تجهیزات هواوی می‌توانند داده‌ها را بهتر از رقبای خود منتقل کنند؛ چون در این استاندارد از ایده‌ها و کدهایی استفاده شده است که توسط هواوی توسعه داده شده‌اند.

هواوی حاکم 5G است

بنابراین، اهمیت دارد که بدانیم چرا هواوی در 5G جلوتر از دیگران است. نباید در هیاهوهای رسانه‌ای پیرامون نقض حریم خصوصی و بحث جنگ اقتصادی دولت‌های چین و ایالات متحده، یک حقیقت گم شود و آن فناوری‌های واقعی این شرکت چینی است. هواوی واقعا دارنده ثبت اختراع‌های Polar Code است و هیچ چیزی را به سرقت نبرده است.

موسسه Nortel در حقیقت یک موسسه کانادایی است ولی با برخی از شرکت‌های حوزه سلامتی ایالات متحده همکاری می‌کرد. ایالات متحده در سال ۲۰۰۹ درهای خود را به سوی همه شرکت‌های فعال در حوزه 5G بست و اجازه نداد در توسعه این فناوری با این کشور همکاری کنند. باید بدانیم تقریبا غالب موسسات توسعه‌دهنده 5G در خارج از کشور ایالات متحده بودند. مانند اریکسون که ارتباط خوبی با دولت‌های اروپایی داشت و چین اصلا دست به آن‌ها نمی‌رسید.

امریکا این فرصت را داشت که مدیریت آزمایشگاه‌های Nortel را به دست بگیرد و تئوری آریکان ترکیه‌ای را پیش ببرد و ایده Polar Codes با فناوری‌های کوالکام و سیگیت به طور انحصاری در اختیار خودش باشد.

تحریم هواوی توسط ایالات متحده و منع خرید و فروش تجهیزات این شرکت یا استفاده از آن‌ها در زیرساخت مخابراتی کشورهای مختلف، تضمینی برای عدم تسلط هواوی بر عمده ترافیک 5G دنیا نیست.

چین به تنهایی، بخش عمده‌ای از ترافیک دنیا را در اختیار دارد و بسیاری از کشورهای آسیایی، آفریقایی، خاورمیانه و امریکای جنوبی از تجهیزات هواوی استفاده می‌کنند. غرب می‌تواند از تجهیزات 5G دیگر برندها استفاده کند ولی باید این تجهیزات باهم کار کنند؛ پس باید این فناوری‌ها از هواوی اجازه بگیرند.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

نه! ژاپن واقعا شبیه هیچ کشور دیگری نیست – عکس‌هایی که این را ثابت می‌کنند

هر کشوری ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی و حکمرانی و اقلیمی متفاوتی از کشور دیگری دارد. اما تفاوت برخی از کشورها با دیگران، چشم‌گیرتر است. ژاپن را یک اقیانوس از دنیاهای دیگر جدا نکرده، اما اگر شما هم این عکس‌ها را با من مرور می‌کنید، می‌بینید که…

سفری در شهرهای باستانی دنیا به یاری تخیل میدجرنی

از شهرهای باستانی دنیا بقایایی مانده و بر اساس همین یقایا و توصیف‌ها و تحلیل مورخان، برخی‌ها اقدام به بازسازی رایانه‌ای شهرهای قدیمی کرده‌اند تا شکوه و عظمت آنها را به ما بنمایانند.اما میدجرنی هم راهی آسان برای این تصور بدون نیاز به…

بهترین کتاب های علمی تخیلی برای پرورش تخیل شما |۶۴ اثر خواندنی

تهیه فهرستی از آثار علمی تخیلی که در ایران ترجمه و منتشر شده باشند و محبوب باشند، دشوار است. کلا وقتی فهرست می‌کنیم هدف ما ترغیب خواننده به بیشتر خواندن است و نه اینکه ادعا کنیم چیز کاملی درست کرده‌ایم.پس این شما و شماری از محبوب‌ترین…

رهبران شرکت‌ها و کشورها در قالب افراد بی‌خانمان- چه کسی می‌داند اگر جبر جغرافیایی و اکوسیستم نبود،…

اگر پدر زیستی استیو جابز او را در یک سناریویی تخیلی به سوریه می‌برد، استیو جابز چه سرنوشتی پیدا می‌کرد؟ یک کارمند؟ یک مدیر رده میانی؟ یکی از انبوه کشته‌های جنگ داخلی این کشور؟بدیهی است که اکوسیستم مناسب و شرایط اقتصادی و یک آبشار…

خانه کوچک هم می‌تواند محل زندگی شادی باشد، اگر چیدمان هوشمند و به‌روز در آن استفاده شده باشد

کسانی که در کودکی در خانه‌های بزرگ زندگی کرده‌اند، چندان میانه‌ای با خانه‌های آپارتمانی ۵۰ - ۶۰ متری که این روزها آنها را هم به سختی می‌شود خرید، ندارند. اما تصور کنید که ساخت و سازها متفاوت بودند و کسی به فکر مصرف‌کننده جوان کم‌درآمد بود و…

توهم کوتارد: آنهایی که تصور می‌کنند مدتهاست مرده‌اند!

«می‌اندیشم پس هستم»  Cogito, ergo sum با این حال همه کسانی که می‌اندیشند با این باور دکارت موافق نیستند.محتوای تفکر برخی از افراد مبتلا به یک اختلال عصبی روانپزشکی نادر، معروف به سندرم کوتارد، به جای اینکه به حس بودن منجر شود، به احساس…
منبع اندرویدسنتر
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.